Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lengde på ski - tips?
#144706 31/10/2007 6:08 PM
Ibanez Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Finnes det noen tommelfinger-regel for hvor lange ski man bør ha for telemark? Tenker helt normal kjøring i og utenfor løype.

Re: Lengde på ski - tips?
Ibanez #144707 31/10/2007 8:42 PM
Fersking
Fersking

heier dy ny som telemarks køyrer er det lurt med ca 5 cm + - kortare enn kroppslengdahar du kjøyrt telemark før kan du ha ca 5 cm + - lengre enn kropps lengda.:)

smaken er som baken ?
Ibanez #144708 01/11/2007 1:23 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg er 187 ca og har Blizzard titan nine i 181(om jeg husker rett). Og det holder fint for meg. Har også 183 i gotama til Alpint. Dette er vel en forskjellig sak fra individ il individ. Test ski der du har mulighet til det, så finner du ut lettest hva som passer til deg.

spørsmål...
Ibanez #144709 01/11/2007 2:40 PM
Avhengig
Avhengig

er det samme "regel" for twintip?jeg vil helst ha dem så korte så mulig (er ca 170 pluss)

langt
Ibanez #144710 01/11/2007 2:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mi erfaring er at mange kjøper for korte ski, og får seg ei a-ha oppleving når ein prøver lengre ski. Tenker då spesielt på fartsstabilitet. Trur mange lett kunne kjørt med ski på 190, sjølv om kroppshøyden er 175. Til vanlig kjøring sjølvsagt, for parkrottene blir det sikkert ein heilt annan sak.

tomelregelen på telemark er lik høyden 5 cm +/-
Ibanez #144711 01/11/2007 3:04 PM
Entusiast
Entusiast

Er enn nybgynner? ikkje kjøp for korte ski da er det bedre med litt for lange en korte. Er du 184 cm høy kjøp ski i lengde 185. Tilnøds vil det gå med 180 cm. Husk dagens ski har kortere såle lengde, spess twintipp. Telemark kan godt være litt lengre enn til alpint.

Hva med rando?
Ibanez #144712 01/11/2007 3:53 PM
JoB Offline
Fersking
Fersking

Regner med at rando da plasserer seg litt i samme gruppen som alpint..? Like rundt, eller litt under, kroppslengde..

Hvorfor er det bra med lange ski?
Ibanez #144713 01/11/2007 4:11 PM
Fersking
Fersking

Har prøvd både lange og korte ski på Telemark og mener bestemt at korte brede ski er lettere å kjøre enn lange ski. Det er ingen som gir noen argumenter for hvorfor lange ski skal være så veldig bra, det bare påstås. Jeg antar at lange ski betyr ski som er like lang som deg selv eller lengere.

Jeg kjører ski som er 21 cm kortere og pudderski som er 17 cm kortere enn meg. Begge parene er enormt lette å kjøre på pga kortere svinradius og lav vekt. Noe som gjør at man kan spare engergi i svingene.

Flere og flere går over til kortere ski og det tror jeg ikke bare kommer av at moten endrer seg. Nybegynnere vi har hatt med på tur foretrekker korte ski, noe som gjør løssnøkjøring morsom opplevelse selv om man ikke har 10 års erfaring med telemarkkjøring.

Korte ski betyr ikke Snowblades, selv om enkelte sterkt prøver å hevde dette.

Ibanez #144714 01/11/2007 6:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Plywood:Har prøvd både lange og korte ski på Telemark og mener bestemt at korte brede ski er lettere å kjøre enn lange ski. Det er ingen som gir noen argumenter for hvorfor lange ski skal være så veldig bra, det bare påstås. Jeg antar at lange ski betyr ski som er like lang som deg selv eller lengere.Jeg kjører ski som er 21 cm kortere og pudderski som er 17 cm kortere enn meg. Begge parene er enormt lette å kjøre på pga kortere svinradius og lav vekt. Noe som gjør at man kan spare engergi i svingene.Flere og flere går over til kortere ski og det tror jeg ikke bare kommer av at moten endrer seg. Nybegynnere vi har hatt med på tur foretrekker korte ski, noe som gjør løssnøkjøring morsom opplevelse selv om man ikke har 10 års erfaring med telemarkkjøring.Korte ski betyr ikke Snowblades, selv om enkelte sterkt prøver å hevde dette.

Moten går mot kortere ski?

I år er det flere lange fatskis på markedet enn noen gang, både fra store skimerker, og mindre nisjemerker. Icelantic går den andre retningen, men om de representerer trenden skal du diskutere lenge for å overbevise meg om smile

Hva som gjør lange ski så bra? Retningstabilitet i høy fart! Ikke alle som vil kjøre kortsvinger hele tiden smile Allsidighet! Med større lengde trenger man ikke ekstrem bredde for å få flyt, og dermed kan man ha en ski som fungerer godt både i løst og på hardt underlag.

Ibanez #144715 01/11/2007 9:52 PM
Medlem
Medlem

Sitat Mikko.A:Er enn nybgynner? ikkje kjøp for korte ski da er det bedre med litt for lange en korte. Er du 184 cm høy kjøp ski i lengde 185. Tilnøds vil det gå med 180 cm. Husk dagens ski har kortere såle lengde, spess twintipp. Telemark kan godt være litt lengre enn til alpint.

Må si meg sterk uenig dette. Som nybegynner vil jeg absolutt anbefale å ikke kjøpe ski som er lengre enn seg selv. Min erfaring tilsier at det er mye lettere å lære seg hva det enn er, telemark/alpint, med en for kort enn for lang ski.

For en erfaren løper er det på det rene at det vil være mer fartsstabilitet og flyt i en lengre ski. Den vil samtidig oppfattes mer tungkjørt.

Skiens type og formål har også sitt å si. Personlig er jeg motstander av ski me lenger enn min egen kropp, syntes det blir for tungkjørt. Jeg har en slalomski på 155 og en "frikjøringsski" på 178. (jeg er 175). Alt til sitt bruk.

lange ski+
Ibanez #144716 16/11/2007 10:33 PM
Fersking
Fersking

det er lurt å ha lange ski for då går det fortare!!! forksempel i renn. men det er enklast å kjøyra med korte.

De fleste
Ibanez #144717 16/11/2007 10:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

vil oppdage at ski som er ca. like lang som deg selv fungerer uten de store problemene, uansett hvor god og erfaren du er. Mange av skiene du ser på markedet i dag er ekstremt lettkjørte, og nesten alle kan få de til å svinge. Da tenker jeg på ski som er beregnet på hele fjellet, og ikke storfjellski eller rene racingski. Jeg var i starten litt skeptisk til å ha lange ski, men etter å ha kjørt dem en stund, blir det nok lange ski også i framtiden. Jeg kjører parkski som er 10 cm lengre en meg selv, og det funker fett. Såklart til ren parkbruk kan de bli litt lange, men det gir alikavel god fart og stabilitet, som for mange er viktig.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå