Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3
også glemte jeg noe!
SOV #144401 17/12/2007 11:49 PM
Fersking
Fersking

men, du kan jo også bestille rød og sort også, bare for å gjøre det hele litt vanskeligere. så om det er noen som vil ha et par blå fjør oppsett, send på PM og vi kan avtale noe! BCA glemte å fortelle meg om detaljen på mondo str og fjær! eller omnoen vil bytte fjærer!

4 fjører
SOV #144402 17/12/2007 11:49 PM
Fersking
Fersking

de oppererer enda med 4 fjører, men kun 2 som standard levert med bindinger, men jeg fikk svarte med mine fra conrad når jeg bestilte det.. Kan kjøpe de andre mange forskjellige plasser, og selv om fargene forandres hele tiden er det 4 klasser.. soft medium rigid extra rigid..

Slark i overgang evo->NTN
SOV #144403 18/12/2007 10:49 AM
Medlem
Medlem

Kompisen min sliter med det samme. Jeg ville slept utstyret ned til en butikk og sammenliknet med en støvel fra Scarpa. Hvis den ikke har samme problem bør man klage til Crispi, hvis den også slarker bør man klage til Rottefella.

Hva er poenget med stive ski og bindinger når skoen "flyter" rundt oppi bindingen?

Hvordan finner jeg ut farge på fjær?
SOV #144404 20/12/2007 1:43 PM
cab Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Har fått sendt ski med binding til en kompis i sverige og jeg har lyst til at han skal sjekke hvilken fjær jeg har fått med bindingene. Han har veldig liten peiling så jeg lurte på om noen kunne gi meg et tips om hvor han bør se (dette må tas over telefon). Jeg bestilte rigid fra conrad og ettersom man bare kan bestille medium og rigid der så er jeg usikker på om det betyr blå eller svart fjær.

Svart blir altfor stivt for min del og jeg må itilfelle sikre meg et ekstra par fjærer før rød-dagene setter inn.

Uønsket utløsning..
SOV #144405 20/12/2007 2:56 PM
Fersking
Fersking

Veldig bra:Mye bedre kontroll på bakskia i bakken!

Skeptisk:I pudder er jeg mer skeptisk..fordi bakski blir presset mye mer ned og dermed forsvinner tuppen under. Veldig uvant, hvertfall mitt første intrykk.Fjærer: tok en god gammel twist utfor en klippe med det resultat at begge skiene var vekke ved landing.. Har grønn fjær på 3 som manualen sier. Crispi Evo, og det er "slark". Regner med rottefella er medgjørlig og lar oss bytte fjærer kostnadsfritt!

seth NTN og Evo! hvilken fjær?
SOV #144406 20/12/2007 3:21 PM
Entusiast
Entusiast

Hei! Jeg har bestemt meg for å skaffe meg NTN og EVO på mine nye k2 seth. Hvilken fjær bør jeg kjøpe med?Er ca. 174 høy og veier ca. 71kg. Jeg har helt grei teknikk og skia skal brukes 70% topptur/offpiste og 30% i bakken.takk for svar!:grin

Re: NTN - erfaringer
SOV #144407 21/12/2007 10:20 AM
SOV Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Jeg startet denne tråden og må bare takke for mange tilbakemeldinger...

Nå har jeg fått to skidager på mitt nye utstyr (Line Sir Francis Bacon, Crispi EVO og NTN soft). Den første dagen var nesten et mareritt, mens den andre dagen var en stor opptur.

Dag 1 hadde jeg de samme problemet som mange av dere andre har slitt med. Jeg fallt ut av bindingen. Men dette ble løst med å borre opp bindingen med 13mm borr. En må borre (tips fra Oslo Sportslager) opp i det hullet hvor fjæren sitter(mellom powertubesene). Dette gjør at bindingen følger med støvelen når man er i "telemarksposisjon" slik at man ikke faller ut av bindingen. I tillegg stillte jeg powertubsen(soft)opp på maks(5).... Etter å ha brukt en dag på dette var det utrolig deilig å ha en problemfri dagen etter....

Dag 2 fikk jeg virkelig testet ut NTN. Og jeg ble virkelig overbevist...... Selv med mine Line Sir Francis Bacon (115mm på midten) var de utrolig raske fra kant til kant, Og trykket på bakskiden var enormt.... Rett og slett en opptur!!!

