|
 BD O1 eller hammerhead????
|
Fersking
|
OP
Fersking
skal kjøpe meg Völkel gotama men er usikker på bindingen, kom med alternativ
|
|
|
 Hai på snø.
|
Fersking
|
Fersking
Hammerhead går så det suser. styggpen og herlig:)
|
|
|
 r8
|
Medlem
|
Medlem
r8 er en bunnsolid binding om du ikke har tenkt å switsje over til NTN-systemet da. Har bare gode erfaringer med rottefella R8. Anbefales etter mine erfaringer!
|
|
|
 Gotama??
|
Fersking
|
Fersking
Hopp over Gotama og kjøp Mantra du kjem ikkje til å angre på det.BD01 har suveren gå funksjon. Ellers har vel både Hammerhead og BD01 kraftig bøyemotstand. Har ein lang sesong bak meg med 09 Mantra og BD01.BD01 sit som støypt på foten. Veldig godt nøgd. R8 manglar fulstendig bøyemostand.Den kan ikkje måle seg i det heile.
|
|
|
 Re: BD O1 eller hammerhead????
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du har planer om å gå på topptur så er O1 det klart beste valget. Hvis du kun kjører i anlegg, og liker å ha muligheten til å velge bøyemotstand etter eget ønske og føreforhold så er hammerhead også en solid binding.Jeg hadde kanskje vurdert NTN i samme slengen, selv om det betyr kjøp av sko i tillegg..
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
BD med gåfunksjon og gotama er jo en killer topptur setup. Evt voile switchback? Hammerhead er vel den beste kjørebindinga utenom ntn, men er ganske kålete på topptur. Etter er sesong på ntn er iallefall sikker på at gåfunksjon er et must.
|
|
|
|
|
|
 takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
har vurdert mantra og men har et par som skal brukes i kun anlegg, så desse skal kun bli brukt til pupper og topptur!cobra er uaktuelt!
|
|
|
 takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
skal kun brukes til PUDDER! en liten skrivefeil...(irriterende at det ikke finst redigering el sletting av innlegg!)
|
|
|
 Hammerhead!!!
|
Medlem
|
Medlem
Er kun NTN som har potensialet til å slå denne. Har prøvd det meste, og har vært MYE på tur med folk som har det meste. Så har et greit bilde av hva som fungerer og ikke fungerer.R8 ryker, men er til gjengjeld lett å repparere. Men ekkel å kjøre med!O1 kan pakke en del snø, og det blir et helvette å få montert de til kjørefunksjon. De jeg kjenner som har den bruker sjelden gåfunksjonen. Og når den ryker, som som fort skjer, så RYKER den!Hammerhead er jo litt pirkete på topptur, men med leatherman tar det meg like lang tid å fikse som en med R8 bruker på å justere sine wire. I tillegg iser de ikke på langt nær så mye som O1 og andre slike gå bindinger. Og på nedkjøring er de helt suveren, de er bare ubeskrivelig mye bedre å kjøre med!! særlig på Gotama. Hammerhead og Gotama er setupen min, så den er vel testet 
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Hva er vitsen med mye bøyemotstand på bindingen når du farer nedover?Oppover sier det seg selv at det bør være minimal bøyemotstand! RIN wink:wink
|
|
|
 hmm..
|
Medlem
|
Medlem
Poenget er kontroll, spesielt på innerski. Noe som vil bli noe helt annet på en binding som hammerhead. Særlig i høy fart og med stive tunge ski.
|
|
|
 NTN
|
Entusiast
|
Entusiast
har selv bare kjørt r8 før, men NTN er noe helt annet! blir en annen måte å kjøre telemark på! litt rart de første turane, men du kommer aldri til å angre!
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!""Poenget er kontroll, spesielt på innerski."Dersom bøyemotstanden i bindingen er liten vil en kompensere dette med å øke trykke på innerski.Jeg kjører ikke ekstrem telemark med hyper fart og hopp og sprett derfor fungere kanskje mine rotefella telemark tåbinding godt til mitt bruk!! RIN wink:wink
|
|
|
 hammerhead
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
har aldri opplevd noe problem med å bruke denne bindingen på topptur. snu hælbøylen og du har minimalt med motstand. nedover er den helt suveren, og på 2 sesonger har jeg aldri opplevd noe krøll.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Man kan jo si at man kan kjøre telemark med langrennski og NNN mindinger, men det betyr jo ikke at det er vits å ta hensyn til i en diskusjon om hviken TELEMARKS binding som egner seg best! Finnes ikke sammenligningsgrunnlag. For meg funker en sykkel meget bra for å ta meg fram, men kan jo ikke komme med det argumentet i en diskuskusjon mellom Toyota Yaris og Volkswagen Polo!
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei!Har kjøpt meg et par atomic sugar daddy og vurderer å kjøpe hammerhead på bakgrunn av de tilbakemeldingene dere har gitt på disse bindingene.MEN finnes ikke de med ulik bindingsmotstand?Hva bør jeg velge?Veier 70 er 177! RIN wink:wink
|
|
|
 Ja
|
Medlem
|
Medlem
Hammerhead har kommet i to modeller nå. Det er vel og merke en damemodell og den originale. Forskjellen er at damebindinga har mindre motstand i fjæra, er smalere i tåboksen og smalere i den bøyla rundt hælen. Dette er fordi damesko er mindre på disse områdene og damer generelt sett, IKKE NO NEGATIVT HER, har potensiell kraft å påføre ski og binding en menn generelt. Jeg mener du uten behov for videre overveining burde velge den originale Hammerhead. Den kan justeres slik at den vil føles mykere enn nødvending. Slik som jeg ser det skal det være utrolig småe og lette damer som burde kjøpe damemodellen. Eneste konstruktive er mindre tåboks og helbøyle.
