Er du redd for å handle på nett?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Eks på Norske priser: Vølkl Gotama med Ntn binding og Crispi evo sko Pris ca. 15 500,- (norsk nettbutikk) Alternativt fly Norwegian fra Oslo til Munchen 850,- tur retur. (mandag/tirsdag)Leiebil i Munchen ett døgn 500,-Overnatting i Munchen ett døgn 500,-Mat/drikke 1000,-Vølkl Gotama, Ntn binding og Scarpa sko 8 520,- (sport Conrad butikk i Penzberg)Tilsammen 10 350,- kr ( minus moms på utstyr, den får du igjen på flyplassen) Hvis du har mulighet til å reise på shopping, så får du en fin to dagerstur, samt at du slipper å ha dårlig samvittighet for at du utnytter servicen på norske butikker før du handler på nett. God tur
|
|
|
 Re: Er du redd for å handle på nett?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du illustrerer et meget godt poeng! Noen tjener tydeligvis altfor mye penger et eller annet sted i kjeden frem til salg i nettbutikk/butikk i norge.
|
|
|
 Bra
|
Entusiast
|
Entusiast
God illustrasjon på et åpenbart problem. Slik jeg ser det er det for mange (og grådige) ledd i verdikjeden der alle skal tjene mye. Med dagens moderne logistikk-systemer ser jeg ikke poenget med egen norsk importør. I tillegg provoserer det meg litt at norske sportsbutikker/importører sipper og fremstiller det som om det er vi som forbrukere som har ansvar for at norske sportsbutikker skal overleve. Hallo! Våkn opp og lukt på kaffen! Sportsutstyr er big business og representerer store utgifter for oss som forbrukere. Det er markedskreftene som rår! Dere kan forholde dere til det eller gå konk!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Birger Holo:Med dagens moderne logistikk-systemer ser jeg ikke poenget med egen norsk importør. Du kan tydeligvis masse om bransjen... Har du tenkt på:Hvordan skal butikkene gjøre innkjøpene sine? Skal de ringe rundt til alle produsenter og få kataloger og bestille varer til butikken utfra den? Skal produsent reise rundt på messer i alle verdens land? Skal produsent sende ut forsendinger til flere tusen butikker? Skal produsent føre suppleringslager for alle butikkene i verden? Skal produsent ha support og apparat klart for å behandle eventuelle reklamasjoner? Om det bare var å knipse i fingrene for å få ned prisene i dette landet, ville det vært gjort for lenge siden! Det er mange, mange grunner til at prisene i Norge ofte er høyere enn i mange andre land. Òg, som i alle andre bransjer, så ligger ikke løsningen i hendene på verken produsent, importør eller butikkeier! I stedet for kun å lukte på kaffen din, så ta deg en saftig slurk, kanskje dét hjelper!
|
|
|
 Enig!
|
Medlem
|
Medlem
Det der var et supert eksempel på hva importører og sportsbutikker egentlig tjener på det de selger. Grådigheten er så stor at mens de teller pengene som de lopper fra kundene,så er det snart full fyr i baklomma.Man må ha fortjeneste på det man selger,men når prisene blir presset opp av alle ledd,ja så ødelegger de for seg selv til slutt.Markedskreftene rår!!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Birger Holo:I tillegg provoserer det meg litt at norske sportsbutikker/importører sipper og fremstiller det som om det er vi som forbrukere som har ansvar for at norske sportsbutikker skal overleve. Hallo! Våkn opp og lukt på kaffen! Sportsutstyr er big business og representerer store utgifter for oss som forbrukere. Det er markedskreftene som rår! Dere kan forholde dere til det eller gå konk! Det får da være grenser for sutring! Hørt om noe så enkelt som realpris?Real-lønn i forhold til markedets pris?Er du ikke villig til å betale for nye ski, så får du bruke dine gamle et år til.
|
|
|
|
|
|
 presisering
|
Entusiast
|
Entusiast
1: Ser ikke poenget med egen norsk importør når det allerede finnes store distribusjons-sentre i Europa.2: Er villig til å betale for nye ski, men er ikke villig til å betale FOR MYE for nye ski. Etter Internet er markedet for sportsutstyr blitt internasjonalt. Det mener jeg norske butikker og importører ikke i stor nok grad er villig til å innse. Forøvrig var ordlyden valgt for å provosere. Ser ut til at det funka:-)
|
|
|
 Sutring?
|
Medlem
|
OP
Medlem
Snakk om sutring. Noen som jobber i sportsforretning som svarer her kansje? Det er jo greit for dem, som kjøper utstyr til innkjøpspris.
|
|
|
 sportsbutikk
|
Fersking
|
Fersking
Jeg jobber i sportsbutikk, og nei, får ikke ting til innkjøpspris Vi har også moms, frakt, husleie, strømregninger, lønninger å betale også. For at vi skal tjene noe i det hele tatt må prisene være høye. Dessuten er veil. pris ofte satt fra distributør, og nesten alle butikker følger disse prisene. På dyre ting som ski og bindinger og sånt er ofte innkjøpsprisen halvparten av utsalgspris, men utsalgsprisen er iregnet MVA på 25% Det er helt sykt at nettbutikker kan ta likens pris som vanlige butikker, de har ikke service, ingen sure kunder som spør og grever om alt. De har vel nesten ingen reklamasjoner heller regner jeg med, er mye lettere å svippe innom den lokale butikken med varen og klage, enn å sende tingen, for egen regning, til nettbutikken. Og attpåtil så kommer folk og krever rabatt på tingene de kjøper. Det er helt utrolig.
|
|
|
 norske sportsbutikkar
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
viss dei tener sø dårleg, kvifor har dei då fire- fem stk samtidig på jobb?? skulle trudd butikkane va eigd av staten.. Nei,bære å høyre etter tips og råd på FF forumet og handle på nett.:twisted
|
|
|
 .
|
Fersking
|
Fersking
Vi er ikke fire-fem stykk på jobb samtidig, selv om det kunne vært nødvendig noen gang. jeg sier ikke at vi tjener dårlig. Jeg sier heller ikke at man ikke skal handle på nett/i utland. Jeg bare argumenterer litt for hvorfor prisene kan være litt dyre, og ja, jeg syns de er dyre selv :p
Vurderer sterkt mange ganger å bare handle på nett her eller i utland. Hadde det vært så enkelt å bare dra til utlandet en tur for å handle ett par ski, hadde jeg gjort det. Men for meg er det ikke det. Og man mister angrerett, reklamasjonsrett og alt mulig slags tull. Service får man heller ikke i etterkant. Men er man bare ute etter å spare penger lønner det seg jo selvsagt!
|
|
|
 angrerett reklamasjon osv
|
Fersking
|
Fersking
Det er bare bullshit at man mister alle rettigheter om man bestiller på nettet.. Jeg har egentlig opplevd det motsatte. At når noe ikke funker, er nettbutikkene helt utrolig innstilt på å sende deg nytt.. Minuset er at det kan ta lengre tid å få nytt, men om skien blir ødelagt har det til syvende og sist ingenting å si om man har handla den på intersport eller sport conrad. Idag var jeg innom 10 lokale butikker i stavanger på jakt etter power tubes til NTN.. Ikke en butikk eller ansatt hadde hørt at dette var tilbehør, altså at man hadde forskjellige typer fjører og at det var vanlig å kanskje ha to par fjører. Ikke 1 butikk ville ta av fjørene fra en binding de hadde og selge meg, for å så montere på de nye de kunne bestille av rottefella.. Det kaller jeg rævva service.
|
|
|
|
|
|
 veeeel....
|
Fersking
|
Fersking
Sitat unreal:Det er helt sykt at nettbutikker kan ta likens pris som vanlige butikker, de har ikke service, ingen sure kunder som spør og grever om alt. De har vel nesten ingen reklamasjoner heller regner jeg med, er mye lettere å svippe innom den lokale butikken med varen og klage, enn å sende tingen, for egen regning, til nettbutikken.Og attpåtil så kommer folk og krever rabatt på tingene de kjøper. Det er helt utrolig. </p>
Nå har det seg slik at reklamasjonsretten for ting kjøpt over nett (spesiellt i norske nettbutikker)er lengre enn hos en butikk, nettop fordi du ikke kan prøve utstyret før du sitter med dritten. Og de samme rettighetene du har som forbruker i en etablert butikk gjelder også på nettbutikk kjøp. Men ja, jeg syns det er mye mas med nettbutikk og handler heller på Oslo sportslager eller hos Antonsport i Sandvika, disse kan gi meg det jeg ønsker av service og pris, ja, faenskapen koster mer i butikk enn på nett og alt koker i grunn ned til komfort hos konsumenten. Men når jeg kommer innom en sportsforretning og ikken en forbanna sjel kan svare på de få ikke så altfor kompliserte spørsmålene jeg har, må de også fett regne med at jeg snur meg 180 grader rundt og går en annen plass. Selvfølgelig vil kunden grave og gnæge om det meste, men dette ganger jo butikken mest ettersom denne da har muligheten til å yte nettop den servicen nettbutikkene ikke har (ja jeg vet man kan sende en mail og få svar (om man er heldig) dagen etterpå).<p>Så hvis du som jobber i sportsforretning ikke har mulighet, tid eller vilje til å svare på de spørsmålene som kommer fra "sure" kunder, bør du vurdere et annet yrke enn service næring. Jeg hater sjøl kunder som maser, og har tatt konsekvensen av dette, jeg jobber nå på gamlehjem for å få råd til den dyre dritten jeg trenger...og jeg har slutta å regne ski i penger, men heller hvor mange timer jeg må tørke drit for å kunne kjøpe meg de nevnte skia. Så igjenn; butikk ansatte og veiledende sports forretninger; slutt å gnæg over at folk skifter beite, og heller gjør noe med det!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Jørgen S.O.:Hvordan skal butikkene gjøre innkjøpene sine? Fra en sentral europeisk distributør. Sitat Jørgen S.O.:Skal de ringe rundt til alle produsenter og få kataloger og bestille varer til butikken utfra den? Nei, fra en sentral europeisk distributør. Sitat Jørgen S.O.:Skal produsent reise rundt på messer i alle verdens land? Nei, til en sentral europeisk distributør. Sitat Jørgen S.O.:Skal produsent sende ut forsendinger til flere tusen butikker? Nei, en sentral europeisk distributør gjør dette, men det kan godt være produsenten selv som er distributør. Sitat Jørgen S.O.:Skal produsent føre suppleringslager for alle butikkene i verden? Nei, en sentral europeisk distributør gjør dette. Sitat Jørgen S.O.:Skal produsent ha support og apparat klart for å behandle eventuelle reklamasjoner? Nei, en sentral europeisk distributør gjør dette. Sitat Jørgen S.O.:Om det bare var å knipse i fingrene for å få ned prisene i dette landet, ville det vært gjort for lenge siden! Vel, det krever i første omgang vilje og behov. Det har det enn så lenge ikke vært, all den tid vi nordmenn har vært villige til å betale den prisen man forlanger. Slike diskusjoner som dette vil før eller senere føre til at både behov og vilje oppstår. Sitat Jørgen S.O.:Det er mange, mange grunner til at prisene i Norge ofte er høyere enn i mange andre land. Òg, som i alle andre bransjer, så ligger ikke løsningen i hendene på verken produsent, importør eller butikkeier! Kan du utdype dette? Hvilke grunner? I hvilke hender ligger løsningen? Til slutt: Jeg har tilknytning til bransjen, og dette er litt mer enn bare spekulasjoner fra min side.
|
|
|
 Rampus:
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
produsent - din elskede sentrale europeiske distributør - norsk forhandler produsent - norsk importør - norsk forhandler var ikke idéen å kutte et fordyrende ledd? jeg teller fortsatt tre.. virker forøvrig som du ikke helt har forstått innlegget mitt, men veldig søtt av deg å bruke såpass med tid på å lage et fint svar. og, jeg snakker om staten, systemet vi lever i og avgiftene norske bedrifter er pålagt. tilknytning til bransjen.. ok! lykke til med din sentrale europeiske distributør! uten agent eller annet ledd i norge før forhandler er det bare å ønske lykke til! 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er sarkasme det eneste du har å bidra med? Svaret mitt er et resultat av å spurt en del butikk-innehavere og andre i bransjen om hvordan de tror det vil bli fremover. Mange tror importørene blir borte. At du tror noe annet er greit for meg. Poenget er forøvrig ikke antall ledd, men effektiviteten i hvert enkelt.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jørgen S: Du tapte så det sang :grin
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hehe, vet ikke helt hva jeg har tapt, men velger å synge meg videre ut av denne diskusjonen...
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Er du tett i pappen; kjøp f eks völkl gotama i norge og bæsj på leggen. Er du fornuftig; kjøp den fra conrad eller kanskje enda billigere USA. Alt dette pisset med å bevare den lokale sjappa di er jo ren og skjær soialisme. LA MARKEDET BESTEMME.
|
|
|
 så ille er det vel ikke
|
Fersking
|
Fersking
Prisene det referes til her er ofte de "veiledende" prisene satt fra importører. Det er vel ingen som betaler disse summene?? 15500 for settet øverst på siden her er jo vanvidd! Med litt leting på nettet eller i butikkene i hovedstaden kommer du til å finne denne "pakka" til mellom 10000 og 11000. Veiledende priser burde bort fra markedet, vi vil se den summen butikken MÅ ha for utstyret!Så vil vi ta en beslutning på hvor vi vil handle.
|
|
|
 veiledende = villedende!
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror butikkene er glade i veiledende priser, for da får de de faktiske prisene til å se bedre ut når de gir rabatt. "Ordinær pris 15.000, men vi er så generøse at vi gir deg 30% så du slipper å betale mer enn 10.500". Er ikke noe godt tilbud det vettu, når det fremdeles er langt over det du betaler dersom du heller vil ha skiene levert på døra!
|
|
|
 pris eks.
|
Medlem
|
OP
Medlem
Prisene på toppen av sidene som jeg har brukt i eksempelet er hentet fra Oslo sportslager. Om prisene er veiledende må du ta med dem, men det er prisen de oppgir på sine nettsider. 4-feet-new er herved oppfordret til å finne samme pakka fra 10 000,- til 11 000,- kr.
|
|
|
 Framtida er netthandel!
|
Medlem
|
Medlem
Diskusjonen er blitt litt teit nå.Uansett så er framtida netthandel,det skjer i alle landi stor skala,unntatt Norge der man helst skal vente for å se hva som skjer...Folk bruker mer og mer tid framfor skjermen og kjøper.De som har kjedebutikker er bundet på hender og føtter,de må holde sine priser så det er greit for de har sine uvitende kunder som kjøper uansett.Men for de som er frittstående så er det uendelige muligheter.:surprised:twisted
|
|
|
 Etterspørsel og de greian der!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Poenget er vel at etterspørselen etter utstyr som feks Gotama og Marker Duke egentlig faktisk er veldig liten i Norge. De fleste skisjapper tar kun inn et par eksemplarer av skikkelig feite ski og skibindinger. I motsetning selger de sykt mange jalla skipakker til lav pris og tjener sikkert fett nok på det. Derfor er fancy utstyr dyrt. Sport-conrad er til sammenligning sinnsykt stor, med et helt villt utvalg og selger til hele Europa. Derfor blant annet, kan de selge det mye billigere. Hvis du ser på ski og sportsutstyr generelt er det ikke spesielt dyrt i Norge.Når det er sagt kjøper jeg alltid "frikjøringsstæsj" i utlandet fordi det er mye billigere og resten av utstyret i den lokale sportsbutikken. Det har jeg ikke noe dårlig samvittighet for. Hvis du har råd og vil bruke 15000 på skiutstyr så hversågod!
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg mener at man skal støtte opp om lokale butikker, man trenger litt annet enn sportsbutikker med fotballer, Reebook-gensere og dårlig "carving-pakker". Man trenger mangfold, på fler nivåer, i samfunnet. Samtidig trenger man også penger. (Ski)utstyr av den typen man diskuterer her er såpass dyrt, at det er for mange er den dyreste investeringa man gjør etter bolig, bil og studielån. Derfor vurderer mange vordene kunder mye frem og tilbake. Da må sportsbutikken skjønne at folk må ta ett aktivt valg, skal man betale si 11 000 over disk(etter rabatt), eller 7500 hos Conrad. Mye penger uansett, men differansen er såpass at det for mange utgjør en stor forskjell i ett månedsbudsjett. Hvorfor skal kunden bry seg om økonomien til butikken, når butikken ikke forstår økonomien til kunden? Dette er beinhard kapitalisme, tilbud og etterspørsel. Ikke at jeg er noen fan av ren markedsøkonomi, men det er det som slår til her. Problemet for kjøpmenn er at det ikke er ett spesielt kult konsept når kundene trekker det lengste strået. Norske sportsbutikker har lenge levd på det som HiFi-butikker levde på før, ekspertise og eksklusiv tilgang til varene kunden ønsker. Vel, ekspertisen har fortsatt fler av butikkene, men internett gjør at folk kan skaffe seg god kunnskap selv. Man kan lese hauger med tester, man kan finne folk som har kjørt på utstyret, man kan rett og slett danne seg ett temmelig bilde av det man skal kjøpe. Jeg synes man så langt som mulig skal handle lokalt, jeg prøver det selv, da jeg synes det er greit å rådføre meg med noen i butikken, og man kan ikke forvente at sporten skal kunne svare deg gang på gang, for at man så kjøper på nett. Samtidig mener jeg at sportsbutikkene bør ta en grundig titt på salgs\pris-modellen de bruker. Ja, det er noe høyere lønnsutgifter i Norge, men når man ser på forskjellen i priser, da må noen sitte igjen med en litt vel solid del av kaka. Da kan man velge, og her kommer det mer kakeallegori, skal jeg spise litt kake, eller ingen kake. Med dagens prispolitikk, kan det bli fint lite kake. PS: Jeg synes heller ikke man skal fly til Munchen for å kjøpe ett par ski, husk C0-føkkings-2. Nok fra meg. PPS: +6 grader utenfor hjemmekontoret. :-( PPPS: God vinter PPPPS: Kan ikke alle bare være venner a. Hold debatten på ett sivilisert nivå. Husk at man alltid bør lese igjenom det man skriver, og skrive hvorfor man skriver det man skriver, om det ser litt kort og knotete ut.
|
|
|
 Close
|
Fersking
|
Fersking
Tok det på ordet og mente det skulle være enkelt. Var ikke det vøtt, men kunne få pakka ferdig montert på alnabru for 11.100,-. Riktignok med Scarpa støvel.Klarte ikke 10999,-. Fortsatt mye penger, men personlig synes jeg det er en relativt akseptabel pris.Internet har kommet for å bli og det må ALLE ta konsekvensene av. 8520,- fra Mr.Conrad.Hvor mye må man ut med i toll,portp og bamsemoms aner jeg ikke, men Conrad vant vel ratt?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat 4-feet-new:8520,- fra Mr.Conrad.Hvor mye må man ut med i toll,portp og bamsemoms aner jeg ikke, men Conrad vant vel ratt? 9365,- Fiks ferdig levert på døra. Inklusive frakt, moms og fortollingsgebyr fra UPS.
|
|
|
 Lokal butikk
|
Entusiast
|
Entusiast
Hadde tenkt til å kjøpe K2 Seth fra sport-conrad. Snakket med en på en lokal sportsbutikk her i området (Målselv). Han hadde veldig lyst til å se om han kunne skaffe meg en pris på de skia, men Marker Jester. 5500 kr skulle han ha for de. Ville ha kosta 500 kr mindre fra sport-conrad. Men jeg kjøpte de på butikken her. Så det går ann å få ski billige i Norge også. Hvis de i sportsbutikker innser at det er bedre å selge ski mye billigere, istede for å ikke selge ski i det hele tatt.
|
|
|
 ,
|
Fersking
|
Fersking
jeg forklarte meg kanskje ikke nok, tenkte ikke på netthandling når jeg snakka om reklamasjoner og sånt, mente utenlandshandling.
|
|
|
 "sentral europeisk distributør " v.s norsk mellomledd
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Idéen om en "sentral europeisk distributør" kan nok funke på visse "melk og brød" varer, slike varer som man like gjerne kan selge på coop, som trenger 0 oppfølging.. men, Det kommer ofte nye spennende varer inn på markedet! Situasjon: en produsent er interessert i at norske butikker selger mye av hans nye "nisjeprodukt".. For å få til dette er han avhengig av å følge opp butikken, se om vareplassering av hans vare er optimal, se om butikken trenger påfylling, kanskje man skal prøve fler av den "grønne varen" i stedet for den "blå". m.a.o tett oppfølging. Hvis man hadde en "sentral europeisk distributør" som var villig til å pendle fra sitt " sentrale europeiske land" til alle de 10 butikkene i lange Norge, som selger hans produkt kunne det nok fungert. Min mening er at butikkene ville blitt håpløst dårlige uten tett oppfølging fra leverandøren. Vil vel ikke at alle sportsbutikker skal bli som Elkjøp sport a.k.a XXL? Konklusjon:Jeg tror at sportsbutikker med nisjeprodukter alá 4frnt EHP 193.. hehe.. er avhengig av et mellomledd innenfor landegrensene. Ps.Syns heller vi kan få gratis kollektivtransport og spare de årlig utgiftene på dette (+ spare miljøet), og bruke de oppsparte pengene på sportsutstyr! Spennende diskusjon btw. 
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat unreal:jeg forklarte meg kanskje ikke nok, tenkte ikke på netthandling når jeg snakka om reklamasjoner og sånt, mente utenlandshandling. Da er den mottatt og godtatt... Det er jeg forresten helt enig i. Man får vel en garanti for varekjøp i utland, men det betyr jo at du må ned til butikken i München for å bytte driten, og da blir det fort MYE dyrere enn å kjøpe i hjemme fedrelandet...Jeg mener at dersom du ikke sparer mer enn 2000,- på kjøp over nett, så bør man kjøpe i Norge, selvfølgelig en høyst subjektiv vurdering, men har opplevd litt spy med netthandel og som alt annet som må negative og positive ting veies opp mot hverandre.Og som sagt tidligere; jeg kjøper hjemme, jeg ytrer kun mine meninger om høylytt gnæging fra folk/kjeder som sitter i beste posisjon til å endre situasjonen til det bedre for seg selv...
|
|
|
 akkurat
|
Fersking
|
Fersking
Det jeg tenkte. Alt må legges vekt på.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Mye sportsutstyr tar kvelden kun pga (normal) bruk, så da er det bare å vinke adjø til reklamasjon og service. Mitt tips til folket er: Kjøp brukt! Et par fats m/binding ligger på 3-4000. Og det er jo billigere enn alt, og vi bremser det kvalmende forbruket vi har. Hvis den sentraleuropeiske forhandleren kan kutte importører i alle europeiske land, blir det fort en del ledd...
|
|
|
|
|