God jul og takk for mange svar!!

PS! Bakken jeg tror du må ha blå (powertubes) med lav innstilling (1-2)

MvhSvein O.

SOV #144408 22/12/2007 1:43 PM
Entusiast
Entusiast

SOV: Kan du fordype litt mer hva denne borringen var godt for ? Og hvordan du gjorde dette?

Jeg hadde første skidager på mine k2 Seth og ntn med EVO forrige fredag. Det var også mine første dager på telemark etter 4 år med alpint. Pluss at jeg hadde operert kneet i mai(avrevet korsbånd). Så det var mye spenning knyttet til denne helgen.

Jeg valgte å stille ned tubesene til 3, da jeg egentlig skal ha de på 4. Usikker på hvilken tubes jeg har, men har en oransje binding, og jeg veier 85 kg og har 28,5 i støvel.

Jeg slett litt den første dagen, men det var kun med teknikk pga telemark igjen, og nytt system med mye mere press på innerski.

Men jeg hadde null problemer med bindingene når jeg kjørte, eneste var at den ene var litt kjip å lukke når jeg skulle ha de på.

Men siste dagen på ski etter en helgmed nye ski(litt rart med så brede ski for min del) og bindingssytem, gikk veldig bra. Jeg kunne dra på mere og mere. Med disse bindingen hadde jeg full kontroll over hele skien, kunne danse i kjappe svinger og kose meg i lange skjer. Lange svinger på skjær var litt vanskelig da jeg enda ikke har 100% muskelstryker i høyre lår enda. Men det kommer.

Min anbefaling: Kjøp dette herlige systemet. Men ikke forvent at alt skal gå knirkefritt i starten. Etter litt tilvenning vil de fleste skjønne at dette er et helt fantastisk system.

slark
SOV #144409 28/12/2007 9:54 AM
Fersking
Fersking

Jeg har Crispi sko og NTN med blå fjærer innstillt på 3. HAr prøvd systemet på en topptur og det virker uvant siden bøyemotstanden er så stiv. Det blir man sikkert vant til etterhvert. Men bekymrer meg litt over stor slark mellom sko og binding. Er vant til Rottefella sine TRP-utløserplater og mener det er mer slark på NTN. Dette er jo et skritt i feil retning. Har ikke så mye formening om hva denne slakken utgjør ute i felten. Andre som erfarer det samme?

Mvh Marius

til mariuslo
SOV #144410 28/12/2007 12:15 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har null slark i mini bindinger, sikkert på at dere som opplever detter har riktig størrelse innstiling på bindingen ?

Og ang topptur, det er toppturfunksjon på bindingen du vet det ? Da er det jo null motstandt, genialt.

oii---ntnt--hopping
SOV #144411 28/12/2007 12:16 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei! Ser det er jævli mykje bra skrive om ntn her, og lurer på om nokon har prøvd denne til hopping? er den enklere å hoppe med, tenke på 540, 180, og hopping generellt? nokre som har erfaring:cool

erfaringer fra hopping
SOV #144412 28/12/2007 12:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

er det noen som har noe som helst erfaring hvordan ntn bindingene funker til jibbing og 180, 540?

2. hånds opplysninger
SOV #144413 28/12/2007 10:30 PM
Entusiast
Entusiast

Har hatt en dag på nytt utstyr (K2 Coomba, NTN og Scarpa TX) og ble godt fornøyd utover dagen.

For å prøve og bidra litt til "slark og fjær" diskusjonen skal jeg refere det jeg fikk fortalt da jeg kjøpte utstyret, selgeren sa han hadde dette fra Rottefella, men man får ta det for det det er:

1. Det er bevisst lagt inn 2-3 mm slark i bindingene for å begrense belastningen på innfestingen i skien. Slarken er så liten at det ikke merkes under kjøring, men så stor at du kjenner det hvis du "rugger" støvlen i bindingen.

Selv kjenner jeg ikke noe slark i mine bindinger

2. Kjører man "hardt" skal man ha stive fjærer "uansett" størrelse.

Jeg har str. 27,5 og ble frarådet de myke fjærene. Stilte mine på 2 og syntes det fungerte greit bare jeg vendte meg til utstyret (veier 80 kg).

