tips til telemarkski som ikke skjelver som et aspeløv
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
driver og kjører rundt på et par salomon gun i lengde 165 (125-90-115) på NTN, og synes dette er helt konge i skog og varierende terreng siden jeg såvidt veier 60 kg. men som kjent er jo denne skien svææært myk, og den er jo ikke akkurat blitt noe stivere med to tidligere sesonger med påmonterte alpinbindinger. på hardt føre blir det som å kjøre på en skjelvende plate med jorbærgele og ellers i høy fart skjelver den kraftig. gøy og leken i skog og "mindre" terreng, men ikke like bra ellers.vil kjøpe et par ski til, som fortsatt er min gode venn i skogen, men som takler litt hardt føre og relativt høy fart, men som samtidig er grei å få på kant. den burde være mellom 90-105 mm. lurer eventuelt på volkl mantra, volk aura, kneissl tanker, dynastar big trouble, line prophet 100, seth pistols. selv om det lønner seg å teste før man kjøper er ikke dette alltid like lett. altså, noen som har tips til fartsstabile, lettsvinge, halvfeite ski til en alt lett og lav(170 cm) telemarker???og ikke gidd å kommentere på at jeg skal søke på forumet...
|
|
|
 Re: tips til telemarkski som ikke skjelver som et aspeløv
|
Fersking
|
Fersking
Kjører NTN på Pro Legend og synes dette fungerer ypperlig i fart i, og utenfor løypa.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...hvis du søker litt rundt på forumet...hehe. Skal du bruke dem der du skal kjøre skikkelig fort så gå ivertfall opp i lengde. Lengde er en venn det tar litt tid å bli skikkelig kjent med, virker nok litt unnlatende i begynnelsen,men så tør han opp og blir enkjernekar som alltid stiller opp for deg. Enig med halvmaraton over her at Pro Legend er en fin ski. Har Mantra sjæl nå og den er og god på de kvalitetene du etterspør. Sethskia synes jeg var kjedelig,både pistols,og visjuss. Jeg bruker R8 og alle skiene jeg prøvde var med denne bindinga. Mulig du kan gå får en noe tøffere ski med NTN,hva vet jeg.
|
|
|
 .
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
hørt noe om at legend skiene er tunge, og beregnet for folk med litt mer mage enn meg? ja, enig i at jeg må gå opp i lengden(var litt kortere når jeg kjøpte gun'sa).men selv om jeg skal ha en fartsstabil ski som er bedre på hardt føre, veier jeg tross alt svært lite. så hvordan er spennet i disse skiene?prøvde et par rossignol quad i 184 med alpinbindinger, og syns den var helt knall, men den koster jo ikke akkurat lite da. men lurer på å kjøpe et par to år gamle b4 her nå, i lengde 178. noen som har erfaringer med disse?
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
salomon lager ikke de beste skiene spør du meg, jeg husker jeg testet pocket rocket opp mot armada arv i sin tid, det var rimelig stor forskjell på disse når det gjelder blafring/skjelving som du nevner. Armada skien var myyye mere stabil.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Forresten så er volkl gotama superbillig på sport conrad akkurat nå, årets seth får du til 300 euro nå(pluss frakt, minus tysk moms pluss norsk moms)
|
|
|
|
|
|
 seth?
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
hvordan er stivheten på seth? hvor lang tid tar det før skiene når gokk i norge fra tyskerne sender dem?
|
|
|
 morro ski
|
Fersking
|
Fersking
Hei, har gått fra ZAG Big 179 til Hippy Stinx 189 nå i år. Var godt fornøyd ja med ZAG, kjører mye skog. Tok litt tid å venne seg til Hippy, konge nå! Tåler stor fart, sjøl om framskia er mjuk. Litt mer å dra med seg rundt bjørka, går etterhvert bare bedre og bedre :)Handlet fra Konrad, tok 5 dager fra bestilling til de sto på døra. Lykke til!
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Du er ganske lett. Vil du ha en fartsstabil ski ville jeg anbefalt Dynastar Ledgend Pro Rider. Disse kommer nå med mykere tupp enn tidligere årsmodeller; viktig for løssnøkjøring: http://www.dynastar.com/product.php?id_seg=&id_product=566&id_dyn_category=2&id_dyn_segment=21&acturub=1 Se under: "Technical Specs"
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Det sies en uke ca leveringstid fra conrad
|
|
|
 stökli
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
se på etpar av stökli skiene.. de frista meg, men jeg ville ha litt mer bredde... endte opp med mantra.. jeg synes ikke mantra er så jævlig fartsstabil, kanskje litt for mye for min smak.. men god ski.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har Seth sjøl og den fungerer utmerka for meg. Heilt konge i pudder og faktisk ganske så god i bakke. Må sei eg er meir enn positivt overraska over den skien. Så vil absolutt anbefale den.
|
|
|
|
|
|
 Icelantic Nomad er tingen :-)
|
Fersking
|
Fersking
Heisann.Tror du bør leite etter Icelantic Nomad ski, de fungerer faktisk veldig bra i høy fart i bakken og i skogen. Jeg kjører selv ett par på 156 cm og er 177 cm høy. Trodde at korte ski skulle bli veldig ustabile og kjip i høy fart, men ble positivt overrasket når jeg testet de første gangen.
|
|
|
 Seth VS Hippy Stinx
|
Medlem
|
Medlem
Er det mye forskjell mellom K2 Seth & K2 Hippy Stinx??Vet at de har like dimensjoner.. men Seth har vel rocker...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Basberg:Er det mye forskjell mellom K2 Seth & K2 Hippy Stinx??Vet at de har like dimensjoner.. men Seth har vel rocker... Fant akuratt om neste års Seth, som heter "Obsethed", den blir 105 på midten, mot 99 fra i år. Ellers større rocker, og en "evolution from the original" ifølge Telemark-Pyrenees.com
|
|
|
 Ikke for å være vanskelig
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat natoplank:se på etpar av stökli skiene.. de frista meg, men jeg ville ha litt mer bredde... endte opp med mantra.. jeg synes ikke mantra er så jævlig fartsstabil, kanskje litt for mye for min smak.. men god ski. Jeg vil ikke være for kverulerende, men du sier i én og samme setning at Mantra ikke er så veldig fartsstabil, kanskje litt for mye... Mener du at den er litt for mye ski for din smak?
|
|
|
 Legg til èn bokstav...
|
Medlem
|
Medlem
He he... Måtte bare svare... Hvis du legger til bokstaven "k" i "mye" så blir vel alt så meget mer forståelig... Stusset litt selv jeg. Måtte bare si det selvom du sikkert så det idet du postet. :twisted
|
|
|
 Uff
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat heioghopp:He he... Måtte bare svare...Hvis du legger til bokstaven "k" i "mye" så blir vel alt så meget mer forståelig... Stusset litt selv jeg.Måtte bare si det selvom du sikkert så det idet du postet. :twisted Den så jeg ikke før nå...og egentlig var den ganske åpenbar! Jeg BURDE sett at det skulle vært en 'k' der. Har noen sett hullet i bakken jeg kunne tenkt meg å hoppe i nå??? :grin
|
|
|
|
|
|
 Blizzard Titan Pro
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men dei må du på bruktmarkedet for å finne. Ligger limt til snøen i all fart. Stive som ein tottomfire.
|
|
|
|
|