Mye styrketrening for å kjøre telemark?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei igjen! Et lite spørsmål til for dere: Kreves det at man er nesten en muskelbygger for å kjøre telemark i mange år, spesielt når man blir eldre? Jeg har en ganske sterk benbygning, men driver ikke å trene masse maskiner for å bli en kanon av muskler. Bør telemarkkjørere trene masse styrke hele året for å kunne kjøre i mange år? Må jeg legge fra meg skiene når jeg nærmer meg 60-åra hvis jeg ikke har drevet med mye styrketrening, eller vil jeg klare meg hvis jeg har kjørt mye aktivt samt gå toppturer etc.?
|
|
|
 Tren knær og utholdenhet
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du bør trene støttemuskulaturen rundt knærne, det er de som sliter. Lårene kommer med selve skikjøringen, det er utholdenheten som er nøkkelen, ikke styrken.
|
|
|
 Re: Mye styrketrening for å kjøre telemark?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Interessant tema. Noen tips til trening av støttemuskelatur rundt kne i off- season? Utholdenhet får man vel av generell aktivtet som sykling etc, men kan utholdenhet benmuskeltur økes med styrketrening? Tips?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
Svar til hovedinnlegg: Neida-neida ingen spesiell trening nødvendig! Jeg er selv godt over 50 år og ble frarådet å prøve telemark (alpinist all min tid); Men dette hadde en spesiell bakgrunn. For to år siden slet jeg tvert av bakre korsbånd og indre leddbånd i ene kneet. At knærne er i orden er det viktigste ved telemark. Lårstyrken må man jo bare ta som den er (ev øke)!
|
|
|
 mulige øvelsestips - utenforsesongen - knestabiliserende
|
Fersking
|
Fersking
sjekk http://basistrening.no/basistrening/styrke/bein/page119.html (og leit generelt rundt på basistrening.no) eller fx;* knebøy* utfall* ettbeinsknebøy på balansebrett og -pute* gå på slakk line* spesifikke øvelser på knestrekker og -bøyer i apparat* div. øvelser ved hjelp av liner/vekter festa til ankelen* gå i kupért terreng med sekk med passende vekt oppi Et annet tips kan være å koste på seg en time eller fler med en fysio på f.eks. NIMI, for å få øvelser og guiding.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Mange flotte tips! Men som et spørsmål til dere alle da som en oppsummering: Kan jeg gå utifra at hvis jeg er aktiv innen friluftsliv, lange vandringer med tung sekk og løping, så vil det være god nok trening for knær og andre deler som sliter? Løper 4-5 ganger i uka, og dette burde kanskje være god nok trening for knærne? Jeg trenger ikke å begynne med spesifikk trening på visse kroppsdeler? Det holder å bare være aktiv, bruke kroppen - så kommer resten av seg selv?  En ting er i hvert fall sikkert: Telemark er det morsomste jeg har drevet med innen sport!! :grin Har holdt på med fotball, løping, orientering og alpint - telemark gir en frihetsfølelse jeg aldri har opplevd maken til. Gleder meg til å kjøre videre! Takk til alle for fine svar.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hmm, ser ikke ut til at det går an å endre på innlegg, så må bare skrive et innlegg til for å spørre om noe jeg ikke tok med i forrige: Løping er jo for alle kjent som utholdenshettrening. Men burde jeg f.eks. kutte ned på en løpetur i uka, og legge inn styrketrening i stedet? Vil det være bra, selv om telemark hovedsakelig vektlegger utholdendhet?
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
ALLE kan starte å kjøre telemark uten spesiell trening; tilogmed jeg som er 53 og som for 2 år siden rev totelt av et korsbånd og et leddbånd i kneet! Alder er ingen hindring, ei heller det fysiske; men; det kan være skader som gjør at du må ta det litt mer med ro i starten!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Motiverende og fint å høre! Er flott at jeg kan anse dette som en "livslang" sport og ha mye morro fremover i livet. Kos deg (og selvfølgelig alle andre) i løypene - eller enda bedre i pudderet får jeg vel si?:wink
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
fader å gamle folk er her inne da :p over halvparten av de som skriver her, er jo 50+
|
|
|
 Godt å vite det er håp
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er da vel godt å vite at det fortsatt finnes håp om bra skikjøring fremover også. Så mange på 45-55 på telemark i løssnøen i helga, og må jo si jeg ble fornøyd da.
|
|
|
 Slitt
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har slitt en god del med overbelastning i knærne!to sesonger har blitt sånn halvveis spolert på grunn av knærne. Noe forslag til riktig trening for å trene seg opp igjen?
|
|
|
|
|
|
 Fysioterapaut
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Dyna:Jeg har slitt en god del med overbelastning i knærne!to sesonger har blitt sånn halvveis spolert på grunn av knærne. Noe forslag til riktig trening for å trene seg opp igjen? Snakk med en fysio. Hvis det er slik at du sliter allerede, bør du få et skreddersydd program.
|
|
|
 Fikk vondt i kneet
|
Medlem
|
Medlem
Jeg er på andre sesongen på telemark, første sesong gikk ganske bra bortsett fra vondt i kneet. Det ble bare verre og verre for hver ski dag. Det gjorde vondt å gå i trapper, reise seg opp fra sofan osv i to måneder etter avsluttet sesong. Var hos flere leger/fys, men med forskjellig resultat. Ingen hadde samme diagnose. Uansett, den sommeren som fulgte ble det mye slakk line og pils.(usikker på om sist nevnte er en viktig faktor) På høsten ble det balansebrett og halve knebøy 4-5 ganger i uka.Var rimlig engstlig for at det skulle gjøre vondt denne sesongen også... men i år har jeg ikke merket noe smerter i kneet. Det som svikter nå er utholdenhet, ikke nok pulver i låra. Jeg har 25 dager på ski denne sesongen, så tror jeg burde ha merket noe hvis ikke treningen hadde funka.
|
|
|
 Knevarmere
|
Fersking
|
Fersking
Skaff dere knevarmere, slike av neopren. Er gode som gull!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Nikeffo:Skaff dere knevarmere, slike av neopren. Er gode som gull! </p>
Noen som vet hvor man får kjøpt dette? Helst en link til en nettbutikk.<p>Ang styrketrening for å trene støttemuskulaturen rundt knærne. Hvor mange repetisjoner bør man kjøre da? Finnes det noen tilsvarende side som basistrening.no, da det ser ut som den siden ikke eksisterer mer?
|
|
|
 Basistrening
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Siden finnes fortsatt, bare endret sted, prøv denne:http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/basistrening/page127.htmlEvt. er ogsåhttp://www.skadefri.no en god side med tanke på skadeforebygging. Øvelsesutvalget er stort sett for ballspill, men er samme ledd som må styrkes. Kjører du 4-5 øvelser som utfordrer balanse i henholdsvis ankel og kne bør det være en god start. Balanseøvelser kan du prøve å holde i ca 1 minutt om gangen, litt avhengig av hvor tunge de er. Det viktige med disse øvelsene er som regel at de blir gjort mest mulig riktig. Det er lett å "jukse" når du blir sliten og kompensere med å bruke andre muskler, men da forsvinner hensikten med øvelsen. Ta gode pauser, hold på kvaliteten og heller ta flere serier. Glem heller ikke at trening av rygg og mave kommer godt med for å holde seg skadefri gjennom en lang sesong.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
TREN MED VETT!! Jeg tok for hardt i og lagde mos av det ene kneet mitt i høst... Ikke mer tele på meg med det første. Og god jul!:grin
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Asbj:* ettbeinsknebøy på balansebrett og -pute <p></p> den der skal prøves, tror jeg kommer til og slite stort :P
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
La nettopp merke til at du er 18 skyfly, blir litt fortumla nå. Tenker du faktisk 40 år frem i tid? :P Litt styrketrening skader ingen uansett, spesielt ikke hvis du aldri har gjort det eller gått lenge uten. Akkurat når du begynner og trene styrke vil du få mange gode og (veldig) raske økninger. Første månedenen vil du i allefall oppleve 15-20% økning i styrke om du ikke har trent før.
|
|
|
 Kvande har rett!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er knærne og alt rundt dem som går til Hel.... etterhvert. Men dersom du er 18 år, kan du 20 fine år om du følger Mr Kvandes råd 
|
|
|
 Kvande har rett!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er knærne og alt rundt dem som går til Hel.... etterhvert. Men dersom du er 18 år, kan du 20 fine år om du følger Mr Kvandes råd 
|
|
|
 Hvor mange cm oppbygging
|
Fersking
|
Fersking
For en del år tilbake kjørte jeg på telemarkski med mye innsving og 3cm oppbygging under foten,disse vintrene ga mye smerter i knærne, når jeg byttet ut disse med skia med mindre innsving og gikk ned til 2cm under foten ble smertene borte. Så det kan altså være et tips og se på denne sammensetningen også hvis det skulle begynne og smerte i knærne.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Che:Jan Hoff og Jan Helgerud ved NTNU har bevist gjennom forsøk at styrketrening, spesielt ved maksimal styrketrening, gir betydelig økning i oksygenopptaket. Det er selvfølgelig ikke like stor økning som ved løping men det er en merkbar forskjell.. </p>
Ser det er et halvgammelt innlegg - men jeg måtte likevel kommentere.<p>Hoff & Helgerud påstår IKKE at oksygenopptaket øker ved maks-styrketrening. De påstår at arbeidsøkonomien blir bedre. Den er en av tre fysiologiske faktorer (maksimalt oksygenopptak, anaerob terskel og arbeidsøkonomi) som er avgjørende for utholdenheten. Slik kan altså utholdenheten økes ved å forbedre maksstyrken...
|
|
|
|
|