Bakkeski til telemark
|
Fersking
|
OP
Fersking
Etter at mine Linkenbindinger knakk i Badgastein, et påfølgende hastekjøp av nye, og nå reklamasjonssak sitter jeg med et par bindinger som må finne en mer verdig plass enn innerst i kottet. Mang en dag har jeg i det siste sklidd rundt i bakker på mine pudderplanker, ganske så umotivert og irritert meg på manglende offpist. Nå har tiden kommet: jeg vil ha noen friske bakkeski. Den forsømte carvingteknikken skal trenes inn, og ny giv på skaredager i januar skal oppnås. Spørsmålet mitt er derfor til de lærde der ute:Hvilken type ski, dimensjoner/høyde, etc skal man se etter når man utelukkende skal bruke de i bakke? Jeg vil anta at en solid dose innsving må være til stede, samt den litt spesielle kombinasjonen av vridningssterk i torsjonsretning og myk i nedbøyning. Efaring med merker, lengde, dimensjoner etc mottas med stor takk! Vil forøvrig tro det er flere enn meg som synes det blir litt tamt i lengden å kjøre i bakke med utpregede offpist-ski.
|
|
|
 Re: Bakkeski til telemark
|
Fersking
|
Fersking
Halla, det er ikke mange der ute som virkelig craver slik jeg ser det (korriger meg om jeg tar feil). Det er ingenting å si på utstyret men hard carving har jeg bare sett i et par tilfeller, og det på 150cm ski med hjemmelagde klosser på sikkert 70mm, fast hel. Det så sinnsykt ut. Hvordan en kan carve hardt på telemark vet jeg ikke, det vil utvilsomt sette krav til fysikken ;-) Selv kjører jeg hardt i pisten med mine Movement Freeheel ski som langt fra er utpregede carvingski. Etter 20år på telemark er det fortsatt jeg som er begrensingen, og ikke skia. Men jeg har aldri prøvd skikkleige timeglasski med løs hel så det kan hende jeg har "missed out"...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Vel - vet ikke hva du mener med "hard carving", og det er nok heller ikke det jeg er ute etter. Det jeg savner er en mer "livlig" ski enn mine 194cm planker. Skal være enig med deg i at det ikke er mange som carver der ute, men det tror jeg skyldes vel så mye utstyret som teknikken. I dag ser man jo nybegynnere som ikke er i nærheten av å prøve seg på storfjellskjøring som sklir ned på overdimensjonerte pudderplank.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Ref "Sutrekoppen": "Jeg vil anta at en solid dose innsving må være til stede". Ref ditt innlegg: "Spørsmålet mitt er derfor til de lærde der ute". Jeg er ikke i den kategorien men tar sjansen på å komme med noen synspunkter likevel  Min bakgrunn for å svare: Jeg kjører kun alpint, men har to sønner (voksne!) som kjører telemark. Har selv alpin bakkeski fra typen 11 m svingradie til nesten uendelig (utforski ala 1990). Jeg kjenner til en telemarkkjører behersker carving på ski som mine med 11 m svingradie. Men slike ski har sine begrensninger mht fart og belastning av lårmuskler. Anbefales ikke som eneste bakkeski uansett gren. Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en ski i nærheten av racing storslalom alpinski dersom du virkelig ønsker en sprek carvingski. For alpint vil dette si svingradie ikke mindre enn 21 m. Men du kan strekke deg ned mot ca 17 m svingradie. Ønsker du virkelig fart, carving og en sprek ski så kjøp alpin racing storslalomski!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hehe, ja der er utvilsomt mye rart der ute. Med hard carving mener jeg at du virkelig trenger 70mm plater for å si det sånn, og 150cm ski. De gutta jeg snakker om svingte sinnsykt og mått legge all kraft og sjel ned i skjæret. De hardeste skia trur jeg har en profil som tilsvarer i underkant av 10m svingradius, mens mine Movement's på 186cm (jeg er 189cm) tror jeg er nærmere 20 enn 15. De er asymetriske og svinger som bare juling.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg tror nok Animal har mye rett her. Farten er selvsagt en faktor, personlig bruker jeg fart når det skal kjøres "hardt" som jeg kaller det. De supercarverne jeg nevte hadde ikke mye fart for å si det slik.Det vil alltid være en utfordring å finne en allround ski, en må alltid inngå noone kompromiss der. Egenskapene til mine ski fordeles ca. 30/70 (pudder/prep) og når jeg oppsummerer skiåret står jeg (dessverre) minst 70% preppa. Det må nevnes at skia tåler mye løst, men drukner naturlig nok når vi snakker om metervis med pudder.
|
|
|
|
|
|
 Salomon xscream
|
Medlem
|
Medlem
Har ikke prøvd allverden av bakkeski, men kjøpte selv etpar godt brukte salomon xscream for noen år siden. Jeg liker meg i svarte løyper (uten andre mennesker)i høy fart. Disse skia er for meg perfekte, og er så stive at jeg enda har til gode å oppleve at de begynner å "slå" slik som noen myke breie planker ofte gjør om farten blir høy og det ikke er nypreppa. De er gode både på korte og lange svinger, men gjør seg dårlig i lav fart... Du scorer heller kanskje ikke credpoeng på utseende på skia..kjøpte mine brukt i 2004 for 2000 med linken, vet ikke hva du må betale idag..
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Kun til opplysning: Var for et par år siden i Kvitfjell med min yngste sønn, som kjører talemark. Vi kjørte deler av utforløypa så raskt vi bare kunne (kun sinket av annen trafikk). Min sønn startet med Salomon xscream. Disse holdt rett og slett ikke mål grunnet isete løype. Han skiftet til Dynastar racing storslalomski. Skal si det ble fart på gutten :grin
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ville vel tro at det råeste til bakkekjøring ville være et par racing storslalåmski, er vel det telemarkslandslaget bruker? De er dyre, men finns vel noen brukt..
|
|
|
 XScream - nei...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Willa:Har ikke prøvd allverden av bakkeski, men kjøpte selv etpar godt brukte salomon xscream for noen år siden. Jeg liker meg i svarte løyper (uten andre mennesker)i høy fart. Disse skia er for meg perfekte, og er så stive at jeg enda har til gode å oppleve at de begynner å "slå" slik som noen myke breie planker ofte gjør om farten blir høy og det ikke er nypreppa. De er gode både på korte og lange svinger, men gjør seg dårlig i lav fart... Du scorer heller kanskje ikke credpoeng på utseende på skia..kjøpte mine brukt i 2004 for 2000 med linken, vet ikke hva du må betale idag.. <p></p> XScream er ei myk vingle&blafre-ski uten skikkelig kantgrep på is. Jeg har et par m/telebindinger, som nå kun brukes til toppturer. Eneste grunnen til at den ikke er pensjonert, er at jeg har gått over til å kjøre alpint og ikke gidder å oppgradere telemarkutstyret når jeg kun bruker det noen få ganger i året.Racing storslalåmski er gromme greier i bakken, men krever at du alltid står med maks trykk og innsats i tillegg til at du bør har lårmuskulaturen på plass. Gøy men krevende.Et par "nedtrimmede" storslalåmski kan kanskje være greia om du ikke orker maks innsats hele tiden? De fleste merker har slike utgaver.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mange bra svar  Hovedpoeng for meg er en ski som gir masse respons, svinger fort, lett å få på skjær og kan tåle ganske god hastighet, men ikke nødvendigvis styggfort i kvitfjell. Rett og slett en ski som bringer skigleden tilbake i bakken. I dag er jeg rett og slett ikke motivert til annet enn offpist. Kall meg gjerne bortskjemt, men slik har det blitt.... Noen som har synspunkter på feks denne:Dynastar Legend 4800
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Legend 4800 ikke noen utpreget bakkeski, og er ganske myk. Ikke akkurat en god oppskrift for god fart og mye sving i isete bakker. Sats heller på rene bakkeski, eks:http://en.stoeckli.ch/main/skis/collection/race/laser_gs/http://www.fischerskis.com/en/products_ski.php?show=detail&id_product=17134http://www.volkl.com/ski/racetiger_gs_race_stock.html
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Dynastars egen beskrivelse:"All the advantage of an All Mountain ski.-For good to excellent skiers looking for a high performance ski both in the powder and on hardpack, who ski all types of terrain with the same agility. Versatile with its wide tip and its raised tail, the Legend 4800 is efficient and stable on all terrains. " Dette er mer en allroundski enn en typisk bakkeski.Lik den jeg kjører: http://www.movementskis.com/en/specs/spec19.html Ufra første innlegget ditt kunne det virke som om du ville ha en mer utpreget bakkeski.Om det er en mer allounder får du sikkert en million forslag ;-)
|
|
|
 Stöckli duger
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Tips:Sjekk ut Stöckli stormrider XXL. 80mm på midten og mål ellers som en all mountainski, men meget habil i bakken. Radie rundt 20m. Kjøpte de selv etter jeg var lei av å ski rundt på Rossi BC i bakken når føret utenfor ikke dugde. Mine 186cm med G3 synes jeg sitter prima i bakke. Svingvillige og lekne, men fartsstabile som en ekte alpinski. Som følgesvenn på reiser er den virkelig å anbefale dersom det er plass til kun ett par ski i baggen. Virkelig gromski:wink
|
|
|
 Völkl supersport
|
Fersking
|
Fersking
Völkl supertsport 5star er noe av det sykeste jeg har prøvd i bakke - er kjempefornøyd med de.. Litt tunge med det vender du deg til - radiusen er på rundt 15m om jeg ikke husker helt feil... Farten du kan oppnå uten blaffringe eller annet tull er helt fantastisk... Jeg er 180 og kjører på 175 cm, ble anbefalt en kortere, men liker likt lengde....
