Jeg mener at man skal støtte opp om lokale butikker, man trenger litt annet enn sportsbutikker med fotballer, Reebook-gensere og dårlig "carving-pakker". Man trenger mangfold, på fler nivåer, i samfunnet.
Samtidig trenger man også penger. (Ski)utstyr av den typen man diskuterer her er såpass dyrt, at det er for mange er den dyreste investeringa man gjør etter bolig, bil og studielån. Derfor vurderer mange vordene kunder mye frem og tilbake. Da må sportsbutikken skjønne at folk må ta ett aktivt valg, skal man betale si 11 000 over disk(etter rabatt), eller 7500 hos Conrad. Mye penger uansett, men differansen er såpass at det for mange utgjør en stor forskjell i ett månedsbudsjett. Hvorfor skal kunden bry seg om økonomien til butikken, når butikken ikke forstår økonomien til kunden? Dette er beinhard kapitalisme, tilbud og etterspørsel. Ikke at jeg er noen fan av ren markedsøkonomi, men det er det som slår til her. Problemet for kjøpmenn er at det ikke er ett spesielt kult konsept når kundene trekker det lengste strået.
Norske sportsbutikker har lenge levd på det som HiFi-butikker levde på før, ekspertise og eksklusiv tilgang til varene kunden ønsker. Vel, ekspertisen har fortsatt fler av butikkene, men internett gjør at folk kan skaffe seg god kunnskap selv. Man kan lese hauger med tester, man kan finne folk som har kjørt på utstyret, man kan rett og slett danne seg ett temmelig bilde av det man skal kjøpe.
Jeg synes man så langt som mulig skal handle lokalt, jeg prøver det selv, da jeg synes det er greit å rådføre meg med noen i butikken, og man kan ikke forvente at sporten skal kunne svare deg gang på gang, for at man så kjøper på nett. Samtidig mener jeg at sportsbutikkene bør ta en grundig titt på salgs\pris-modellen de bruker. Ja, det er noe høyere lønnsutgifter i Norge, men når man ser på forskjellen i priser, da må noen sitte igjen med en litt vel solid del av kaka. Da kan man velge, og her kommer det mer kakeallegori, skal jeg spise litt kake, eller ingen kake. Med dagens prispolitikk, kan det bli fint lite kake.
PS: Jeg synes heller ikke man skal fly til Munchen for å kjøpe ett par ski, husk C0-føkkings-2.
Nok fra meg.
PPS: +6 grader utenfor hjemmekontoret. :-(
PPPS: God vinter
PPPPS: Kan ikke alle bare være venner a. Hold debatten på ett sivilisert nivå. Husk at man alltid bør lese igjenom det man skriver, og skrive hvorfor man skriver det man skriver, om det ser litt kort og knotete ut.