Sitat JE123:At uttøying er godt for noe som helst er en myte. Det viser seg at det å tøye ut etter en treningsøkt ikke har noen positiv fysiologisk effekt. Det hjelper ikke mot stølhet og det forebygger ikke skader. Derfor er det veldig få toppidrettsutøvere i dag som bruker tid på å tøye ut etter trening.

Ville veldig gjerne sett hvor du tar dette fra. Kort uttøying etter endt treningsøkt øker blodgjennomstrømmingen som fører til kortere restutisjonstid --> Du blir ikke støl like lenge.Når det gjelder skadeforebygging er jeg mer enig men ikke helt. Når du tøyer 10 min blir ikke bevegeligheten bedre, den blir bare ikke dårligere. Men hvis du trener bevegelighet har det en positiv effekt på strekk- og leddbåndsskader avhengig av hvilken idrett du utøver.

Og for å svare på spørsmålet føyer jeg meg i rekka og sier at du må trene stabiliseringsmuskulatur rundt kneet. Utfallsøvelser er bra, men vanlig knebøy funker også, og det sier jeg av erfaring. Jeg slet med smerter i kneet etter en korsbåndsskadet i fjor men begynte å trene mye styrke på nyåret og nå er smertene borte.