|
|
|
 stockli laser
|
Fersking
|
Fersking
Kan på det sterkeste anbefala Stockli Laser. Kjøpte disse i alpene i fjor til 3000 kr. Ser de ligger på 7000 kr i norge. Visste ikke at ski hadde så mye å si før jeg prøvde disse. Stålkontroll i harde bakker og med stor fart. Til og med på flunk is som jeg rant på for noen dager siden. Bruker NTN som binding. De er litt korter enn meg og så kan ta raske svinger lett.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Enig med Valo og de andre som anbefaler Stöckli Laser SC. I tillegg har Kneissl en ski som heter White Star RC som er en tilsvarende ski, men noe rimeligere (og etter min mening en enda bedre ski). Begge har en svingradie på 15 - 16 meter i 177 lengde - altså en mellomting mellom slalom og storslalom. En av utfordringene med bakkeski til telemark er at de aller fleste bakkeski er såkalte "system-ski", dvs. med integrert binding som gjør det bortimot umulig å montere tele-bindinger. Kneissl og Stöckli er omtrent alene om å levere "flate" bakkeski. Alternativet er graderte racing-ski, som kan bli i stiveste laget, og ikke spesielt billige, eller såkalte all-mountain ski (Legend 4800 o.l.) som ofte mangler kantgrepet og responsen til rene bakkeski. (Et hederlig unntak er Head Monster iM78 som har mye innsving og solid sandwich-konstruksjon).
|
|
|
 Storslalom ski
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt telemark aktivt i noen år og i bakke sverger jeg til racing storslalom ski. De sitter som et skudd og er stabile også i høy fart. Skal jeg kjøre i mere løs snø og leke litt er Völkl Aura valget. I bakke kjører jeg på SSL skien til Völkl fra 06/07.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
hmm, her var mangen som hadde greie på saker å ting! eg har ikkje prvd all verden med ski! men begynte i si tid på treplanker med skinnstøvler! så gikk eg over på ei light ski (i plast) myk ski som eg hadde mest glede av med skifeller å toppturer uten for mye pudder! skikkelig treg å kjøre i bakke med, men eg lærte MYE!! no kjører eg på Blizzard Titan:) -og er sinnsykt fornøyd med dei!! Er vel 3lags titanium-laminert?? -men i alle fall stiv å stødig som bare det! -skjærer igjennom det som er av humper i pisten og den e rimelig bra utafor også! no har eg ikkje heilt greie på dei her betegnelsene på innsving osv, men mine er forholdsvis lange, eg er 176, og skia er 181.. -liker det best slik siden eg er glad i fart! men det er ikkje noe problem å "hoppe" små korte svinger også...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skal kjøpe Fischer RC4 RC eller Völkl Racetiger GS til telemarkkjøring. Er ca 176cm høg sjølv. Bør eg går for 170 eller 175?
|
|
|
 Völkl Racetiger
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er 163 høy og kjører 175 (finnes ikke kortere til oss små pygmeer uten at det blir juniorski!). Det funker veldig ok. Hadde jeg vært deg ville jeg hatt 175!
|
|
|
 Veldig generelt, men...
|
Fersking
|
Fersking
... Dynastar er sjefer på bakkeski.
|
|
|
 Storslalomski
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Storslalomski er tingen om du vil "dra på". Kjører selv med Fischer rc4, ca. 65mm plate og telemarkbinding. Utrolig moro og stabilt i bakken, anbefales på det varmeste.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Om ein vil ha ein bakkeski som verkeleg sit som spikra på hardt føre er Elan Race GSX verkeleg ein ting å vurdera. Denne skien bør prøves om ein vurderar seriøse bakkeski. Dei er enormt vridningsstabile og ligg støtt som fjell! Fleire som køyrer på dei i NC og WC i år.Ein annan strerk konkurrent er Fischer sin WC serie. Denne har eg ikkje prøvd sjølv men den har ei lang karriere innan NC og WC i telemark.
|
|
|
|
|
|
 Kutt ut merketenking
|
Ivrig
|
Ivrig
Kjøp deg storslalomski uavhengig av merke, MEN; kjøp dem ikke så korte at det blir juniorski. De kan for enkelte merker vær forferdelig myke (vil ikke nevne merke).
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Variasjonen innan kvalitet/bruksverdi på bakkeski er såpass stor på tvers av merkene og typene at eg velger å fokusere på det her når trådstarter spør spesfikt om det. Når det gjelder lengde, så må ein og sjå det litt ut i frå kor "leikne" ski ein vil ha, om ein vil ha litt korte med heftigre svingradius enn de som er litt lenger. Men ein bør ikkje gå alt for langt unna sin eigen høgde.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg endelig fått surra meg til å kjøpe ski. Takk for alle tips forresten! Fikk et tilbud på denne skia fra Sport-Conrad til 150 euro + frakt. Kjenner ikke til skia, men var såpass billig at jeg ikke gadd å dvele noe mer ved dette(telemark "eksperten" der nede mente dette skulle være ski midt i blinken for meg). Blir spennende å prøve hverfall. Funker de ikke, blir det fort noen billige ski på bruktmarkedet
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
som et tips er GS racing skiene blitt litt midre innsvingt denne sessongen. Er vel radius større enn 23 meter i år og man klarer veldig sjelden å utnytte skienes radius fullt ut med tlmk bindinger og sko. Såkalte scicross ski tror jeg er fint for de som ikke er veldig dyktige i bakken.(racingkjørere)
|
|
|
 >27m og har vært det lenge
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat blomstersamen:som et tips er GS racing skiene blitt litt midre innsvingt denne sessongen. Er vel radius større enn 23 meter i år og man klarer veldig sjelden å utnytte skienes radius fullt ut med tlmk bindinger og sko. Såkalte scicross ski tror jeg er fint for de som ikke er veldig dyktige i bakken.(racingkjørere) <p></p> Radius > 27m har det vært i mange år, så dette kan ikke stemme.
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er helt enig med "blomstersamen". En GS racingski med 23 m svingradie krever ønske om stor fart. Dette med nye regler fra 21m til 23m svingradie for alpint er nytt for meg. Ønsker trådinnlegger en kvikk og fartsstabil carvingski til telemark anbefaler jeg en svingradie på ca 17-21m. Men; stivheten må passe din vekt. Til "DesmoSkier": Hva er det du mener. Minimum svingradie alpint storslalom har i flere år vært 21m. Vil legge til litt erfaringer. NB dette gjelder alpint, ikke telemark: Jeg har to par, litt eldre storslalomski av forskjellig merke. Det eldste paret har svingradie 34m, det nyeste 27m. Det nyeste paret har en mer "fast" svingradie. Det eldste paret med svingradie 34m har, etter min mening eksepsjonelt gode egenskaper. Jeg kan med disse kjøre mye skarpere (mindre radie) carvingsvinger og har større stabilitet ved stor fart enn med de nyere; da mener jeg virkelig STOR fart, antatt over 120 km/t.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Animal:Til "DesmoSkier": Hva er det du mener. Minimum svingradie alpint storslalom har i flere år vært 21m. </p>
Vi har litt rett begge to.http://www.skiracing.org.nz/2007_pdf/Competition_Equipment_07.pdf<p>>27m radie for WC>23m radie for kontinentalcup og FIS-renn. Denne var tom. i fjor 21 meter. Mine WC-storslalåmski (Fischer) fra 2005 har tydelig påskrift:Radius: > 27 meters
|
|
|
 Til "DesmoSkier"
|
Ivrig
|
Ivrig
Ja her kom du med, for meg virkelig oppsiktsvekkende og overaskende opplysninger, "DesmoSkier"! Dette burde jeg selv ha fulgt med på og oppfattet. TAKK! 
|
|
|
|
|