Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scarpa t2x
#143510 13/02/2008 7:09 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

kjøpte scarpas modell t2x tidlig på vinteren og har hatt en par dager i bakken med dem. Problemet kommer imidlertid etter første tur, støvelen strammer så fælt over vristen og fotbladet så det nærmest er umulig å stå. Kvalme osv.. Ender hvertfall farlig fort opp i varmestua. Størrelsen ble jeg anbefalt i butikken, så er nok riktig i lengden.Hørt rykter om at "blokking" er en god ide? Hvor utføres det i oslo?

takker for svar:-)

Sjekk det enkleste først
lars eivind #143511 13/02/2008 8:16 PM
Medlem
Medlem

Dette er jo velkjente scarpaklemmeproblem (evt. norsk vaffelkakefot ;-). Om du ikke har prøvd det ennå kan du røske ut scarpasålene og prøve med noe mindre profilerte og tynnere såler nedi tøffelen. Jeg blir lam i foten av de originale sålene. Med tynnere greier uten den ekstremt formede fotsenga går det straks bedre. Lykke til!

Litt tidlig å begynne med blokking etter første tur, mister.
lars eivind #143512 14/02/2008 12:19 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg hadde også problemer med at mine T2X strammet noe sinnsykt når de var nye. Ved tørrprøving i sofaen klarte jeg ikke ha de på foten mer enn i ett minutt før jeg måtte åpne spennene.

Etter et par dager i bakken ble alt meget bedre, og etter 5-6 dager var de blitt så volumiøse at jeg byttet jeg ut orginalsålene med Sole's høyeste formbare innleggssåle. Etter 12-14 dager ender jeg nå opp med de fleste spennene på innerste hakk etter et 2-3 turer i heisen.

Thermofitsålen i T2X er mao veldig tilpasningsdyktig, men om det ikke bedrer seg det grann etter 4-6 dagers bruk, kan det bære lurt å prøve varmetilpasning hos en serviceinnstilt og kyndig skiselger.

Re: Scarpa t2x
lars eivind #143513 14/02/2008 8:23 PM
Fersking
Fersking

Kjenner meg igjen der, Jan Erlend..Satt veldig stramt over vrista, og etter et par turer i bakken klarte jeg ikke mer. Tok ut scarpa sålen og vips var ting så mye enklere.. Det ble noen turer i bakken før de satt tilnærmet perfekt på foten.

lars eivind #143514 14/02/2008 8:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

men tar man ut den scarpa-sålen må man jo erstatte den med noe, ellers blir det jo en "søm" midt under foten.. Hva slags såle ville dere prøvd, vanlig ullsåle eller "sole" type såle?? Hørte med en kamerat at å varmebehandle og støpe innerstøvlene er lurt, noen formening om det??

Man tager hva man haver...
lars eivind #143515 17/02/2008 7:06 PM
Medlem
Medlem

Hei igjen,Jeg ville bare tatt ut et par "normale" såler fra tursko eller noe lignende du måtte ha. Mest for å prøve effekten av flatere såler. Om det går bedre kan du kjøpe lavere formbare såler og tilpasse eksakt nede i tøffelen. Steking av tøffelen? Jeg tok kanskje for gitt at du hadde stekt den og formet den på foten. Det er iallfall den raskeste måten å få tilpasset støvelen på. Er det thermotøffel (er vel alltid på t2x?) er det bare å steke å forme. Flust med beskrivelser her på forumet eller på nettsteder. Butikkene har ofte egne ovner, men jeg har nå bare brukt steikovnen heime. Går helt fint!

Passer skoene nå?
lars eivind #143516 21/04/2008 1:38 AM
Fersking
Fersking

Lurer litt på hvordan det har gått? Fikk du skoene til å passe? Har akkurat samme problemet med mine Scarpa t2x. Er så ille at jeg faktisk har lagt dem ut for salg. Kanskje litt for tidlig? For på tredje gangs bruk i dag gikk det mye bedre. Skoene kjentes mye større ut og dersom de forsetter å utvide seg kan det vel bli riktig bra, eller?

en del bedre
lars eivind #143517 21/04/2008 12:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei! har jo brukt skoene en stund nå, føler at det sitter relativt greit på. Fikk dem varmetilpasset, og brukte dem en del dager på ski og klarer fint å stå en dag med dem. Likevel er jeg ganske så nummen i tærene når jeg tar av meg støvlene.. så er litt både og.. Men et godt tips er hvertfall å passe ekstra nøye på å få hælen godt plantet bak i støvelen før du spenner fast. Hjalp ganske bra.. er jo en litt vanskelig greie det med støvler, men for meg med relativt høy vrist vet jeg ikke om scarpa er det riktige merket?? men det går seg jo en del til..

"nummen i tærene"
lars eivind #143518 21/04/2008 1:11 PM
Ivrig
Ivrig

Har du sett på følgende videoer(?) "Cooking With Big Tim" på linken http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html og http://www.youtube.com/watch?v=TLzUQQGBJus

Jeg hadde tidligere en artikkel om thermotilpassning, men fjernet den da det viste seg at den kun var gjeldende for Scarpa. Der ga jeg litt flere råd enn videoen.

re
lars eivind #143519 21/04/2008 5:47 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

jeg har også fått ganske så vondt i fotbladet, spesielt på innsiden.. kan dte være lurt å varmetilpasse dem en gang til, men med en ekstra "sokkebit" som på filmen??

Blitt bedre her også.
lars eivind #143520 23/04/2008 10:51 PM
Fersking
Fersking

Har prøvd med de tynneste Ulvang strømpene og uten såle. Det har gått veldig greit. Prøvde i dag med såler og samme strømpene. Merkbart trangere og spesielt på fotbladet.

Et spørsmål til slutt: Hva med å varmetilpasse de med tykke sokker påå beina. Vil det hjelpe noe?

Såle
lars eivind #143521 06/05/2008 11:22 AM
Medlem
Medlem

Får du vondt på innsiden av fotbladet kan det være lurt å prøve med en oppbygningssåle, som støtter fotbladet midt under foten. Ellers er valg av sokker ekstremt viktig. Styr unna Ullvang!!Broblemet kan være at du har for brei fot for Scarpa. De har relativt smal lest, og Crispi kan være en god løsning.Har du lagt merke til om du strammer/kniper tærne dine når du kjører. Er skoen litt for stor framme, og du må holde deg fast i foten spennes det fort i fotbladet og leggene.

toe cap
lars eivind #143522 25/03/2009 10:12 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

skal varmetilpasse innersålene i mine T2X, men når jeg gjør det så blir de så trange foran og har prøvd med en halv sokk på tæsene, men det funker ikke.

Så lurer på hvor jeg kan kjøpe sånn toecap som de bruker i den ene videon over? eller hvordan man kan lage en slik?

www.youtube.com/watch?v=TLzUQQGBJus

lars eivind #143523 27/03/2009 8:52 AM
Entusiast
Entusiast

Apoteket har noe du kan bruke mens du former skoen. Evt går det greit å bare "bygge litt rom" til tærne ved å bruke sportsteip

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå