Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til fatski for jenter?
#144718 31/10/2007 12:52 AM
jente82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal kjøpe meg nye telemark ski, og trenger litt hjelp! Vil ha en backcountry/fatski som også kan funke bra i preppa løyper. Noen tips? Har foreløpig tenkt på Line Elizabeth, Völkl Mantra eller M-rock , eller K2 Nancy eller Fujative.. Jeg er jente, 175, 62kg. Noen råd? Nå skal det sies at jeg ikke har spesielt peiling på ulike typer og merker, har bare lett meg litt frem på nettet, så tar gjerne imot tips om andre merker også! Takk! :-)

Re: Tips til fatski for jenter?
jente82 #144719 31/10/2007 7:41 AM
Fersking
Fersking

Völkl Mantra: En ganske stiv ski som er veldig god i preppa bakke i forhold til bredden. i og med at du er såpass lett tror jeg kanskje Mantra kan bli litt i stiveste laget. Heldigvis lager Völkl en egen damemodell av Mantra som heter Aura. Anbefales.

Völkl M-Rock: Telemarksversjon av Mantra med samme dimensjoner som fjorårets Mantra. Anbefales, men er kun tilgjengelig på det Amerikanske markedet så vidt jeg vet.

K2 Nancy: Damemodellen av K2 Seth. En veldig populær ski som mange bruker til telemark. En god del mykere enn Mantra/Aura. Bedre i løssnø ikke så god i preppa bakke. Anbefales.

K2 Fujative: En ren jibbeski for bruk i park & pipe. Glem den.

Line Elisabeth har jeg ingen erfaring med, men tror den er ganske stiv.

Dersom du ikke er spesielt opptatt av å ha tupp i begge ender, så kan også K2 Phat Luv være et godt alternativ. En skikkelig bred og ganske myk ski laget spesielt for damer.

jente82 #144720 31/10/2007 6:40 PM
jente82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for hjelpen, jeg ble definitivt litt klokere! Skal ta en titt på K2 phat luv! Men, hvorfor er ikke Nancy så bra i bakken? Jeg får nemlig ikke helt taket på det med stiv / myk ski... Stiv ski= for tyngre kjørere? Og myk ski= for lettere kjørere? Men, hva skjer dersom skien er for myk iforhold til pudder/løype kjøring? :-)

jente82 #144721 31/10/2007 6:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stiv ski gir mer grep på hardt føre, men vil gi mindre flyt i pudder. Stive ski gir mer stabilitet i høy fart.

Myk ski bedre flyt og dårligere grep (duh). Myke ski er lettere å svinge med.

Hvor stiv ski man velger kommer ann på vekt, men også hvor aggresivt du kjører.

Antar du har et par ski fra før, hva kjører du på nå og hvordan liker du de skiene?

Det beste rådet er å demokjøre ski før du kjøper, hvis du ikke er sikker på hva du ønsker deg.

jente82 #144722 01/11/2007 4:31 PM
jente82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har Nordica w65 gel driver idag, og synes de er bra i bakken, kanskje noe ustabile i høy fart, men alt for tunge i løssnø (sier seg vel selv, de flyter ikke spes bra). Når jeg først er igang her, kan jeg jo likegjerne høre om noen har noen tips mot kramper i føttene (spesielt musklene på utsiden av foten)? Har prøvd ulike støvler, forskjellig sokketykkelse, strammet mye og lite, men får like vondt i beina likevel. Utrolig irriterende! Har crispi cxa idag, og den skal jo være kjent for høy komfort..

jente82 #144723 01/11/2007 5:07 PM
Fersking
Fersking

Sitat jente82:Når jeg først er igang her, kan jeg jo likegjerne høre om noen har noen tips mot kramper i føttene (spesielt musklene på utsiden av foten)?