SOV #144414 29/12/2007 2:15 AM
Fersking
Fersking

Har sålangt bare positive erfaringar med NTN. Har bare merka denna slarken ein gong, så det er ikkje noko problem for min del. Likar at dei er så stive som dei er. Kjøre med grønne bindingar og blå fjører stilt på 5.

Men kom nettopp over eit "problem" når eg skulle klargjera skia for Røldal i måro. Skulle ta mine NTN over fra K2 Coomba skia mine til K2 Pontoon skia mine, og fant ut at skistopperene ikkje går utforbi skikanten. Men så er dei jo 130 mm på midten og då :razz

SOV #144415 29/12/2007 2:41 AM
Fersking
Fersking

Har sålangt bare positive erfaringar med NTN. Har bare merka denna slarken ein gong, så det er ikkje noko problem for min del. Likar at dei er så stive som dei er. Kjøre med grønne bindingar og blå fjører stilt på 5.

Men kom nettopp over eit "problem" når eg skulle klargjera skia for Røldal i måro. Skulle ta mine NTN over fra K2 Coomba skia mine til K2 Pontoon skia mine, og fant ut at skistopperene ikkje går utforbi skikanten. Men så er dei jo 130 mm på midten og då :razz

Løst klistremerke
SOV #144416 30/12/2007 9:42 PM
Entusiast
Entusiast

Så da jeg kom hjem fra tur i dag at klistremerket på dene ene tuben har løsnet. Det er det klistremerket med tallene som viser hvilket nivå jeg har stilt de på.

Nå er det helt umulig å se hvordan den er stil, vet jo at den står på 3, helt likt med den ved siden av. Da kn jeg jo alltid bare rotere de helt synkront, så vil jeg alltid vite hvordan de er stilt. Men syns dere jeg kan kreve noe fra enten sportslageret elelr rottefella ?

klistermerke
SOV #144417 30/12/2007 11:17 PM
Fersking
Fersking

Dette har også skjedd med mine bindinger og jeg har mistet oversikten hvor stram fjærene er. Dårlig patent med klistermerke. Merker svært liten forskjell på bøyemotstanden ved å regulere fjæren. Tror man må bytte fjær for å merke endringer. Er det noen som vet hvor mye utløserkraften endres ved å stramme fjærene?

NTN- stash til salgs!
SOV #144418 31/12/2007 10:07 AM
Fersking
Fersking

Fullt klar over at ikke dette er bruktmarkedet, men med tanke på all interessen og mangelen på utstyr i markedet vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg selger NTN-utstyret mitt. Dette utstyret er brukt tre skidager, som nytt, men jeg drar til Australia og trenger bedre likviditet... Sjekk bruktmarkedet eller Finn om noen er interessert : )

Trange støvler
SOV #144419 02/01/2008 10:35 AM
Fersking
Fersking

Har nå prøvd NTN 4 dager. Kjører Big Daddy, NTN og Crispi EVO støvler. Kjøreteknisk liker jeg NTN meget bra, men jeg har ikke fått prøvd utstyret i ordentlig pudder ennå. Har ikke opplevd slarken som andre her har efart eller at bindingene har løst seg ut unødvendig. Har egentlig ikke opplevd at de har utløst seg i det hele tatt.

Jeg sliter mer med komforen i støvlene til Crispi. Jeg vet at dette er termostøvler som skal tilpasses foten etter hvert. Men hvor lang tid tar det før de blir passe? Støvlene er lange nok for føttene mine, men jeg sliter med vondt under tærne/tåballene fordi de er for smale. Andre som har opplevd dette?

Vil det gå seg til etterhvert eller bør jeg få blokket ut støvlene? Har hørt at en bør være litt forsiktig med å blokke ut telemarkstøvler..

Trang støvel..
SOV #144420 02/01/2008 12:22 PM
Fersking
Fersking

Yess... jeg har det samme problemet som deg.Crispi støvelen er for smal akkureat på det bredeste punktet på foten min, og det gjør at jeg for dårlig blodomløp i tærne. Får skikkelig vondt etter hver tur og må løse opp hele støvelen etter hver tur. I tillegg så blir jeg sinnsykt kald på tærne pga dårlig blodomløp.

Dette løste seg etter en 3-4 dager, men et par justeringer av innerstøvelen underveis. Jeg varmet opp innerstøvelen på nytt og la mer padding på de stedene som gjore vondt, + en "toe cap" for å få mer plass til tærne. Dette gjorde susen og problemet er nå så godt som borte i den ene foten. Må justere litt på den andre.

