Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark, boot center og Völkl Mantra
#143754 24/01/2008 12:50 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Korleis skal ein montere telemarkbindingar på Völkl Mantra? Det er jo oppgitt eit "boot center", der butikken festa bindingane mine. (Cobra R8). Men er dette beregna på alpintbindingar? Importøren av Völkl i Noreg insisterte på at boot center var det rette, men mange andre meinar motsatt.

Eg synest det er litt uvant å køyre med. Finst der nokon som veit meir? Kan opplyse om at eg køyrer laussnø og bakke, nesten aldri i pipe og park.

ikke til så mye hjelp kanskje, men
lisje johan #143755 24/01/2008 12:54 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg har forstått det som mantra er en ganske tynn ski, pass på skrue lengde, ellers går det med deg som med meg... (igjennom)

boot center er riktig
lisje johan #143756 24/01/2008 1:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Midten av skoen din, uahengig om det er alpint eller telis, bør stå på boot center merket på skien. +-2cm går fint hvis man ønsker det, men tror ikke du vil merke stor forskjell. Dagens telissko er blii såpass bra at man monterer de likr som alpint. Ikke balansepunkt feks, som man brukte i gml dager.

boot center er ikke alltid riktig
lisje johan #143757 30/01/2008 3:16 PM
Fersking
Fersking

...er nå min erfaring...har hatt to par Mantra -07 - 191 de siste to mnd (nyt par pga ublidt møte med moder jord). Første var midtmontert. Det funket ganske bra i pisten, og ganske bra offpiste, men ga "litt mye bakski" på hardt, og førte til at vekta måtte ligge ganske mye bak for å få tuppen opp i løssnøen. Det neste paret ble montert "oldschool", med tåball på balansepunktet. Dette funker for meg mye bedre til begge deler. Skulle jeg montert igjen, ville jeg kanskje satt bindingen en cm lengre frem, for (enda) bedre kontroll over framskia. Min stil: Oldschool cruiser, 187cm 82 kg, Mondo 27,5

Uansett: Gullski!

tåball
lisje johan #143758 30/01/2008 3:30 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg la merke til når jeg skulle spenne på meg mantraene mine for første gang at jeg hadde myye mer ski forran enn bak... etter å ha sett litt nærmere virker det som tåballene står på center... jeg synes det fungerer i pisten, men sliter med en innerski som ikke lystrer i preppa bakke... (er vant med 20cm lengre ski).. gi meg en tur til så skal jeg nok klare å styre den også wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå