Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til "riktig" bruk av linken?
#144543 20/11/2007 4:06 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

I fjor kjøpte jeg nytt utstyr og trengte litt tips. Derfor startet jeg denne diskusjonen hvor jeg lurte litt på valg av bindingstype til telemark:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=170218

Det ble Linken på meg, og jeg var ganske fornøyd. De var noe helt annet å kjøre med i løssnø enn med de gamle chili-bindingene.

Likevel, denne helgen var jeg på Oppdal og jeg slet som et helvette med å takle føret som var, både utenfor og i bakken. Det var gjennomslag og veldig myk og kram snø. Det føltes som om jeg var nybegynner igjen. Jeg hadde ikke sjans til å legge noe særlig trykk på skiene. Er det noe jeg kan gjøre med bindingene for å kunne takle slikt føre bedre? (Og ja, jeg vet at det har mye med trening å gjøre også=)

kjør mer på ski.
Pernille #144544 20/11/2007 4:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Lite å gjøre med bindingene, men du kan sikkert, som du selv sier, jobbe med både teknikk og styrke... Var det sesongstarten så har det vel mest med flere måneders fravær av skikjøring og styrketrening å gjøre høres det ut som. sorry...

hihi
Pernille #144545 20/11/2007 6:00 PM
Entusiast
Entusiast

Selvom jeg har en formel 1 bil av typen som Alonso og gutta. Så kjører de nok fra meg uansett.

Capiche ? :wink

Re: Tips til "riktig" bruk av linken?
Pernille #144546 21/11/2007 3:16 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

hahaha, greit. Jeg tar hintet! :wink

Forvent ikke mirakler, men........
Pernille #144547 22/11/2007 1:27 PM
Entusiast
Entusiast

Har kjørt på Linken i tre sesonger og er storfornøyd (nå), men de krever ganske riktig litt "innkjøring" etter å ha vent seg til kabelbindinger (Cobra etc).

Kjente selv at det var veldig uvant å ikke ha motstand mot å løfte hælen og hadde mange svalestup til å begynne med. Trengte også litt tid på å venne meg til å "kjenne skia mindre" (særlig ved hopp virket det som om skia stod igjen ved heisen).

Løsningen for meg var å slutte og lete etter den feelingen jeg hadde hatt med kabelbindinger og istedet bare kjøre som vanlig og regne med at skiene var der selv om jeg ikke kjente dem....Og det "geniale" med Linken er jo vridningsstivheten som gjør at skia følger støvelen omtrent på milimeteren

Generelt synes jeg bindingene fungerer best hvis du skrur til fjæra maks og stiller de så kort som overhodet mulig.

Merker selv at dette ble mer forvirrende enn oppklarende jo mer jeg skrev.........

Linkentankegang
Pernille #144548 22/11/2007 2:28 PM
Fersking
Fersking

Sitat stuntman:Løsningen for meg var å slutte og lete etter den feelingen jeg hadde hatt med kabelbindinger og istedet bare kjøre som vanlig og regne med at skiene var der selv om jeg ikke kjente dem....

</p>

Høres ikke så dumt ut det der. Det er jo kontroll i sideretningen vi trenger og det er det Linken gir mest av selv om den ikke gir så mye motstand i helløftet. Og dermed mindre FØLELSE av kontakt med skien.<p>Men: jo høyere helløft, desto mindre moment har foten mot skien. Det gjelder alle bindinger. Så det gjelder å ikke løfte helen mer med Linken enn man hadde gjort med en aktiv binding.

Re: Tips til &quot;riktig&quot; bruk av linken?
Pernille #144549 22/11/2007 3:27 PM
Ivrig
Ivrig

Har du vurdert å skifte til Hammerhead, og få en annen skifølelse?

Re: Tips til &quot;riktig&quot; bruk av linken?
Pernille #144550 23/11/2007 4:19 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tipsene! Er godt å høre at jeg ikke er den eneste som sliter med tilvenningen av bindingene. Jeg har tenkt at det kunne vært fint å bytte, men det er litt kjedlig å bare gi opp også. Særlig når jeg maste så lenge om nye bindinger og hvor fint det kunne være å prøve noe nytt. Dessuten så har jeg ikke akkurat økonomi til å kjøpe nytt i hytt og gevær=)

Har kjørt med linken i 3 sessonger og er
Pernille #144551 27/11/2007 8:00 PM
Fersking
Fersking

Meget fornøyd. Men det var en kronglette overgang fra chilly bindingene hvor man kunne legge trykket fra foten å ned i skia på tåballene.Har merket at jeg har flyttet tyngdepunktet/trykket ned i skia betraktelig bak på foten. "hælløft hva er det..." trykket er flyttet nesten til hælen. men måtte kompensere med større vinkel i ankelen. Å når det satt gikk det fort.:grin Måtte leie et par ski m/chilly i Engelberg sist vinterferie. Overgangen tilbake var like vanskelig.. Gikk loddrett på tryne...:wink