Det er mye smak og behag, men jeg har alltid kosekvent annbefalt folk lengre ski til. Lengre ski gir økt stabilitet. Mindre vinglete og letter å komme på skjær. Teknikken blir bedre. Da jeg begynte å kjøre telemark kjørte jeg på 195 ski. Forholds smale ski med 1,5 cm innsving. Jeg lærte å utnytte skiene mye bedre og fikk en bedre skifølese. Noe jeg fikk bedre utbytte av da jeg gikk over til kortere ski. Jeg har hatt ski i 190, 185 og 183 som er det korteste jeg har hatt. Jeg er 185 cm høy. Jeg har prøvd kortere ski og syntes det ikke var noe særlig å kjøre på. Alt for ustabilt og vingletet. Det er smak og behag. Er man vant med korte ski vil man tilpasse kjøringen etter lengden. Men etter hva jeg har sett av kjøring er det mye feil teknikk og dårlig kjøring. Jeg kjørte med to svensker som hadde kjøpt alt for korte ski. -10 cm av høyden. Begge hadde kjørt telemark i to år og var ikke nybegynnere. Det funket greit i løypa men de slet voldsomt utenfor og på hardt føre. Jeg fikk dem til å gå over på lengre ski og tenknikken ble radikalt forbedret på noen få dager.
Fleste telemark kjører i dag med respekt for seg selv kjører med ski som er like lange. Det er ikke ofte jeg ser folk som kjører på 10-15 cm kortere ski? Så hvorfor ikke annbefale en nybegynnere lange ski. Det som betyr mest er hvilken ski hun/han velger.