Hei,min sønn på 17 tok steget fra snowboard til telemark i fjor. Vi ville ha noe som både kunne brukes til topptur, offpiste og i bakke, men med hovedvekt på det siste.
Vi kjøpte et par K2 World Piste, fordi de er lettsvingte og fugerer greit både off- og on piste bortsett fra hardt føre. Valgte T2 støvler. Har selv vokst opp med lave lærstøvler, og er forsatt tilhenger av at støvlene ikke skal være FOR stive og høye i starten. Som binding kjøpte vi G3 Targa Ascent, men det var for å ha egenskapene på topptur. Den vanlige G3 Targa eller tilsvarende som f.eks. Rottefella Cobra er selvsagt en mulighet.
Det har fungert meget greit for ham, og han er vel en middels skikjører, ikke spesielt aggresiv i stilen. Men jeg har ikke fått dratt ham med på så mange toppturer ennå :-(
Jeg ville vel i dag luktet litt på den nye NTN hvis jeg skulle kjøpe alt nytt, og i alt hovedsak bruker heis. Men det er dyrt og tungt og ikke det jeg ville valgt for topptur.
Anbefaler også kurs, så tidlig som mulig så du ikke legger til deg "unoter" om må trenes bort. Siden du tydligvis har en god del skierfaring fra før vil du helst sikkert fort lære deg det, og ha det gøy i bakken!