Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkstøvler - Reparere eller kjøpe nye
#145050 30/08/2007 3:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ærede forum,

jeg har de siste åren brukt mye smerte og fotsvette på å forme mine scarpa T1, ca 2002 modell.

Jeg kjøpte dem etter en modernisert versjon av buldreskoprinsippet. Tight som faen og av lukk opp spennene i heisen. Endelig begynner de å få den nødvendige formen, men jeg fryser som ei våt bikkje på beina og spennene (de få som er igjen - spenna nederst som på grunn av bred fot og høy vrist aldri har blitt brukt) begynner å løsne.

Skal jeg oppgradere støvelen med spenner og innerstøvel eller kjøpe nye stive fæle vonde støvler som jeg ikke fryser i?

Og dere som har slike scarpa thermo støvler, kan der med hånden på hjerte si at dere ikke fryser.

Takker for innspill!

Alexander

Dårlig blodsirkulasjon i føttene?
Alexander Urrang #145051 30/08/2007 4:55 PM
Entusiast
Entusiast

Tighte sko vil du alltid fryse i :surprised Thermo eller ikke. Bedre å ha dem tight som pokker enn som svette lefser på beina. Jeg fryser sikkelig på beina og kjøre seff med tighte alpin sko. Jeg har lagt det til en vane å varme skoene innvendig til minst rom temperatur før jeg putter føttene nedi. Da holder de seg varme og jeg fryser ikke så voldtsomt. Putter du føttene oppi hvis de er kalde og satser på å varme de opp med føttene, ja da er du etter min mening døds dømt wink Du kan faktisk få frostskader av slikt wink

I Røldal har de faktisk sko varmere/tørkere ned i ski utleien. Dem har jeg brukt opptil flere ganger. 10-15 min på full guffer funker fett.

Innkjøp av sko tørker til å ha på hytta/vogna, billig og kjekt å ha. Genialt å tørke dem med og for å varme de sikkelig opp før du tar de på deg.

Du får tak i skotørker som går i sigarett tenneren i bilen, 12 volt.

Varmeannlegget i bilen funker kjempebra, sett dem mellom bena på han som sitter på passasjer siden og sett annlegget på full guffe.

Bare fantasien setter grenser! men ikke prøv med fyrstikker eller lighter.

De nyeste scarpa modellen har kommet med ny passform. Har hatt en 2002 modell selv. Verdt å prøve. De har blitt mindre i passform. Tips! prøv andre "merker" modeller, kanskje du for en aha opplevelse?

Prøv ut flere str og se hvilken som sitter best. Ta deg god tid. Prøv gjerne skoene når føttene er mest opphovnet. Det vil si på ettermiddagen etter at du har vært på bena en stund og ikke rett etter at du har stått opp om morgen med digert morrabrød ;-)

Kjøp med formbar såle, evnt kjøp såle som har varme og tilpass de til de nye skoene.

Kjøp heller nye sko enn å prøve å shifte ut spenner. Er den nederste spennen ødelagt? På tide å shifte ut skoene. De varer ikke evig. Gode sko er vell så viktig som god ski :cool

Ny telemarkstøvel
Alexander Urrang #145052 30/08/2007 6:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

No er det snart på tide med NTN uansett Alexander! Det blir godt åt de sjø.

termostøvler
Alexander Urrang #145053 31/08/2007 1:37 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Grunnen til at du fryser er sannsynligvis at skoene er så trange at de sperrer for blodsirkulasjonen. Med termostøvler som tilpasses foten (varmes i ovnen) vil man ikke fryse, selv om skoene er "tighte som faen". Problemet er vel heller at det blir varmt og fuktig, med påfølgende odør.Kan anbefale nye sko, med termo innerstøvler. Prøv gjerne sko fra noen andre enn Scarpa, Crispi og Garmont duger det også. Og skoene skal være skikkelig trange når du først prøver dem. Etter tilpassing vil det sannsynligvis bli nok plass der det trengs.

Lykke til!
Alexander Urrang #145054 31/08/2007 3:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vet ikke hvor du kommer fra, men har du anledning til å dra til Oslo, er det bare å ta turen innom Surefoot! Da fikser de alt for deg der, da får du trange, men gode boots! Ring å snakk med gutta!Det å teste forskjellige støvler er rett og slett piss!!! De forskjellige merkene har forskjellige lester, og alle innerstøvlene må tilpasses, så egentlig er det bare å glemme det!

Det er et sted som kan det med støvler: SUREFOOT!

når man er inne på sko...
Alexander Urrang #145055 09/11/2007 4:24 PM
Medlem
Medlem

noen som husker/vet hvor varmt og lenge man skal ha inne dissa innerstøvlene i ovnen. Har et par scarpa T1 jeg gjerne skulle fått tilpassa...

Re: Telemarkstøvler - Reparere eller kjøpe nye
Alexander Urrang #145056 09/11/2007 5:03 PM
Ivrig
Ivrig

Dette har vært beskrevet på FriFlyt (ev telemarktips.com) før, med henvisning til film, men jeg finner det ikke.

Har selv gjort dette flere ganger på Scarpa. Jeg benyttet varmluftsovn på130 grader i ca 10 min.

takker
Alexander Urrang #145057 11/11/2007 2:47 PM
Medlem
Medlem

da skal jeg se hva jeg finner... har hørt det samma som du anbefalte før, så da stemmer vel det sånn nogenlunde.