Et tips er å bruke en hård føner å varme bare opp tuppen på innerstøvelen hvis du må tilpasse denne delen på nytt.

Jeg har også vurdert å blokke litt ut, men her ikke fått noen tilbakemeldinger på at du ikke bør gjøre dette på telemark støvler, men mener å ha hørt at det eneste stedet du skal være forsiktig med utblokning er i "flex" delen forran på støvelen da plasten her er ganske tynn.

Sitat JørnA:Har nå prøvd NTN 4 dager. Kjører Big Daddy, NTN og Crispi EVO støvler. Kjøreteknisk liker jeg NTN meget bra, men jeg har ikke fått prøvd utstyret i ordentlig pudder ennå. Har ikke opplevd slarken som andre her har efart eller at bindingene har løst seg ut unødvendig. Har egentlig ikke opplevd at de har utløst seg i det hele tatt.Jeg sliter mer med komforen i støvlene til Crispi. Jeg vet at dette er termostøvler som skal tilpasses foten etter hvert. Men hvor lang tid tar det før de blir passe? Støvlene er lange nok for føttene mine, men jeg sliter med vondt under tærne/tåballene fordi de er for smale. Andre som har opplevd dette?Vil det gå seg til etterhvert eller bør jeg få blokket ut støvlene? Har hørt at en bør være litt forsiktig med å blokke ut telemarkstøvler..

Intet nytt - egentlig...
SOV #144421 02/01/2008 11:13 PM
Fersking
Fersking

Men den klistremerkepatenten kan rottefella få billig - første etterstramming i bakken og klistremerket gikk i ball og umulig å vri på tuben pga klistremerket....

Noe som bekymrer meg mer er at bindingen allerede etter 5 dager i bakken har gravd seg godt ned i EVO-støvlene, opplevd dette en gang før og det ført til 3 reklamasjoner før jeg byttet til scarpa igjen... Er det flere som har fått antydninger til dette??

Slarken i bindingen er også noe som overrasket meg... Er det noen som kan bekrefte at dette er meningen?? Virker nå snodig på meg uansett at det skal være slik - for de som lurer kjører på blå4..

Crispi NTN Evo
SOV #144422 02/01/2008 11:28 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Var i butikken selv og testet Crispi NTN Evo idag. Den var for smal i helen, og det var generelt dårlig plass til en stor fot. Hvor mye kan thermo skoen gi seg? Selgeren hos g-sport oppfordret til å bruke 100% fornøyd garantien dems, og heller levere tilbake om det ikke skal gå. Jeg er skeptisk selv.

Maktet ikke lese gjennom alle svarene...
SOV #144423 04/01/2008 5:53 PM
Fersking
Fersking

...så dette kan muligens bli en del "smør på flesk".

Anyhow. Jeg ser det spekuleres et stykke opp i svarbunken her i at oransje binding er stivere enn den grønne. Dette kan avkreftes. Det er kun fjærene som bestemmer stivheten. Grønn eller oransje binding er ett fett og like (u-)viktig som fargen på lua di.

Generelt anbefaler jeg å velge hakket stivere fjærer enn tenkt. Ikke vær redd for at NTN-systemet skal bli stivt. Det SKAL være stivere enn "gamle" bindinger, det er store deler av poenget. Der innerskien før hang og slang som ei taklist, vil du nå ha stålkontroll hele veien (bakken).

Er selv storfornøyd, men det var ganske uvant den første dagen.Har nå fått teken på det og kommer aldri til å se meg tilbake. Løp og kjøp.

Lykke til!

NTN på godt og vondt
SOV #144424 07/01/2008 9:09 PM
Fersking
Fersking

så, utløser funksjonen er ikke helt god. Jeg var ute i pudder og det hele var litt uvant med nytt utstyr. Så hva skjedde. Innerskien gravde seg litt i en sving grunnet stivheten i bindingen, litt uvant, shoveldive i avgrunnen, traff en liten tretopp i pudderet, og vips så var det salto med popp i kneet! Utløser funksjonen var innstilt som den skulle men uten ønsket utløsning he he. Kan vel ikke si jeg er imponert nå som jeg sitter på sofaen og ser på pudderet.

Så NTN orange med blå og grønne fjærer pluss ekstra monteringsplates selges. se bruktfoum for info. Det ble med 2 1/2 dag på ntn i år. Nå blir det AT

SOV #144425 07/01/2008 11:13 PM
Entusiast
Entusiast

Er det noen andre telemarkbindinger som har bra og godkjent utløsning da ?

Det står jo klart og tydelig at utløserfunksjonen til NTN ikke er godkjent etter ISO standard. Jeg syns ikke du kan skylde på at det var pga NTN at du skadet kneet ditt. Det kunne vært hvilken som helst binding spør du meg. Selv alpinbindinger slår seg vrange av og til.

SOV #144426 08/01/2008 12:49 AM
Entusiast
Entusiast

Til fratho:Ift. bøyemotstand (/stivhet som du kaller det):En vesentlig egenskap ved NTN er nettopp at du skal kunne velge motstanden selv. Det er også der systemet så lang har kommet til kort, ettersom Crispi er for stiv i sålen (men fin i skaftet). Samtidig er Scarpa for myk i skaftet (men fin i sålen).

For øvrig:De siste åra har jeg hatt den perfekte støvelen i T1 Freeride, men for øyeblikket skulle jeg ønske at det fantes en NTN-støvel som kombinerer passformen og skaftet fra Crispi, med sålen til Scarpa.

Etter mye om og men er foreløpig setup blå fjær på "1", Crispi og 183 Katana og 190 Gotama. Siden mange oppgir personalia, kan jeg røpe at jeg er 187, 80 kg og liker lineær og liten bøyemotstand. Har kjørt mest Stöckli DP den siste tida. Kjørestilen er "førstemann ned løypa (eller det store fjellet)" og ellers snill cruising i skogen med innlagte dropp når landinga er bratt og dyp nok.

Til slutt må jeg si at fraværet av direkte input fra produsenter/importører og på denne tråden er interessant.

Verdifull informasjon
SOV #144427 08/01/2008 10:21 AM
Medlem
Medlem

Jeg håper produsentene/importørene leser tråden, selv om de ikke svarer. Det er mye verdifull tilbakemelding på systemet i tråden, spesielt når det kommer til kommentarer ang. slark i overgangen mellom binding og støvel og andre produksjonsfeil.

En kompis med dette problemet kontaktet Crispi og Rottefella, og ikke overraskende skyldte de på hverandre. Jeg mener dette er noe korttenkt. I startfasen selger de ikke bare et produkt, men forsøker å få stablet en ny standard på bena. I et marked som ikke akkurat er preget av forandringsvillige konsumenter er dette vanskelig nok. Hvis i tillegg de første som kjøper systemet blir misfornøyd grunnet en barnesykdom, og i tillegg ikke får hjelp til å løse problemet vil disse neppe anbefale systemet videre. Og vi snakker ikke om den gjengse konsument, men antakeligvis den personen i familien/vennekretsen som alle andre spør om råd når de skal kjøpe inn nytt utstyr. I verste fall er jobber entusiasten selv i en sportsforretning...

Det koster kanskje litt penger å bytte ut sakene til misfornøyde kunder, men på lang sikt lønner det seg nok i form av fornøyde ambassadører for den nye standarden.

SOV #144428 08/01/2008 1:12 PM
Entusiast
Entusiast

Er det noen NTN-kjørere her som kan si at denne slarken har noe å si når dere kjører?

Jeg har kun denne slarken om jeg står stille, løfter skien opp bra bakken og rister på skia. Da kjenner jeg det littegrann.

Men dette har INGENTING å si på kjøringen. NTN-systemet er overlegent alt anne som finnes når det kommer til kjøring. FULL kontroll på hele skien,hele tiden.

Og med toppturfunksjonen som gir null motstand, blir dette gull. Ja det veier kanskje litt mere enn alternativene, men jeg er som mange andre mer opptatt av nedturen.

SOV #144429 08/01/2008 5:31 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Fiffen:Er det noen NTN-kjørere her som kan si at denne slarken har noe å si når dere kjører?Jeg har kun denne slarken om jeg står stille, løfter skien opp bra bakken og rister på skia. Da kjenner jeg det littegrann.Men dette har INGENTING å si på kjøringen. NTN-systemet er overlegent alt anne som finnes når det kommer til kjøring. FULL kontroll på hele skien,hele tiden.

X2

Merker ingeting til det i bakken annet enn at jeg har kantkontroll som aldri før. På begge ski.

SOV #144430 08/01/2008 5:47 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Simen Berg:En vesentlig egenskap ved NTN er nettopp at du skal kunne velge motstanden selv. Det er også der systemet så lang har kommet til kort, ettersom Crispi er for stiv i sålen (men fin i skaftet). Samtidig er Scarpa for myk i skaftet (men fin i sålen).

Dette bekrefter det jeg har hørt og lest fra flere at crispi skoa er vesentlig stivere. Hvor mange dager har du på dine crispi sko simen?

Jeg "kokte" mine crispi (som bekrevet lenger opp i tråden) etter dag 3, og fra dag fire har det bare vært opptur. Skoene blir stadig mykere, nå etter ti dager er de der jeg vil ha dem. Og fokuset kan gå fra å tenke på å bøye bakre fot til kjøringa.

Har foreløpig bare en pudderdag og det funka uten helt supert, men det er i bakke det er en virkelig aha-opplevelse. Å kunne legge lange stabile skjær med begge skia i telemarksving i hard bakke er veldig kult. Bare å trøkke til, det slipper ikke.

Mine data: 178/80kg grønne fjører på fem, crispi med 28,5 shell-size

SOV #144431 10/01/2008 10:19 AM
Fersking
Fersking

Sitat Isbjoern:Hei!Jeg fikk en skikkelig nedtur forrige uke. Prøvde nye ski(Line Sir Francis Bacon) med NTN og Evo. Mistet skia etter to svinger!! Jeg hadde fått anbefalt myke(grønne?) fjær og dette holdt ikke i det hele tatt. Sklei ned til varmestua og skrudde fjærene opp på 5, samme resultat. Det satt ikke i det hele tatt.Ringte Rottefella som sa at de har justert anbefalingene med tanke på skostr., vekt og erfaring. Jeg fikk så nye fjærer(røde) hos Oslo Sportslager og er veldig spent på å prøve igjen.

Jeg har hatt samme opplevelse; ekspeditøren anbefalte grønne fjærer (viste ikke hva han snakket om), og skoen "fløt"/vandret i bindingen og løste ut i alle høyresvinger... (grønn 3..) Stilte til 5 uten at det hjalp noe særlig.

Bytta til røde fjærer og alt fungerer utmerket!

189/95kg røde fjærer på fem, crispi evo 28,5. Livet er herlig!

Problemer med NTN og Crispi Evo
SOV #144432 10/01/2008 9:57 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har også en hel del problemer med NTN:- Når bindingen åpnes går ikke fjærene ut og må dras ut manuelt (for hånd).- Vanskelig å komme ut av bindingen da utløser bremsen setter seg fast under støvelen.Videre har jeg som mange andre problemer med "slark" mellom binding og støvel (Crispi Evo).

Er utrolig fornøyd med kjøre opplevelsen (til problemene oppstod), men utrolig skuffet nå.Har forsøkt ta kontakt med Crispi og Rottefella men ikke fått noen svar ennå.Legger ikke 8500;- på støvel og binding og tar til takke med utstyret slik det fungerer nå.

Hopping er topp med NTN
SOV #144433 10/01/2008 10:08 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sitat ntn-jibber:Hei! Ser det er jævli mykje bra skrive om ntn her, og lurer på om nokon har prøvd denne til hopping? er den enklere å hoppe med, tenke på 540, 180, og hopping generellt? nokre som har erfaring:cool

Hopping går knall bra med NTN i og med at den holder skien i kontakt med støvelen har man god kontroll.Vanskelig å "grabbe" framskien dog!

noen dager på ntn
SOV #144434 11/01/2008 6:19 PM
Fersking
Fersking

Har fått noen dager på NTN nå etter nyttår. Crispi EVO. Begynte på myk fjær og med denne var det litt slark mellom støvel og binding. Måtte også kjøre med bindingen innstilt på 5 for at den ikke skulle løse ut. Etter noen runder i butikken og justering og sånt prøvde jeg uten den midterste fjæra (har som funksjon å skyve bindingen bakover for å løse ut skoa). Da satt skoa mye bedre i bindingen men jeg måtte manuelt løse ut skoa. Prøvde etterpå oppborring og det ga omtrent samme resultat. Kunne også justere bindingen noe mykere, ca 3 uten at den løste ut. Men det var fortsatt noe slark og fikk byttet hele bindingen til typen med harde fjærer. Denne borret vi opp med en gang og den ser ut til å fungere bedre. Skoa sitter bedre, og den føles ikke veldig mye stivere på meg. Det er også mulig å stille den på mykeste innstilling, og da føles den mykere enn det jeg fikk til på den myke fjæra. Det virker som den midterste fjæra som virker i mot de to andre blir litt for sterk i forhold med de myke fjærene. Dette kan muligens forklare noen av problemene ovenfor også.Så etter litt frem og tilbake er jeg veldig fornøyd. Det eneste er vel at Crispi-skoene har gått ut litt vel mye på de dagene jeg har brukt de, jeg skulle nok egentlig hatt en størrelse mindre. Så får prøve å evt få byttet de med noen i motsatt situasjon.

SOV #144435 11/01/2008 10:22 PM
Entusiast
Entusiast

Noen som kan forklare hva denne oppborringa skal være god for?

Har ikke helt skjønt det utifra det som har vært skrevet her.

borring
SOV #144436 12/01/2008 5:51 PM
Fersking
Fersking

På NTN har du tre fjærer. De to ytterste virker mot sko-bøye-bevegelsen for å si det sånn, dvs den trekker hele bindingfestet fremover. Disse kan fås enten i stiv eller myk utgave. Den midterste er en springfjær inni en sylinder som virker andre vegen. Den har ikke noen funksjon når du kjører, men når du åpner bindingen, skal den dytte hele bindingsfestet bakover slik at du får ut skoa.

Hullet til denne midterste sylinderen/fjæra kan på noen bindinger være litt trangt slik at bindingen kiler seg litt og de to ytterste fjærene ikke klarer å trekke helt inn som de skal. Da kan det bli noe slark mellom binding og sko.

Dette kan løses ved å borre opp for å gi litt mer løpeplass for den midterste sylinderen. Hos meg virket det i tillegg som de to ytterste fjærene (myke) var litt for svake i forhold til den i midten, så endte med den stive utgaven.

Sånn jeg har forstått det ihvertfall, correct me if I'm wrong :-)

Valg av sko
SOV #144437 13/01/2008 1:51 AM
Fersking
Fersking

Har sovidt prøvd crispi evo og synes den virkar ganske so trang i front. Derfor lurer eg på om nokon veit korleis Scarpa sin NTN modell er i forhold?

Forskjell på støvler
SOV #144438 13/01/2008 6:41 PM
Entusiast
Entusiast

Yfoss - Scarpa har vesentlig mer plass tåboksen.

SPØRSMÅL:Er det flere som opplever at det er stor forskjell i bøyemotstanden på høyre og venstre støvel på Crispi EVO (str 27,0)? I mitt tilfelle er venstre støvel en del stivere. Har bare brukt de 5-6 dager, så det vil nok jevne seg ut. Men jeg synes bare det er skikkelig sært med slik forskjell.

svar og spørsmål
SOV #144439 14/01/2008 12:15 AM
Entusiast
Entusiast

Til Simen Berg:

Jeg opplever litt ujevn motstand i mine EVOstøvler. Men omvendt av hva du beskriver. De blir også mykere og mykere for hver gang, så blir nok jevnt etterhvert.

Telekris:

Kan du legge ut noen bilder av denne borreoperasjonen ?

Til alle:

Flere som sliter med at klistremerkene går til helvete? Nå har jeg tenkt å gå opp fra 3 til 4, men vil ikke begynne å skru enda, for har ikke noe å måle etter da kistrmerkene har tatt kvelden. Finnes det noen bra måte å vite hvor tubesene står uten klistremerkene ?

Endelig
SOV #144440 14/01/2008 9:12 AM
Fersking
Fersking

Var på Rauland i helgen og hadde min 6 skidag på NTN. Jeg har slitt veldig med at Crispi støvlene har vært veldig trange og vonde, og har vurdert å blokke dem ut. Men etter noen ødelagte skidager, har de endelig tilpasset seg foten og kjennes veldig bra ut:) Så et tips er å bruke mye å være litt tålmodig med dem..

Ellers så merker jeg også litt slark i bindingen når jeg kjører og har tenkt å prøve noen av triksene over her for å bli kvitt det..

Side 2 av 3 1 2 3

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå