Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hammerhead til topptur?
#144494 22/11/2007 6:23 PM
Hauk1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har hørt om folk som har opplevd at hammerhead bindingene har frosset fast i gåfunkjsjon på topptur, og medført kjip nedskliing mde bindingen fortsatt i gåmodus. Det hørtes ikke ideelt ut....Har ellers trua på den.

Noen som har erfaring med dette, eller andre som har gått mass turer med de som kan avkrefte ?

Verdens nest beste binding
Hauk1 #144495 22/11/2007 7:36 PM
Medlem
Medlem

Hammerhead er ein fantastisk binding! bortsett frå det med å stille mellom gå og kjøre modus. Held snart på å miste turkompisane mine pga at dei må vente på meg på toppen før me køyrer ned.

Problema består i: -Veldig tungvint å stille på. -Vanskelig eller til tider umulig når det først har frose skikkelig igjen. -Dei der plastdingsane som du flyttar på knekk ein gong i året, men det funkar likavel, men litt irriterande er det. Får nye gratis tilsendt.

Har litt trua på Black Diamond O2

ja..litt tungvint
Hauk1 #144496 23/11/2007 9:13 AM
Medlem
Medlem

det stemmer at de kan fryse fast i gåfunksjon, men en leatherman/swiss knife gjør susen:) mine frøys engang no så jævli fast, og det var ikke arti. men leatherman min redda meg, bare å pirke/slå ut isen så var det i orden:grinmen ellers så får du nestn ikke bedre bindinger, gode å gå topptur med, for ikke å snakke om hvor rå de er å kjøre på:Dprøv dem! du blir neppe å angre:)

Enig
Hauk1 #144497 29/11/2007 1:09 PM
Medlem
Medlem

Har nettopp gått over fra R8 til Hammerhead denne sesongen. Har så vidt fått prøvd bindingen på to turer, men de er helt suveren å kjøre med. Har vært utrolig skeptisk til bindingen, men den overrasket kraftig. På kjøreegenskaper danker den R8 totalt ut! Men kan skjønne problemet som kan oppstå med ising og slikt, det er alt for tungvint å stille de forskjellige modusene. Men syns til nå det er en bedre binding en alle andre modeller jeg har prøvd!

Re: Hammerhead til topptur?
Hauk1 #144498 29/11/2007 7:05 PM
Fersking
Fersking

Vamskelig å stille? Det skjønner jeg ikke i det hele tatt. Jeg bruker 30 sek til 1 min på å justere begge bindingene med staven. Hva er det som er så tungt? Har ikke vært i nærheten av at bindingene har frosset. Ellers har jeg kjørt på den letteste innstillingen i tillegg, og det er ikke noe problem, iallefall ikke i pudder. Men har med leatherman just in case. Det burde man ha uansett binding.

gå uten stilling?
Hauk1 #144499 29/11/2007 8:24 PM
Hauk1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Høres ut som det til tider kan være litt trøbbel å stille om fra "gå" til kjørefunksjon. Hvordan er det å ha de i kjøremodus hele tiden på topptur. Altså at en ikke stiller noe i det hele tatt, blir det da som å gå med andre bindinger uten gåmodus, for eksempel som rottefella r8?

stillehelvetet
Hauk1 #144500 29/11/2007 11:32 PM
Medlem
Medlem

Eg syns det blir merkbart tyngre å gå med dei i kjøremodus. Sikkert ikkje noko ein ikkje kan bli vant med, men tyngre; ja. No likar eg å køyre med bindingane rimeleg stramme, så eg stiller alltid, uansett føre. Å kjøre i gåmodus er uaktuelt. Noko som er bra med Hammerhead er at du kan stille dei så stramme at du nesten ikkje får løfta hælen. Blir på ingen måte det samme som alpint, men det hjelper, på hardt, isete, klumpete, bratt, vindpakka horeføre. F.eks ned frå Randers topp.

Utløser?
Hauk1 #144501 30/11/2007 9:56 AM
Medlem
Medlem

Slik jeg kan se fra bilder og beskrivelse er den eneste utløserfunksjonen på Hammerhead såkalt "organic release". Hvorfor er ikke telemarkskjørere mer opptatt av sikkerhet? Med så stive bindinger og støvler vil en feil vridning ødelegge deg ganske kraftig. Mest sannsynlig vil fremtidig skikjøring bli ganske begrenset. Jeg sto selv på telemark før, da med utløserplate til r8 som ikke var optimalt, men nå kan man kjøpe NTN. At ikke denne bindingen tar hele markedsandelen bare pga. utløserfunksjonene fatter jeg ikke. Forskjellen i kjørefølelse og kraftoverføring må da være lite i forhold til sikkerheten. Og NTN har gåfunksjon...

Re: Hammerhead til topptur?
Hauk1 #144502 30/11/2007 12:13 PM
Fersking
Fersking

å stille fra gå til kjørefunksjon er jo gjort i løpet av noen strakser. gåfunksjonen er på en måte step-in ved at man snur hællåsen opp-ned. og kjørefunksjonen er jo akkurat slik man tar på seg de fleste telis bindinger.

Det stemmer på en prikk!
Hauk1 #144503 30/11/2007 1:27 PM
Medlem
Medlem

Men itillegg kan du stille på vippepunktet. Ved å trykke inn ei låsegreie å skyve ei skyvegreie framover, vil vippepunktet ligge nesten på tåa. Dette er svært fordelaktig ved gange, kjedeleg ved køyring. Du kan også flytte vippepunktet ganske langt bak, og vil få ein endå meir vridningstiv binding. Eg brukar å køyre i stillet på midten. Når det gjeld utløysarfunksjon på bindingar er vel det noko ein prøver å ikkje tenkje på. Har ikkje tenkt å bruke masse tusen på NTN som få har prøvd, og med mange smådelar som kan gå til Gehenna midt inne i Sarek eller noko.Då går eg heller over til rando. Det er jo mykje kjekkare.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå