Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hilke binding skal jeg velge?
#144151 26/12/2007 6:19 PM
jonasso Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Jeg er helt nybegynner på telemark, men har stått litt på slalomski tidligere.

Jeg trenger nå litt hjelp til å velge binding, mens ski har jeg bestemt meg for(g3 reverend).Det står mellom to bindinger: enten den nye ntn bindinga med scarpa terminator x ELLER targa accent med t2x støvel.Jeg skal gå en del toppturer, samt litt offpiste og litt preparert løype når den anlednningen byr seg.

som sagt er jeg helt nybegynner og har foreløbig null teknik i kroppen. Jeg veier ca 70kg og er ca 178cm høy (17 år).

Takk for alle svar og meninger!

hadde jeg vært deg...
jonasso #144152 26/12/2007 8:58 PM
Fersking
Fersking

...så hadde jeg kjøpt NTN bindinga... Hvis du nettop starter, lær deg å stå på den fra begynnelsen av. Jeg har trua på at den er fremtiden. Selv kjører jeg med BD O2 binding... Ser andrevalget har fallt på Targaen, sikkert fin den, men den er vedig klassisk, og som sgt tror jeg den klassiske patenten er på vei ut...

Min mening selfølgelig...

hmm...
jonasso #144153 27/12/2007 2:08 AM
jonasso Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Ja det er NTN jeg egentlig heller imot, men et par venner av meg mener targa'n er et sikrere valg. selv er jeg veldig usikker, og det at jeg ikke finner noe sted det står at NTN bindinga er et godt valg OGSÅ for nybegynnere, hjelper heller ikke. Lettere sagt virkere det som om rottefella fokuserer mest på erfarene kjørere, ikke oss ''unge og lovende''. :S

Flere folk må gjerne komme med innspill smile

Min mening
jonasso #144154 27/12/2007 11:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har stått mye telemark og dette blir mye synsing ang nybegynnere.

Har kjørt på NTN med Crispi Evo i 4 dager.

Jeg mener bestemt at NTN vil være et klokt valg for deg. Dette med nybegynner eller erfaren har etter min mening lite å si. Det du som nybegynner vil oppleve med NTN er at det blir enklere å lære seg telemark. Innerskia er et tilbakevendende problem, og med det mener jeg at nybegynnere har tildels store problem med å kontrollere den. Og det gjelder ikke bare nybegynnere, fikk en store aha opplevelse med NTN da jeg reduserte mine innerski hekt dramatisk. For meg gjelder dette off-piste, men effekten vil også være stor for nybegynnere i bakke.

For min del var det spesielt økt kontroll med innerskia jeg merket meg. i tillegg synes jeg at jeg fikk en mer presis kraftoverføring og mer kraft i skiene.

I tillegg er det touring modus, utløser, bremser og enkel inn/ut funksjon

Skal man først kjøpe nye støvler og binding ser jeg ikke et eneste fornuftig argument mot NTN.

Lykke til med valget...

*host*
jonasso #144155 03/01/2008 12:42 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

pris? smile