Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Au - vondt under føttene (Scarpa t2)
#144558 18/11/2007 9:42 PM
ktjent Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.

Starta skisesongen tidlig i år, første tur i dag. Det kunne vært kjempebra, men vonde føtter dempa gleden betraktelig (endte med å leie slalåmski isteden...).

Leste et gammelt innlegg her, som kunne vært skrevet av meg selv (http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=145423) Har scarpa t2 og får sinnsykt vondt under føttene, føles som jeg har krampe. Har tjukke legger, så sliter med at støvlene ikke sitter så bra de burde gjort. Crispi er enda trangere i leggen, så de kan jeg ikke bruke. Det er heller ikke leggene jeg har vondt i. Fikk tips før engang om å ta ut sålene, noe jeg gjorde, og dette hjalp noe. Nå i dag var det helt j.... igjen.

Har prøvd å lese litt i gamle tråder og ser flere nevner surefoot, og at det er veldig bra, men dyrt. Men hvor dyrt? Har de både hele innerstøvler og kun såler (pris)? Og hvordan kan jeg vite om det blir bra? Ser også noen steder det er snakk om utblokking av støvler. Går det an å gjøre noe, så støvlene blir breiere rundt leggene også? Som å sette på lenger reimer til spennene f.eks?

Hadde blitt utrolig glad for å få løst dette problemet, for smertene er med på at jeg kvier meg for å reise på ski, da jeg veit at jeg får vondt allerede første heisturen opp... Noen som kan hjelpe meg? wink

Enkel løsning.
ktjent #144559 18/11/2007 10:49 PM
Avhengig
Avhengig

Den enkleste løsningen og som kan fungere er at du går i en sportsbutikk å kjøper formbare såler. Sportshuset feks selger Sole sålene. De legger du i ovnen i 4 min på 90 grader eller noe så oppi støvlene mens du står i dem i 10 min eller noe da former de seg etter foten din. Har funka sjukt bra for meg.

De første dagene for sesongen har jeg også samme problemet som deg vondt under foten selv med de sålene,men etter ett par dager og beina har blitt vant til sålene igjen er det null problem!

Burde egentlig gått med de sålene i da vanlige skoene også for å få riktig såle under foten.

Angående leggene dine bør det kunne fikses med lengre spenner. Det kan du nok få bytta hos noen som selger scarpa. Bør være det minste problem!

Om du eventuelt skulle bli nødt til å bytte støvler vet jeg at Garmont sine telis støvler er mye videre rundt leggen en Crispi og scarpa!!

Lykke til!

vondt ja
ktjent #144560 19/11/2007 10:56 AM
Fersking
Fersking

Har dette problemet de første skidagene hvert år, men bruker å gå over etter en dag eller to. Bare å bite sammen tenna!

Såle er tingen
ktjent #144561 19/11/2007 11:01 AM
Fersking
Fersking

Enig med at en ordentlig såle kan være løsningen. Når du står på ski får du stadige kompresjoner og trykk under foten som fører til at hælbeinet kollapser, og fotens naturlige demping forsvinner.

Ved å bruke en såle som støtter opp hælbeinet, slipper du dette problemet. Sole og Superfeet har slike. Sole er litt billigere og har funket like bra for meg (har begge).

Jeg har også alltid vært plaget med vondt under sålene helt til jeg prøvde disse. UNDERVERK!!! Synd at ikke flere har skjønt det.

Større rundt leggen
ktjent #144562 19/11/2007 1:24 PM
Medlem
Medlem

Det er helt sikkert mulig å flytte spennene på støvlene, slik at støvlene ikke blir så stramme rundt leggen. Vet at i hvert fall crispi støvlene har denne muligheten med flere hull til festing av spenner.Lykke til!

Vondt i føttene ja...
ktjent #144563 19/11/2007 4:45 PM
Fersking
Fersking

... ingen tvil! Endte opp med å kjøre med så løse støvler som det gikk ann å ha. Regner igrunn med at det er innerstøvelen som har brukt hele sommeren på å svelle seg stor, og at den bare trenger å bli satt litt på plass igjen.

Hege

Re: Au - vondt under føttene (Scarpa t2)
ktjent #144564 19/11/2007 7:11 PM
Medlem
Medlem

Sitat roarm:Har dette problemet de første skidagene hvert år, men bruker å gå over etter en dag eller to. Bare å bite sammen tenna!

Jeg fulgte dette tipset. Resultat? Ødelagt skisesong og misformede føtter. Jeg ville først testet med formbare såler fra sole eller et annet billig merke og lengre spenner. Funker ikke det kan du sjekke ut surefoot. Det gjorde jeg. Problem solved! Men det var dyrt. Måtte kjøpe helt ny støvel da ytterskallet var for smalt til meg.

Takk for tips!
ktjent #144565 20/11/2007 6:12 PM
ktjent Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for tips så langt. Skal prøve slike såler tenker jeg! Men noen som veit om bra butikker i Drammen som kan hjelpe meg med lenger spenner og slike såler??

Mulig TT
ktjent #144566 20/11/2007 8:28 PM
Avhengig
Avhengig

Mulig TT sport kan hjelpe deg...vet ikke helt om det er noen som selger Scarpa i Drammen,men TT er jo ett alternativ eventuelt sportshuset,men vet ikke hvordan sercive de har uten om standard ski repp...

Virket ikke for meg
ktjent #144567 22/11/2007 8:36 AM
Entusiast
Entusiast

Hei, jeg har også tidvis vært plaget av det, typisk når det er hardt i bakken, og typisk tidlig i sesongen. hjelper å hvile føttene en gang i blant, la de få henge og dingle litt i stolheis er prima.

Prøvde også formstøpt såle noen år tilbake - det ble bare værre! Mulig at jeg var uheldig med den jeg kjøpte.

Man kan gjøre mye selv, ofte også det beste.
ktjent #144568 22/11/2007 1:06 PM
Ivrig
Ivrig

Forsøk med halv og kvart og diverse skjæringer med tynne og tykke innleggssåler under originalsåle. Dette har jeg veldig gode erfaringer med på div alpinsko.

I mitt verste tilfelle måtte hele innerskoen skiftes. Jeg var så heldig å ha et par Lange racing innerstøvler som passet, med div justeringer, i Scarpa Denali XT. Dette dreide seg mest om legghinnebetennelse.

Det er bare å prøve. Helt utrolig hva man selv kan få til.

årsak til problemet?
ktjent #144569 22/11/2007 9:22 PM
Fersking
Fersking

hei

litt viktig at du finner ut hva som er årsaken til smertene under foten - strukturell vs funksjonell problemstilling

Strukturelt:

innlegg i støvelen kan løse problemet, som det er nevt over. det vil fungere dersom du har evt en høy arc eller du er noe plattfot, da vil såleinnlegget ha en funksjon i å støtte opp under foten. mange som har høy arc (motsatte av plattfot) vil få for lite støtte under foten og dermed spenne muskulatur under foten.

Funksjoneltandre som ikke har en arc som er platt eller høy, men fortsatt får dette problemet kan være relatert til en støvel som er noe for stor, eller at man spenner seg (dette kan være mer prominent tidligere i sesongen - også som nevt over at man biter seg gjennom det - senere vil man slappe mer av og dermed vil man ikke få spenninger i muskulaturen, og mindre smerter). dette vil være mer som en gangsperrsmerte i foten.

hvis det fortsetter vil jeg anbefale en eller annen form for innlegg som nevnt over. ikke la det gå så lenge at du utvikler plantar facitt ("betennelse" i facia / muskelhinne under foten - noe dritt som kan ta en del tid å få bort).

Takk gud
ktjent #144570 26/11/2007 10:49 PM
Medlem
Medlem

for at jeg ikke er den eneste med sånne problemer.Startet også sesongen med død å pine i beina. Jeg har Sole innlegg i støvlene fra i fjor, men dei så ikke ut til å vere på lag i år.. Har også legger i str xl, men har flyttet klemmene, så dette er ikke noe problem. På rando støvelen kan jeg gå en hel dag i oppoverbakke uten noe form for ubehag, men når støvlene og jeg er i lås på ski-modus, så går det kun et par minutter i nedoverbakke, før konklusjonen etter dagens topptur er at oppover var det mest behagelige.. og sånn skal det vel ikke ver?? 8)

I fjor fikk jeg anbefalt at comformable solene skulle vere så mye bedre enn Sole, men det har jeg ikke kjørt en test på. Noen som har meninger om det?

Nå har jeg sånn halvegs funnet ut at jeg kanskje må slite meg en tur til oslo, og i første omgang få oslo sportslager til å støpe en sole til meg. av typen : http://www.oslosportslager.no/product/2750/7994/423789/Conformable_Ski%27n_Blade_Custom_s%E5ler.html

noen som har prøvd denne?

ktjent #144571 27/11/2007 11:09 AM
Medlem
Medlem

Før du støper en slik såle ville jeg fått noen til å titte på støvelen og se om du trenger blokking eller et annet skall. Jeg kjøpte en støvel og blokka flere ganger, men skallet var rett og slett for smalt til meg. Kjøpte meg støvel fra Surefoot til slutt. De støvlene gir jeg aldri fra meg. Sitter som støpt uten å dra til spennene og gjør ikke vondt, men jeg er enig i at det er fryktelig dyrt.

conformable
ktjent #144572 27/11/2007 11:54 AM
Fersking
Fersking

Scarpastøvlene er jo veldig smale....lagd for italienske føtter tilsvarende Lange støvler! Garmont&crispi skal være bredere, men her må du egentlig bare prøve deg litt frem. Putt beina inne og kjenn.

Men mye av av dette kan du ordne med gode såler. Såler som følger med alle type støvler (forsåvidt også joggesko) er jalla!!! Problemet er når du står på foten, så kollapser fotbladet og blir presset ut. Når du står på benet ditt kan foten din bli så mye som to størrelser større. Får du da en ordentlig såle som støtter opp om foten, vil fotbladet hvile på en helt annen måte.Selv har jeg Superfeet-sålene som er tilsvarende comformable. Disse er bare helt utrolig behagelige for foten. Du har her muligheter til å kjøpe en standard såle, som bygger godt opp, eller du kan gå for en "skreddersydd". Ta en tur innom antonsport og test dette....Jeg jobbet der tidligere, så har de sålene i alle støvler/sko jeg bruker.

Dette er iallefall en forholdsvis rimelig løsning, kontra å måtte ta turen til Surefoot. Annen løsning er jo også som nevnt tidligere, å blokke ut støvelen!!

sole såler på xxl i drammen
ktjent #144573 27/11/2007 6:48 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

ett tips her om hvor du kan kjøpe sole såler.xxl åpnet i drammen i går og der var jeg.der selger de sole såler i alle størrelser.om du ikke veit hvor det er; så er det ved gulskogen senteret.lykke til.

hjalp vel ikke nevneverdig
ktjent #144574 26/12/2007 2:12 PM
ktjent Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Uff, hjalp vel dessverre lite med nye såler. Han i butikken spådde vel også dette med "de beina jeg hadde". tråkker veldig nedpå hele foten, og fikk ikke plass til så tykk såle jeg burde ha.

Ergo: Jeg må nok selge dem og kjøpe noen nye dessverre. Tips til andre? Ser noen nevner garmont? Trenger iallfall tips til støvler som er breie rundt leggene. Ellers får jeg gå over til alpint, og det er jo ikke så gøy wink

ktjent #144575 17/02/2009 9:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg kjøpte Booster Strap på oslo sportslager. da får du det litt mykere for leggen og det sitter som banken. støping av såler er oxo fint. da blir foten litt kortere og smalere. og det støtter opp på de riktige stedene. må prøves! men gjør dt vondt i starten så må du ikke gi opp. nye boots trenger noen skidager på å bli bra.

Mest lest på FRIFLYT.NO