|
|
|
|
|
|
 + Litt Norgesreklame ;)
|
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
|
Ivrig
|
Ivrig
PS: Se under "Accessories" "Remount Kit" at Hammerhead benytter epoxy lim. Dette har jeg diskutert mange ganger på Fri Flyt forumet mht montering/demontering av bindinger. Jeg har alltid brukt korttidsherdende epoxy (rød) Araldit eller Casco og aldri hatt problemer med demontering (35 års erfaring). Noen ganger kan det være nødvendig å varmkjøre skruene med en liten bit ved demontering :wink
|
|
|
 takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
 Muligens 3 fjærtyper til begge typer(?)
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skriver jo alltid litt dumt og ofte mange innlegg på en gang (stensil):frown Det er selvsgt kanskje mulig å benytte fjærene til damemodellen også på herremodellen Men dette tror jeg har veldig liten hensikt da man tross alt kan kjøre uten "Cable Guides" og dermed har 6 innstillinger for bøyemotstand. Se link: http://www.couloirmag.com/articles/dynamic_articlepg.php?articleID=257
|
|
|
 Hammerhead touring position
|
Ivrig
|
Ivrig
Det er en del som knoter litt unødvendig ved bruk av Hammerhead til topptur. Ref "PtpN00b": "Hammerhead er jo litt pirkete på topptur, men med leatherman tar det meg like lang tid å fikse som en med R8 bruker på å justere sine wire". Ref "Berg": "har aldri opplevd noe problem med å bruke denne bindingen på topptur. snu hælbøylen og du har minimalt med motstand". For å ta dette helt med teskje :grin : Gjør som "Berg" skriver og dere slipper å justere "Cable Guides". Jeg har lagt inn et bilde på min side "Animal" som viser dette. Håper bildet ikke detter ut. Jeg hadde problem med å få lagt det inn her på forumet :wink
|
|
|
 Elementært
|
Medlem
|
Medlem
Selvfølgelig snur man helmodulen når man går. men det vil ikke si at man slipper å stille på "cabel guids". Har prøvd denne løsningen, og du bruker VESENTLIG mer energi på å gå med en binding i kjøremodus enn ved å stille cabel guids til en gåmodus!! I tillegg gjør dette at du får mye mer gnagsår. Er IKKE å anbefale!
|
|
|
|
|
|
 Annet elementært
|
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye bøyemotstang (og gnagsår) man får på oppturen har vel også med hvilken kjøreinnstilling man benytter. Ikke alle kjører ned med høyeste bøyemotstand. Det finnes jo også andre gode grunner til å velge Hammerhead bl.a. holdbarhet :wink Mange får gnagsår grunnet feil støvler til foten, eller; går oppover med for løse støvler mot helen. Dette skaper slark og faren for gnagsår øker :wink
|
|
|
 skrangle BD
|
Fersking
|
Fersking
Jeg står også mellom BD O1 og Hammerhead, skal sitte på Mantra. Jeg har fått inntrykk av at BD er litt skranglete?! Ser på videoen på bdel.com at det ser ut som når han låser bindingen og bøyer foten beveger hele bindingen seg. Jeg setter pris på ting som sitter ordentlig fast og ikke beveger seg, er det slik at BD O1 er litt pinglete? Er de holdbare? Hadde nesten bestemt meg for BD01, men nå begynner jeg å helle litt over mot Hammerhead. Hvordan er haien egentlig å gå med, syns ikke det kom helt klart frem over her? Er Haien så mye mer holdbar og så mye bedre å kjøre med at det overgår muligheten til gå funksjon på BD? Hilsen Sam
|
|
|
 BD01
|
Fersking
|
Fersking
Starte med å skrive at eg ikkje har erfaring med Hammerhead, men har tenkt å få det. Har nett kjøpt meg eit par brukte Dynastar racing storslalomski, som eg har vil montere Hammerhead på.(so om nokon har brukt Hammerhead å selge er det berre å ta kontakt)MEN eg har erfaring med BD01 og Mantra 08/09. Brukte dette siste sesong. Var på ski på anlegga i Nordfjord og Stranda+ ei veke i Frankrike- 10-12 toppturar: Skåla-Slogen Kvitegga osv. Fungerte feilfritt og er særs godt nøgd. Spesielt det å få opp skituppen når du går i djup snø har denne bindingen løyst genialt. Men som med alt anna oppstår det sikkert problem med denne og, men hitill er det maks skiglede både med binding og ski.
|
|
|
 Skrangle BD
|
Fersking
|
Fersking
Hva er grunnen til at du ikke fortsetter på BD01? Hvordan opplevde du bindingen når du kjørte? Merket du noe til bevegelse grunnet gåfunksjonen eller sitter det dønn fast når du låser den i kjøremodus? Sam
|
|
|
 Forsetter med BD01
|
Fersking
|
Fersking
Skal selfølgeleg forsette med BD. Det blir hovedoppsett nr1 denne vinteren og. Men vil i tilegg ha ei rein bakkeski, og i den forbindelse prøve Hammerhead, som fleire skryt at i dette forumet.
|
|
|
 ops
|
Fersking
|
Fersking
Nei eg har ikkje registrert noko slark. Kan og nemne at BD lagar skarejern spes. til dennebindingen. Har nett fått dei og dei passar utmerket. Genial enkel montering.
|
|
|
|
|
|