Jeg er veldig enig med Kamilla over.Her er imidlertid mine erfaringer:
Komplett telemarksutstyr er dyrt. Du må nok regne med å bruke fra 5000 og oppover. Derfor:
1) Støvler. Prioriter støvler forran ski, og ikke hør på de som mener du bør starte med lærstølver (hvis det finnes noen av disse enda). Kjøp noen som passer foten din godt og som ikke er alt for stive. Scarpa T2L eller Crispi XPL er gode valg. Finner du noen fjordårsmodeller hadde jeg valgt det fremfor brukt.
2) Ski, kjøp gjerne brukt. "Desverre" begynner de fleste skiene å ha integrerte bindingssystemer. Dette gjør at det er ikke hvilkensomhelst ski du kan montere en telemarksbinding på. Noen skimerker leverer likevel fremdeles uten plater, som K2 BD . . .Overordnet er at skien ikke er lengere enn deg selv, helst 10-15cm kortere og at den er myk (les:lettkjørt). Jeg mener også at det er lettere å lære med en ski som ikke er mer en 80mm på midten. Som nevnt, ikke tenk på riper dersom du kjøper brukt. En slip på et skiverksted koster deg 350,- og skiene fremstår som nye!
3) Bindinger. Det er ett nytt bindingssystem på vei, Rotefella NTN er en ny verden når det gjelder telemarksbindinger. Dette systemet krever imidlertid egene støvler også, p.t. lages ikke disse i damestr. Uansett vil du med 75mm (gamle/nåværende systemet) ha mye større utvalg av brukte ski/støvler. Hvilken binding du velger er ikke viktig, bare den er kompatibel med 75mm og i ok stand. Jeg har vært svært fornøyd med rottefellas "nye" serie (R4,R6,R8).
4) Kurs, telemark er som mye annet utrolig mye festligere dersom du får det til. Vurder derfor sterkt å melde deg på ett kurs/ta noen privattimer på en skiskole nær deg.
PS: Husk hjelm!