Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkskostørrelser
#143949 11/01/2008 8:46 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!Har kjøpt mine første telemarkski og skal kjøpe sko. Har sett på i Scarpa T2X i str 29. Skoa kjennes god ut, men det virker som om tåa på høyrefoten er nesten/så vidt i kontakt med fronten av innerstøvelen. Jeg kan bevege noe på tærne, men ikke veldig mye. Hadde på meg vanlige bomullssokker (halvtynne). Bør jeg gå opp til 29,5? Eller er dette noe som jeg bør varmetilpasse?Hvordan skal en telemarksko egentlig passe?

Re: Telemarkskostørrelser
Stokstad #143950 11/01/2008 11:02 PM
Ivrig
Ivrig

Se litt på denne: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=166206

Ikke for store
Stokstad #143951 12/01/2008 1:35 AM
JS. Offline
Medlem
Medlem

Vil bare minne på at det er viktig å ikke kjøpe for store sko.Kjennes de komfortable og akkurat passe ved prøving før du har tilpasset de, er det sannsynlig at de vil bli for store.Skoene skal kjennes trange når du prøver de i butikken.Dette fordi innerskoene går seg ut ved bruk, dette gjelder særlig for de med innersko som kan varmetilpasses.Når du har funnet skoene som passer er altså trikset å varmetilpasse innerskoen.Såfremt den er varmeformbar.For å varmetilpasse den varmes den opp med en egnet varmer.(Står beskrevet i bruksanvinsningen som følger med)Man tar så på seg skoene med innerstøvelen i skallet.På foten skal man under tilpassingen ha tådelen av en tennissokk eller tådelen fra annen tynn sokk og utenpå dette en nylonstrømpe (tynne damestrømper).Man kan evt legge noe mellom tærne for å bedre plassen framme i skoen.Så er det bare å stå og vente mens skoen formes.Kjøp som sagt ikke for store sko. Da blir foten å "svømme rundt" inne i skoen.Som tips kan jeg nevne at en som bruker 43 i Puma sneakers og 44 i Adidas ikke bør vurdere noe større enn 28,5/29 mondopoint fra Scarpa. En med denne skostørrelsen bør og prøve 27,5/28 mondo fra Scarpa.