Dersom du er rimelig sikker på at støvlene passer (ulike modeller passer ulike føtter) er det neste du bør forsøke å få støpte såler. Jeg vet ikke hvor du kan få dette gjort i Stavanger, men jeg er rimelig sikker på at Platou i Sandnes kan gjøre det.

jente82 #144724 01/11/2007 5:53 PM
jente82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har litt bred fot, så tror ikke jeg finner noen andre støvler som passer foten bedre. Støpte såler er jo iallefall verdt et forsøk! Takk :-)

Nancy
jente82 #144725 09/09/2008 10:13 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

K2 Nancy er helt fantastiske ski. Føller hvert ditt vink og går supert i snøen. For meg fngerer de bra i preppa bakke, men de er definitivt best ute i det fri.

Fet Phat
jente82 #144726 09/09/2008 10:36 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dama kjøpte pakka K2 T:9 Phat Luv 06/07 + G 3 Targa RX X-Mountain 07/08 på Sport Conrad for 2790 kr ferdig montert. Hun angrer ikke, syns sommeren er for lang og lengter etter snøen. Trekker ikke ned at de er fine å se på heller sikkert. Du kan jo ev. vurdere andre bindinger om du vil ha stivere løsning og hælløfter.

Line Elizabeth
jente82 #144727 09/09/2008 11:32 AM
Entusiast
Entusiast

Dama kjøpte Line Elizabeth i fjor, en sinnsykt lettkjørt super pudder ski. Myk som smør, perfekt når det er en del snø, men funker dårlig i bakke.

Jeg har også kjørt en del på den skia, til at den er mongo kort 172 er den overaskende fartstabil og leken. En super ski. Go crazy satse på noe ikke alle har, kjøp Line Elizabeth.

Aura er og en fin ski, men kjedelig både uteseende messig og å kjøre på. Mantra er jo egentlig herre versjonen. Også en dritt kjedelig ski.

Nancy litt det samme, men en mykere ski som passer litt bedre i upreppa enn i preppa løype.

Fujativ er en ren jibbeplanke som ikke kommer under fatsski. Lett kjørt ski, passer bra til litt lettere kjørere.

I forhold til nivå hevningen Anna (dama) fikk med Line Elizabeth skiene kontra de skiene hun hadde før med nesten samme mål, men stivere, så var det en helt utrolig forskjell. Kjørte mye bedre og fortere.

Ellers kommer 4Frnt med en super dame modell som heter Madonna, kommer i salg nå til vinteren.

Kjedelig?
jente82 #144728 09/09/2008 12:16 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat enfot asle:Aura er og en fin ski, men kjedelig både uteseende messig og å kjøre på. Mantra er jo egentlig herre versjonen. Også en dritt kjedelig ski.

Du gidder ikke utdype den kommentaren litt, vel?`

At Mantra (evt. Aura, for jenter) er drittkjedelige ski?

For, jeg er veldig uenig! Bare man får litt fart på dem, og man har kraft nok i låra til å trykke med (jeg veier drøye 100 kg og har kraft nok) så er det faktisk det stikk motsatte av kjedelig!

Men, skismak er jo forskjellig...

PS! Ingrid Backstrom synes ikke Völkl Aura er spesielt kjedelige, da det er disse hun bruker til å rippe linjer få menn klarer å følge...

:grin

Mantra.
jente82 #144729 09/09/2008 9:51 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg personlig synes Mantra er noen kjedelige ski. Jeg har kjørt litt på de, for meg synes jeg ski skal være responssive, gjerne gi meg ett kick ut av svingene. (Er gammel racing kjører) Være kontante og presise på kant. Jeg synes de er så å si døde å kjøre på. Lite spennende, og har ett kjipt utseende, det er veldig lite viktig. Men det teller jo for folk det og dessverre.

Jeg tror jeg har nok 'power' til å kunne kjøre godt på Mantraene men som beskrevet ovenfor så gir de meg ingenting. Men det er jo den mest solgte semi-fat ski i hele Norge, så noe er det vel med den, men den appellerer ikke til meg.

At Ingrid Beckstrøm bruker Aura til å kjøre STORE linjer i Alaska betyr ikke en dritt i min verden. Å kjøre på den internasjonale Völkl/Tecninca/Marker teamet er jo kanskje den mest lønnsomme spons komboen som finnes i skiverden.

jente82 #144730 10/09/2008 10:05 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat enfot asle:Jeg personlig synes Mantra er noen kjedelige ski. Jeg har kjørt litt på de, for meg synes jeg ski skal være responssive, gjerne gi meg ett kick ut av svingene. (Er gammel racing kjører) Være kontante og presise på kant. Jeg synes de er så å si døde å kjøre på. Lite spennende, og har ett kjipt utseende, det er veldig lite viktig. Men det teller jo for folk det og dessverre. Jeg tror jeg har nok 'power' til å kunne kjøre godt på Mantraene men som beskrevet ovenfor så gir de meg ingenting. Men det er jo den mest solgte semi-fat ski i hele Norge, så noe er det vel med den, men den appellerer ikke til meg. At Ingrid Beckstrøm bruker Aura til å kjøre STORE linjer i Alaska betyr ikke en dritt i min verden. Å kjøre på den internasjonale Völkl/Tecninca/Marker teamet er jo kanskje den mest lønnsomme spons komboen som finnes i skiverden.

</p>

Greit, siden du er tidligere racing-kjører, så kan jeg vel se poenget med at du synes Mantra'en blir kjedelig. Så klart har den jo ingen sjans i havet til å kjøre på skjær som racing ski av typen GS eller Super G... I så måte gir den sikkert heller ingen respons som er i nærheten. Men det blir jo prisen en betaler for en enormt allsidig ski, som er jevnt over god på nesten alt. Jeg mener, tenk deg tilbakemeldingene en GS racing ski gir deg gjennom en halvmeter oppkjørt snø... "Få meg til helvete vekk herfra! NÅ!" :grin Skidesign kan man vel egentlig ikke diskutere, for i likhet med smak på farger og design generelt, er dette rent subjektivt... Men jeg synes da VIRKELIG at mine 08/09 Mantra med primært svart overflate, rød og grå grafikk, og rød såle er utrolig kul og stilig. (Neida, jeg kjøper aldri ski ut ifra design og farge; da det ville vært idiotisk...men det trekker opp at jeg liker skiens design!) Men som sagt, smak er så forskjellig: noen vil alltid synes en ski ser grusom ut, mens andre igjen digger den. Når det gjelder det økonomiske aspektet kontra hvor god en ski er, så er vel ikke bare penger som gjør at frøken Backstrøm velger Völkl Aura.Susanne Michaelsen, en av Norges desidert beste kvinnelige frikjørere, kjører Aura. Og hun kjører ikke for Marker-Völkls internasjonale team, og dermed har hun ikke betalt for å reklamere for skiene. <p>Dog, hun driver jo en ganske ekstrem og spennende form for skikjøring...kanskje hun dermed foretrekker skikkelig kjedelige ski, for å balansere tingene...?

Eller, kanskje skiene rett og slett er så gode som gjør at de vinner test på test, og selges ut overalt...?

Hvem vet...

:wink

mantra
jente82 #144731 10/09/2008 10:34 AM
Fersking
Fersking

kjører selv mantra, er 176 og veier vel ett kilo mer enn deg og skia er helt FANTASTISK!

++++
jente82 #144732 10/09/2008 10:36 AM
Fersking
Fersking

ski funkre på all slag underlag, og veldig stabil. anbefales :-) no er toppene her nord fått et lite lag melis!

Bare for å dra denne diskusjonen helt bort fra tema her.
jente82 #144733 10/09/2008 11:19 AM
Medlem
Medlem

for det første. kjører ikke "Ingrid I ski like a man Backstrom" Katana? ser i alle fall sånn ut på filmer.

så mener jeg personlig, og nå kommer alle som leser dette til å tro at jeg er helt teit og dust, men jeg mener i alle fall at skias utsende ikke er helt uviktig. det er ikke sånn at man skal kjøpe noen ski til 5000++++ bare fordi de har fine farger. men personlig mener jeg frikjøring handler litt om en god følelse og opplvelse. nå mener jeg heller ikke at man skal kjøre rundt i alaska med en parkski bare fordi den ser bra ut, men man burde velge den skia man føler seg bra med.

og da kommer jeg til poenget og svaret på forum tråden. jeg synes du burde kjøpe ski som du trur du kommer til å ha mest glede av. alle disse skiene er gode ski på hvert sitt område. viktigste er at du har en god følelse med den skien du skal kjøpe.

kanskje ikke så mye hjelp der, men måtte si det i alle fall.

Jo
jente82 #144734 10/09/2008 11:36 AM
Avhengig
Avhengig

Sitat KristianBm:for det første. kjører ikke "Ingrid I ski like a man Backstrom" Katana? ser i alle fall sånn ut på filmer. så mener jeg personlig, og nå kommer alle som leser dette til å tro at jeg er helt teit og dust, men jeg mener i alle fall at skias utsende ikke er helt uviktig. det er ikke sånn at man skal kjøpe noen ski til 5000++++ bare fordi de har fine farger. men personlig mener jeg frikjøring handler litt om en god følelse og opplvelse. nå mener jeg heller ikke at man skal kjøre rundt i alaska med en parkski bare fordi den ser bra ut, men man burde velge den skia man føler seg bra med.og da kommer jeg til poenget og svaret på forum tråden. jeg synes du burde kjøpe ski som du trur du kommer til å ha mest glede av. alle disse skiene er gode ski på hvert sitt område. viktigste er at du har en god følelse med den skien du skal kjøpe.kanskje ikke så mye hjelp der, men måtte si det i alle fall.

Jo, hun kjører iblant Katana også, særlig når det er veldig dyp pudder. Så du har rett.

Og ang design og farge på ski, så synes jeg du har et poeng. Jeg mener, jeg ville ALDRI kjøpt et par ski jeg syntes var skikkelig stygge, uansett hvor bra de var!

Skikjøring handler jo om den gode opplevelsen...og dette inkluderer (i alle fall for min del) at man føler seg vel med skiutstyret man bruker. Og kjører man rundt på ski man egentlig hater utseendet til, vel, så tror jeg den gode følelsen blir redusert.

Og hva angår temaet i denne tråden, så er jeg også helt enig i at man bør velge et par ski man tror man vil trives med!

Folk har så ekstremt ulik oppfatning av hva som er en bra ski, ut ifra hvor og hvordan de selv kjører ski, kombinert med vekt og høyde, og alt mulig...

Det finnes dessuten så utrolig mange bra ski der ute, og ingen kan vel egentlig si at én modell er bedre enn en annen. Selv skitester er jo faktisk subjektive...

Da går vi videre
jente82 #144735 10/09/2008 11:49 AM
Entusiast
Entusiast

Synes heller du burde kjøpe Dynastar Pro Rider i 176,(av meg- he-he). Garantert kjempeski, og de er ganske lette og passe myke i denne lengden.

Trenger ski jeg også!
jente82 #144736 10/09/2008 9:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tenkte jeg kunne slenge meg på her istedet for å starte nytt innlegg..Skiene skal brukes til for det meste topptur, men også bakkekjøring. Må være rundt 110mm, men helst ikke for tunge, men er vant med tunge ski på topptur så er ikke dødsviktig. Er 177 høy og nesten 74kg. Har bare kjørt k2 hittil, men er åpen for andre forslag!

Takker for svar!

Gammel forumtråd...
jente82 #144737 10/09/2008 10:05 PM
Medlem
Medlem

Hmmm... Er rimelig sikker på at "jente82" har kjøpt seg nye ski for lenge siden...?

Hva endte du opp med, og blei du fornøyd??

NB! K2 Nancy er det jo stort sett alltid mye snakk om, og etter min mening med rette. MEN: I år kommer Nancy'n i en stivere utgave av seg selv, nemlig klinlik fjorårets Seth! Så dersom du er nybegynner-jente, prøvde fjorårets Nancy og skal kjøpe i år: det er ikke samme skia.

Til "CecilieU": Kjører du alpint eller Telemark?Uansett: Kjøpte meg ny topptur-rigg i vår: K2 Miss Baker (Baker Superlight utsolgt) (m. Dynafit). Mye enkel moro for penga! Opplever dem som myke men stabile, lette og lettkjørte ski. (Ikke fått testa dem med skikkelig stabile sko).

G3 Reverend og "kona" (som het Siren i fjor, husker ikke i år) kan også være bra alternativ. Enda letere enn K2. Har testa begge, og spes. Reverend syntes jeg satt som ei kule i bakken også!

Allikevel, mitt beste tips: Få med deg en skidemo i begynnelsen av sesongen!

Tvi-tvi!

Ups...
jente82 #144738 10/09/2008 10:12 PM
Medlem
Medlem

...her gjelder det å lese teksten nøye...

CecilieU: Fikk visst ikke med meg at du skulle ha minst 110mm brede ski...

Et ærlig spørsmål: Synes du virkelig det er behagelig å gå toppturer med så breie ski? (-blir i alle fall ikke spes. "trang i skjæret" av det...)-OG: Hvor mange skidager trenger du virkelig så breie ski? Om du går mest toppturer, opplever vel også du ganske ofte blandingsføre hvor noe smalere og stivere ski gjør jobben bedre??

Men OK, K2 (igjen) Coomba er brede, men ganske lettkjørte og lette til å være så brede som de er. Testet dem?

...
jente82 #144739 10/09/2008 10:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ja, står telemark.HAr klart meg veldig fint med 110ski forrige sesong, stod i alt slags føre, hadde kanskje 20toppturer (se:folkehøgskole), men ja det var tungt! Men det var fantastisk å kjøre med!Men jeg er villig for smalere ski jeg, så tar imot tipsene dine emd takk :)tenker å bestille over nett så får prøvd ut lite på forhånd..

Skidemo!
jente82 #144740 12/09/2008 10:17 PM
Medlem
Medlem

Hoyt igjen.

Veit ikke hvor du bor, men i desember pleier det å være en giga demohelg i Hemsedal. Mulighet til å få testa lette og brede ski fra bl.a. Black Diamond, og forhåpentligvis G3 og K2. Nevnte jo K2 Coomba sist, sjekk ut denne! G3 El Hombre er kanskje også en god match for deg?!

Grunnen til at jeg er litt "konservativ" på midjemål, er at jeg har blitt mer og mer glad i oppturen også! Blir litt lei av å gå med tung rigg, da... På sløsjføre om våren funker jo det meste, og ellers har jeg få virkelig gode pudder-toppturer.. -av den enkle grunn at jeg da heller prioriterer heisbasert kvalitetskjøring; MANGE FLERE NEDKJØRINGER!!

Ha litt is i magan, og vent med å kjøpe til du får testa. Mitt beste råd, som sagt...

Tvi-tvi.

jente82 #144741 29/09/2008 12:15 PM
jente82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat leug&mjuk:Hmmm... Er rimelig sikker på at "jente82" har kjøpt seg nye ski for lenge siden...? Hva endte du opp med, og blei du fornøyd??

Hei!

Jeg endte opp med å kjøpe Aura (rundt juletider i fjor, så ganske lenge siden ja:)) og ble veldig veldig fornøyd! Helt fantastisk, og absolutt ikke kjedelig spør du meg!

Takk for hjelp, og lykke til CecilieU som har overtatt forumtråden!

For sent
jente82 #144742 29/09/2008 5:58 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat jente82:<blockquote><p>Sitat leug&mjuk:Hmmm... Er rimelig sikker på at "jente82" har kjøpt seg nye ski for lenge siden...? Hva endte du opp med, og blei du fornøyd??

</p>

Hei!

Jeg endte opp med å kjøpe Aura (rundt juletider i fjor, så ganske lenge siden ja:)) og ble veldig veldig fornøyd! Helt fantastisk, og absolutt ikke kjedelig spør du meg!

Takk for hjelp, og lykke til CecilieU som har overtatt forumtråden!

</blockquote>

Jeg så litt for sent (nesten et år) at denne tråden var en tanke gammel...og da var jeg altfor engasjert i diskusjonen til å stoppe!

:grin

Smart valg, for øvrig, Jente82. Og godt at du ble fornøyd!

smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå