Folkehøgskole
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei!Er det noen her som har gått telemark eller klatringlinjer på enten Lofoten eller Øytun Folkehøskole? I såfall hvilke erfaringer har dere med linjen? Og må man være svært god når man starter på skolen?
|
|
|
 Øytun
|
Medlem
|
Medlem
Hei! Eg har gått på veileder linja til Øytun. Det er den som tilsvarar telemark/klatring på Lofoten. Det er ingen krav til forkunnskapar og nivå på Øytun. Itillegg til veileder har dei Offpist, som er ski og sykkel. Veileder er altså litt meir allsidig. Iløpet av året hadde me elvekajakk, klatring, bratt skikjøring, aleinetur, gruppetur, opptil 2 veke på bre, 10 dagar gjennom Sarek i nord-Svergie (eit hemmeleg alpint fjellområde), 6 dagar i Lyngen. Totalt hadde me vel ca 35 utedøgn i regi av skulen. Det er ikkje mange skular som kan skilte med det. Itillegg kjem utedøgn du og dine framtidige kompisar reiser på sjølv. Når det gjeld skikøyring trur eg det ikkje er nokon som køyrer brattare enn på Øytun. Lærarane der har lang erfaring i å ta med seg elevar i bratt terreng. Øytun er ein kjempebra friluftslivskule uansett linjeval. Lykke til.
|
|
|
 Re: Folkehøgskole
|
Fersking
|
OP
Fersking
Så du føler at du sitter igjen med stort utbytte etter å ha vært på Øytun?
|
|
|
 Absolutt!
|
Medlem
|
Medlem
Kan vel sei at skulen har påvirka meg for resten av livet. Du får jo kanskje 100 likesinna venner. Det er jo bra. Og du får ein god base friluftslivmessig å bygge vidare på, uansett nivå.
|
|
|
 Du kommer ikke til å angre!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg er for tiden stipendiat på Veilederlinjen på Øytun fhs. og gikk Off-piste i fjor. Du trenger absolutt ingen forkunnskaper for å gå på noen av linjene. Ski kjæringen er bratt og snøen er stort sett løs og fin! Veileder, er som "bjornar" sier, den mest allsidige linjen av de to, men ønsker du enda større fordypning innen sykkel, ski og skred, er Off-piste det rette valget. Du får det fint på Øytun uansett hvilken linje du velger.Lykke til!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk, for all informasjon om Øytun. Det høres svært interessant ut. Nå håper jeg at noen som har erfaringer fra Lofoten FHS kan komme med litt info.
|
|
|
|
|
|
 Hehe..
|
Medlem
|
Medlem
Glem Lofoten, gå Øytun (Y)
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Går på hallingdal fhs på bratt linja! Den beste linja som finnes, her klatrer vi til snøen kommer, så går vi enten toppturer eller kiter.. veldig fornøyd så langt, bør vurderes!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
|
|
|
 Øytun
|
Fersking
|
Fersking
Off-piste på øytun er knall. Gå inn på oytun.no og sjekk bildene fra turene så ser du hva jeg prater om
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat bjornar:Kan vel sei at skulen har påvirka meg for resten av livet. Du får jo kanskje 100 likesinna venner. Det er jo bra. Og du får ein god base friluftslivmessig å bygge vidare på, uansett nivå. Akuratt noe sånt jeg ville høre!Skal gå Hallingdal FHS på switchlinja til høsten :)Gleder meg som et barn på juleaftern til å få gjøre noe jeg selv har lyst til med livet.Nå har jeg jobbet på kontor i 1 år, er så dull....
|
|
|
 jaja
|
Medlem
|
Medlem
No var det no Øytun fhs eg gjekk på då men, Hallingdal er sikkert greit nok det... hehe
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke du finner mange som er misfornøyd med sin folkehøyskole, og det er ikke særlig sammenlignbart heller, men uansett hvilken skole du går på er jeg ganske sikker på at vil bli fornøyd. Gikk selv på bratt-linja på Hallingdal i fjor og er veldig fornøyd med det året.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat bjornar:No var det no Øytun fhs eg gjekk på då men, Hallingdal er sikkert greit nok det... hehe Jeg skjønte såpass, men det du sier gjelder jo alle folkehøyskoler :pDu går jo der på en linje med likesinnede, folk som vil gjøre det de holder på med. Sitat Captain Slow:Tror ikke du finner mange som er misfornøyd med sin folkehøyskole, og det er ikke særlig sammenlignbart heller, men uansett hvilken skole du går på er jeg ganske sikker på at vil bli fornøyd.Gikk selv på bratt-linja på Hallingdal i fjor og er veldig fornøyd med det året. Alle mine kompiser som tidligere har gått folkehøyskoler rundt om i landet er meget fornøyd.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
man blir nok stort sett fornøyd uansett hvilken skole man velger. det er det du velger som blir det du er vant med. men vil anbefale de som skal søke på fhs å tenke over hva de vil ha ut av året, linjefag, åssen de blir lagt opp på de forskjellige skolene, andre obligatoriske fag, skoledagen, beliggenheten, andre fag skolen har, tilbud utenom skolen, bo, mat, stipper og andre ting. dette er små ting som gjør en forskjell fra skole til skole. snakk med tidligere elever om alt, ikke bare linjefaget men alt rundt også. jeg vet hva jeg setter pris på med mitt valg av skole, svarer gjerne jeg. Finn den skolen som passer deg, lykke til. hilsen hurdal verk fhs stipp
|
|
|
 Ang. øytun
|
Entusiast
|
Entusiast
Tenkte jeg skulle la være å lage en helt ny tråd bare for dette enkle spørsmålet, men må man kjøre telemark eller er det også mulig å bruke randoneeutstyr på Offpist linjen på Øytun?
|
|
|
 Begge deler!
|
Medlem
|
Medlem
Sakset fra hjemmesida:Det handler om balanse, mestring og riktige vurderinger. Det handler om store urørte fjellsider som byr på lek og alvor. Det handler om å slippe sykkelen ned en løype du aldri før trodde var mulig. Det handler om en vinter der snøen kommer i november - og blir! Dette er kjernen i Off piste enten du kjører telemark eller randonne. Skredfaren i Lyngsalpene, rennekjøringen i Sarek eller gleden over uante mengder kald tørr pudder, er like stor for alle. Hva mer vil du at off piste skal handle om?
|
|
|
 er helt mulig!
|
Medlem
|
Medlem
Fra i år av er det offisielt åpnet for at elever kan kjøre rando på Off-Piste. Generelt så er Bjørn, læreren, meget glad i alpinteknikk, selv på telemarkski.
|
|
|
|
|
|
 twin tip?
|
Fersking
|
Fersking
Er det mulig å kjøre twin tip på øytun?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Nei , det er helt umulig. Kjører du baklengs blir du utstøtt og utvist:wink Neida, det er mange som kjører på twintip på øytun. Men øytun har ikke akkurat noen jibbelinje, hvis det er det du tenker på..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Til dere som har gått på Øytun: Hvor godt merker man at det er en kristen folkehøgskule? Snakker vi forkynning på høyt nivå? Når det gjelder off-pist linjen. Hvor proff sykkel trenger man? Ett år på folkehøgskole er dyrt nok fra før, så å kjøpe sykkel til 10-15 tusen frister ikke...
|
|
|
|
|