Sammenliknet med andre telemarkbindinger med gåfunksjon (BD O1, 7tm power tour, G3 Targa Ascent) har NTN mindre bevegelsesfrihet, og det er et problem der man traverserer opp bratte skråninger. Det er vanskelig å få til en effektiv teknikk for vendinger på traversene når utslaget er så lite.

Et annet ankepunkt, som jeg ikke har sett omtalt så mange ganger, er at "vippepunktet" til gåmodus på NTN ligger for langt bak. Når man løfter opp foten bør det være slik at tuppen løfter seg først, dvs at vippepunktet på bindingen bør ligge foran balansepunktet til skia. Dette går ikke med NTN, med mindre man har montert veldig fremover.

Ellers kan man innvende at bindingen er tung, og at man kunne hatt to forskjellige høyder på den klumpete hælløfteren. 2008/09-versjonen av hælløfteren er lett å få opp, i motsetning til fjorårets. Jeg håper at Rottefella på sikt kan gjøre noe med de punktene som er nevnt over.

Til tross for den noe "halvveis" implementasjonen av gåfunksjon, er det likevel NTN jeg vil velge hvis jeg skal gå opp på et fjell for å kjøre ned igjen. Fordelene ved kjøring nedover veier nemlig mer enn opp for svakhetene i bratt oppoverbakke.