Jeg ville absolutt ikke gått for Crispi Evo og NTN som nybegynnerpakke! Altfor stivt! Har dette selv, og er glad jeg hadde to-tre sesonger på mykere støvler og mindre kompliserte bindinger først..
Jeg ville gått for R8, og noen støvler som passet mine bein! Scarpa har ganske smal lest, mens Crispi og Garmont har bredere lest. Jesting.no har billige Scarpa støvler, xxl.no har Garmont til ganske bra pris.Jeg syns i starten at det var deilig å ha en støvel som var lett og knekke ned i telemarksstilling med, for da krevde det så mye mindre av meg. Kunne konsentrere meg om å teknikken istedenfor å plundre med å komme ned i telemarkstilling.
Når det gjelder ski, så må du tenke på bruksområdet. Skal du som du sier ut i løssnøen etterhvert, så blir det mest morro med ei ski som er 85+mm på midten. over 100mm så kan det bli vanskeligere å få skia på kant på preppa underlag. Dette varierer selvfølgelig fra ski til ski, men det er hvertfall noen retningslinjer;)En god ski for deg hadde kanskje vært Blizzard Titan Nine? 92mm på midten, og veldig mange som skryter av denne skien.. Jesting.no har den.
Lykke til!