|
 nøyaktighet ved montering av binding
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvor nøyaktig må en være ved montering av binding før en merker noe er i veien? Fikk mitt par mantra idag med linken. Jeg kan se at den ene bindingen er lengre fremme enn den andre.. kanskje 1-2mm. Jeg kan også se i sålen at det såvidt "buler litt ut" der skruene til binding går... jeg føler og dette såvidt når jeg drar fingrene over sålen.. men når jeg ser på "kulen" er det sikker ikke 0,5mm engang... men den er det... Hvor mye feiltoleranse bør man tillate?
|
|
|
 Ikke så mye
|
Entusiast
|
Entusiast
At de ikke står 100% like lant frem/bak på skien merker du kansje ikke så godt, men at det er bul under bør du ikke godta. Om det er veldig veldig lite så lar det seg vel fikse med en gratis såle slip fra butikken, men sålen vil da bli tynnere der bulen var før. Som igjen gjør at man ikke kan slipe de skiene like mange ganger som andre ski.Ville uansett ikke godtatt det fra butikk på nye varer.Men om du gotar å flytte bindingen en cm frem eller bak bør det ikke være noe problem for butikken å finne litt kortere skruer og montere bindingen på nytt og plugge de gamle hullene.
|
|
|
 jasså
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er ikke så bekymret for de 1-2 mm bindingene er skrudd på forskjellig, hver eneste sving kan umulig bli lik, så 1-2 mm sånn sett tviler jeg på spiller noe stor rolle. Hvor mye kan en såle slipes under prepping/vedlikehold før den blir for tynn? Når jeg ser på det gamle paret med ski er det ingen liknende "buler", men de skadene i sålen fra stein og liknende er minst tilsvarende store innover... Tviler på jeg merker noe til dette, og det vil kunne slipes vekk under vedlikehold mellom sesongene.. Det er også vanskelig å si om skruene er for lange, eller om de ikke har borret nok før bindingene har blitt skrudd fast..
|
|
|
 Re: nøyaktighet ved montering av binding
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg må nok si meg helt enig med "Knut L" her, samt siste setning til "natoplank". Jeg ville ikke godtatt dette med for lange skruer eller for lite boring.
|
|
|
 ny ski da?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Når en da skrur ut skruene, vil sålen gå tilbake til utgangspunktet eller er skien ødelagt?
|
|
|
 Høres...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...ut som total katastrofe,spør du meg. Hadde jeg handla så dyrt utstyr og ikke fått det 100% riktig montert hadde blitt sinna gitt. Grunnen til at du ikke har gjort det sjæl,renger jeg med er at du ville være sikker på å få det skikkelig gjort.Jeg hadde klagd noe inni gamperæva,og krevd nye ski lett. Bare det å ikke greie å sette bindingene likt på skia,forteller om venstrehåndsarbeid av ypperste klasse. Om det ikke har gått lang tid siden du kjøpte dem ,hadde jeg prøvd meg med angreretten,eller fullt artilleri med løfter om tv2 hjelper deg og forbrukerombud. Tro meg det funker.
|
|
|
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Man kan ikke si at skien er ødelagt. Om sålen vil gå helt tilbake kan ikke jeg uttale meg om. Men uansett om feilen er for lange skruer eller for litte boret så kan det ha dannet seg en bitteliten luftlomme under sålen ved hver skrue. Jeg var selv borti et liknende tilfelle med ski til en av sønnene mine. Der dreide det seg om for lange skruer og ca 1mm utbuling. Vi fikk nye ski, men jeg måtte være med montøren på forretningen og følge ham for hver eneste skrue han slipte ned (puh!). Jeg hadde gjort det mye betre selv, men det var dette med garantien. Den fikk jeg bruk for senere da bindingen løsnet. Skiene var jo fyllt med "sagflis" (Black Widow):twisted
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er jo null tvil om at du skal ta opp dette med butikken.Selv om det kan fikses, og ikke fører til noen store problemer på kjøringa, så er det jo fortsatt helt uakseptablet at en profesjonell forhandler gjør en så dårlig jobb, på såpass dyrt utstyr.
|
|
|
 forsåvidt enig..
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er kjipt at det ikke er 100%.. å få begge bindingene alignet er visst veldig vanskelig da målen linken har er veldig dårlig.. Bulen i sålen er det jeg liker dårlig.. har tatt kontakt med forhandler igjen.. så får vi se.. Fikk noe avslag siden de drillet _igjennom_ sålen sist på det første paret... Alle gode ting er 3?
|
|
|
 Beste løsning på bulken!
|
Fersking
|
Fersking
Har selv fått bulk en gang under montering. Det er ikke noe selvfølge at bulken blir borte ved å bytte skruer/flytte binding. Kjernen på skiene er helt avgjørende. Tre er vrient å få 100% tilbake. I og med at det er så lite som du beskriver er det best å bruke enden på en stålsikling og forsiktig høvle ned toppen, før du sliper dem! Ikke vær redd for å få de slipt. det resulterer ofte i bedre glid enn orginalslip. Velg slip for litt mildere føre, da alt glir på kald snø! Jobb og slip bør selvfølgelig butikken stå for!
|
|
|
 resultat
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da er jeg tilbake fra forhandler... de slipte skruene og jobbet noe med sålen.. ene skien er helt fin.. den "værste" er endel bedre men er fortsatt pittelitt igjen... fikk beskjed om å bruke da de skulle gå seg litt til.. hvis ikke skulle jeg komme tilbake... skal på ski i helga, så det er greit nok.. heller bruke en sesong og kreve nye når 08/09 kommer takk for hjelp
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Krev nye ski. Reparasjon av buler under skien hadde jeg ALDRI funnet meg i. Dette er nok et eksempel på den gjennomsnittlig dårlige servicen man får i norske butikker i dag. Som oftest må man vente i flere dager for å få bindinger montert, noe som er helt uhørt, og så klarer de ikke å gjøre skikkelig arbeid en gang.
|
|
|
|
|
|
 hva med montering på feil ski..??
|
Fersking
|
Fersking
fikk butikken til å montere bindingene på mine völkl aura ski. da skiene kom hjem til meg så jeg at jeg bindingene ble montert på feil ski. dvs. høyre på venstre ski og venstre på høyre ski. Har dette noe betydning for aura skiene? fikk ikke gått tilbake til butikken fordi jeg reiste dagen etter..
|
|
|
 ok
|
Fersking
|
Fersking
takk, det var godt å høre 
|
|
|
 ok
|
Fersking
|
Fersking
takk, det var godt å høre 
|
|
|
 klistermerke
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
på mine var det klistermerker med føtter på.. vet ikke om de legger noe vekt på det, men det er liksom en venstrefot og en høyrefot... bindingene sto motsatt enn disse føttene... håper ikke det er noe forskjell på mantra fra ski til ski.. jeg renner over hvis de har bomma der ass..
|
|
|
 altså
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
forhandler har klister på sine egne.. med logo
|
|
|
 Völkl Aura
|
Fersking
|
Fersking
Det er ganske så enkelt å bytte om bindingene hvis det er Rotefella R8 eller lignenede. Her er det bare å skru løs selve bindingen, det er platen som er montert i skien. Bindingen sitter i platen. Mine Aura var og feil, men fisket det lett med en batteridrill!!
|
|
|
|
|
|
 Völkl Aura
|
Fersking
|
Fersking
Det er ganske så enkelt å bytte om bindingene hvis det er Rotefella R8 eller lignenede. Her er det bare å skru løs selve bindingen, det er platen som er montert i skien. Bindingen sitter i platen. Mine Aura var og feil, men fisket det lett med en batteridrill!!
|
|
|
 Så ordnet det seg..
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Etter en bra sesong med 16-17 skidager på mantraene så stakk jeg innom forhandler igjen og sa "bulene" ikke hadde forsvunnet. Vi diskuterte litt og til slutt gjorde en av dem en tabbe med å si de måtte planslipes for å bli helt bra. Min kommentar var da at det ikke blir litt aktuelt mtp at de ikke nødvendigvis bør planslipes etter en sesong, og dette vil forkorte levetiden på skiene. De skulle så se hva de kunne få til. Igår mottok jeg en telefon da forhandler lurte på hva lendge jeg ønsket på de nye skiene :-) Mantra 08/09 191cm blir mest sannsynlig levert i november :cool
|
|
|
|
|
|