Jeg gikk Haute Route med NTN i fjor. Tidligere har jeg brukt Targa Ascent. Vedr vekt skal en ikke glemme at støvlene (jeg bruker Scarpa T Pro) er noe lettere enn tilsvarende 75mm støvel. Dette kompenserer for de ekstra grammen på bindingen. Når det er sagt er jeg ikke så opptatt av vekt, jeg vil ha et oppsett som funker oppover og nedover. Targa er kanskje hårfint bedre på oppturen, men siden NTN, etter min mening, slår knockout på Targabindingen på nedturen var valget lett.....Når det gjelder bøyevinkelen er det for meg en teoretisk problemstilling. Jeg har aldri opplevd det som problematisk hverken når jeg vender i traverseringer, eller går rett opp - og jeg har gått en del for å si det slik. Jeg skulle imidlertid tenkt meg to høyder på hælløfteren, og håper dette er noe Rottefella kan levere. Det å få opp hælløfteren kunne sikkert også vært hakket lettere, men det er ikke noe som irriterer meg stort. Noe enkelte også har sett på som negativt på NTN er at du ikke får skarejern som følger bindingen, og ikke er låst til skien. Dette var noe av det jeg var mest spent på. Opplevde det imidlertid ikke som noe problem. Faktisk tror jeg nå jeg foretrekker den løsningen... Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å gå over til NTN.
Leif