Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nok et NTN-innlegg
#143630 02/02/2008 4:42 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har sjekket litt rundt på nettet om hvilken fjær jeg bør ha når jeg nå skaffer meg NTN-binding og -sko. Har ikke helt funnet ut av talbellen til Rottefella, så håper noen kan fortelle meg litt om de forskjellige fjærene, vektklasser, og litt om forskjellen på hard og soft binding...Tore

Re: Nok et NTN-innlegg
Tore Tang #143631 02/02/2008 9:34 AM
Entusiast
Entusiast

Den orginale tråden har blitt lang som et vondt år og kjip å lese gjennom hele om man bare lurer på en ting.Når det er sags så vet vel de i butikken hva du skal ha for fjær. Det avhenger av skostr og vekt.Skal du få svar her må du hvertfall oppgi det.

Tore Tang #143632 02/02/2008 3:03 PM
Ivrig
Ivrig

Hei igjenn "Knut L" :cool

Ref.: "Den orginale tråden har blitt lang som et vondt år og kjip å lese gjennom hele om man bare lurer på en ting."

Men den orginale tråden gir jo svar på det aller meste :grin

Tore Tang #143633 02/02/2008 7:34 PM
Fersking
Fersking

Jeg har forstått det sånn at dersom du har 28-28.5 eller mer i skostørrelse må du ha hard fjær (blå) for at skoen skal sitte ordentlig. Har du mindre kan du velge mellom grønn og blå fjær avhengig av hva du personlig foretrekker.Når sko større enn 28 blir myket opp nok skal det visstnok gå an å bytte til myk fjær.Begynte selv med Crispi 28.5 og grønn fjær men måtte bytte til blå pga slark mellom binding og sko.

Tore Tang #143634 03/02/2008 7:41 PM
Fersking
Fersking

Har sjøl starta med Crispi Evo 29.0 og grønn fjær. Dette funka egentlig greit, men kan merke aldri så liten slark.

Har snakka med ein fra Crispi som sa at det var mykje blanda følelser ang. den grønne fjæra og at rottefella og meinte at ein burde gå for blå fjær. Men, fins jo og to fjærer til. Rød og svart. Svart er vel det telemarkslandslaget køyrer med. Sats på blå.

Tore Tang #143635 04/02/2008 12:07 AM
Fersking
Fersking

Nå skal det vel sies at landslaget stort sett gikk for grønn eller blå ja... Jeg kjører blå på 5 (sko 27.5) Opplevd litt slark så ble anbefalt å prøve rød på 2 eller 3 - det er en del overlapping på tubsene...

Men tror faktisk grønn er for løst - det er stort sett de som sliter med slark mellom sko og binding... Det jeg har opplevd av slark er minimalt - det er uansett et trisk eller to en kan gjøre for å unngå slark - men da anbefaler jeg den lange tråden

Tore Tang #143636 04/02/2008 10:59 AM
Fersking
Fersking

Pr. i dag er det kun det enkelte utøvarar på det franske landslaget som køyrer på NTN, ingen norske. Som det er nemnt, er det ein del overlapping på fjørene, så ein må stille de litt opp for å merke forskjell frå grøn på 5+ og til blå.

Det er veldig store indiviuelle forskejllar på kva fjører ein treng. Det avhenger av vekt, skostørrelse, kjørestil osv. Men ein grei allround vil eg sei er den grøne fjøra på maks, evnt blå.

Når Tore Tang spør om forskjellen på hard og soft binding, antar eg at han meiner med mjuke og harde fjører. Forskjellene, i grove trekk, er jo enkelt og greitt at det er tyngre å bøye bakfoten på stivere fjører og vice versa. Dette kan ha sine fordeler og ulemper. Ulemper er jo m.a. at ein kanskje ikkje klarar å få tilstrekkeleg avstand mellom beina (i fartsretningen) Samstundes vil ein få ein binding med meir respons mellom sko og ski, ein kan trykke på meir og verkeleg gøtse på is og hardt underlag. Går ein på mjukare fjører vil ein ha mindre motstand imot og vil lettare koma ned, men vil ikkje kunne trykke imot like hardt på tilsvarende underlag. Ergo: mjukere fjører er kanskje mest "hensiktsmessig" i mykt føre (pudder, godt feste osv.) og hardere fjører i meir harde forhold. Men dette er på ingen måte nokon fasit, berre ei lita vegleiing. Nokre liker å køyre mjukt medan andre misliker det. Ein må rett og slett prøve ut litt ut i frå kva ein sjølv veit at ein liker.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå