nye tele planker
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da er tida inne for nye ski, jeg er 183cm veier ca 75kg. Har fra før av noen volkl karma med R8 binding, disse skia er i grunn ikke særlig telemark vennlige, og jeg skal ha meg noen nye. Ønsker noe som funker fint til topptur, men som også tåler den bratte bakken ned igjen :Psett litt rundt og kika endel på Armada JJ og 4frnt VCT, lurte på om det er noen som har noen erfaringer med disse skia med telemarkbinding?? Kom gjerne med andre forslag også, er åpen for alt  Er også litt usiker på hvilken lengde som passe for meg, tror jeg lander på rundt 185cm??
|
|
|
 4frnt
|
Medlem
|
Medlem
Sliter med akkurat samme problemet:) har sett veldig mye på 4frnt EHP. men er lite respons å få om de her på friflyt?? Har også sett på armada JJ, men tenker at de kansje er mer en backcountry jibbeski? men vet ikke. ville tatt en titt på fjordårets EHP fra 4frnt(den sorte). tror kanskje dette er en god ski. hadde de gamle seth-skia før og vet at de er en kanonski med løs hæl!!
|
|
|
 Forslag
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har et par forslag, og de er basert på at jeg har kjørt skiene ganske mye. 1: Dynastar Prorider. Har kjørt og gått med den skia overalt. Funker til alt, bortsett fra i ellevilt mye pudder. Kjørt den både med NTN og R8. Nytt av året er at den er 100mm på midten og litt mykere fremski. Det skulle tilsi bedre pudder egenskaper og ikke minst bedre off-piste telemark egenskaper.2: Black Crows Navis. Genial ski som i likhet med prorider funker til alt. Designet med lang tupp og rel kort svingradius som er ideelt for mange telemarkkjørere. Synes personlig at en relativt stiv ski er å foretrekke og jeg vil fraråde deg å kjøpe en ski med mye mer midtbredde enn 100mm da comboen telemark/is-skare er langtifra en vinner.... Kjøp lange ski, opp mot 190cm. Hvis du har draget og ønsker litt trøkk med lange svinger er ikke det noe problem.
|
|
|
 Mantra
|
Avhengig
|
Avhengig
Rent skikjøringsmessig så ville jeg vel ha anbefalt Völkl Mantra, samme søren om det er til alpint (som jeg kjører) eller telemark. De spiser alt av snø, og takler pokker ta is og skare også. Den perfekte kombinasjonen av all-mountain/freeride-ski for skandinaviske forhold. (Men ikke helt rett for flere meter dyp pudder i Alaska!) Ulempen er vel at Mantra'en ikke er en spesielt lett ski, og nok ikke de mest egnede for lange toppturer.
|
|
|
 Re: nye tele planker
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk for mange gode svar: ) aalps: EHP blir litt for breie og tunge tror jeg. etter å ha lest litt tester fikk jeg også litt inntrykket at både JJ og VCT blir litt mer egna for jibbing enn telemark. T Bjarmann: blir ikke Prorider litt tunge og kraftige til telemark og med tanke på topptur. De Black crows skia så bra ut, veit du om det er mulig å få tak i fjorårets utgave i noe webshop?? tb77: mantra'n har jeg også sett endel på, men lurer på om den blir litt tung, også har jeg lyst til å prøve noe annet en volkl Fant en annen ski som jeg tror passe meg bra, Rossignol Scratch BC Brigade er det noen som har noe erfaringer med denne?
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Schtian:Fant en annen ski som jeg tror passe meg bra, Rossignol Scratch BC Brigade er det noen som har noe erfaringer med denne? Jeg har hørt at Scratch BC Brigade er en knallbra ski, men jeg innbilder meg også at den skal likne en del på Mantra når det gjelder både vekt og kjøreegenskaper...(Ikke drep meg hvis jeg tar usannsynlig feil) Hvis du har tenkt å kjøre/hoppe/lande switch, så er jo Scratch'en ekte twin-tip... Men, som sagt, utover dette tror jeg den og Mantra'en står relativt likt...
|
|
|
|
|
|
 jeg mener...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Personlig har jeg ingen problem med å drasse prorider med overalt. Oppgraderte sågår til XXL som ble brukt ifjor sammen med NTN og Crispi Evo på de fleste toppturer. XXL er i noen sammenhenger for brei for telemark ,etter min mening, og da tenker jeg på veldig isete/skarete føre... Jeg er ikke villig til å ofre nedover egenskapene for noen hundre gram, da sliter jeg heller litt ekstra.
|
|
|
 Shit
|
Medlem
|
Medlem
Så EHP er tung?? vanskelig å få tak i en ski som er 190cm++, under 2 kg per ski og god bredde til å takle alle forhold? er g3 el hombre et alternativ? Noen kjennskap til skien?
|
|
|
 JJ
|
Medlem
|
Medlem
har kjørt endel med fast hel på JJ's, altså alping. og det er egentlig en knall ski, den er ekstremt lett! noe som er bra på toppturer selv om det er en backcountry jibbe ski. holder du deg bare i løsnøen er det en knall sterk ski. ulempen er at den er laget for løsnøen og er ekstremt myk. som tele ski trur jeg ikke jeg vil gått for den om bruke var til noe annet enn bare løssnøcrusing. i alle fall 07-08 skia, nå kommer jo skia med rocker og elefant design eller hva det heter. og dette vil kanskje endre skia sine egenskaper i litt hardere føre. men er ikke helt sikker på hvordan dette vil være på tele.
|
|
|
 jj
|
Medlem
|
Medlem
Meget interessant! Armada JJ kan jo vere et alternativ. er vekten på den nye modellen like lav, om de er noen som vet?
|
|
|
 Arnada ANT
|
Medlem
|
Medlem
Lste litt godt om Armada ANT no. det står at dette er en ski som er veldig lik gotamaen, og at denne skia er lettare enn gotama, og dermed et godt valg. kanskje dette er noe? Noen som har tanker om det?
|
|
|
 ant og jj
|
Medlem
|
Medlem
ja. de nye jj's har fortsatt lav vekt, noe også ant har. litt usikker på nøyaktig vekt på nye jj'n. men det står vel sikkert et sted. men har i alle fall samme ultra light kjerne som den gamle. mulig den veier litt mere når den er bredere enn den tidligere modeller. ant som en ren frikjøringsski synes jeg høres mere fornuftig ut. litt mere krutt i svingene på hardere føre. testet de litt på sløsj i våres. jeg hadde bare posetive opplevelser med den skien. nok en gang med fast hel. enn ting å legge merke til er at ant nesten er helt lik fra i fjord. så om det ikke er veldig viktig å ha det aller nyeste designet kan man spare noen slanter på å kjøpe 07-08 modellen. http://www.armadaskis.com/product/skis/ant.php
|
|
|
|
|
|
 ant
|
Medlem
|
Medlem
Så ANT er antagelig et godt valg? tror enkli at den passer godt med løs hæl også, siden dette er en frikjøringsski, og ikke noe jibbegreier. er 190 cm høy, så 191 hdde dermed vert kjempemessig. er rundt 80 kg også, så om dette har noe å bety tror dere, så kom gjerne med innvendinger.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
tror jeg egentlig har slått fra meg Armada JJ på grunn av at den vil funke rimelig dårlig på is og i preppa bakke, fordi den blir for myk. Når det gjelder Ant lurer jeg på om det blir i kraftigste laget for en person på 183cm og 75kg med 191cm og 107mm under foten. Blir lite topptur vennlig og funker dårlig i preppa bakke??Correct me if i'm wrong.....
|
|
|
 ant
|
Medlem
|
Medlem
Skia er jo ganske lett da..? så tror enkli dette er kjempemessig, men er drittvanskli å si på forhånd! vis skia er lett, tror jeg dette funker fett.
|
|
|
 Mye ski
|
Entusiast
|
Entusiast
Bærnt har ikke kjørt Ant, men tror den kan bli litt mye ski i.f. Schtians ønsker.I fri flyts test for 07-08-modeller er den veid til 2274 gr. Grei vekt med tanke på størrelsen, men ikke spesielt lett, og tyngre enn gotama som tidligere her er påstått tyngst. JJ veier bare 1822 gr, og det er lett!Dette er en promodell og skal tåle mye fart og terreng, særlig i modus "rett ut, gjennom alt".Jeg vet ikke, men tror det er mange ski som vil gi Schtian mer skiglede, mer svingvillighet og mindre melkesyre. ( er det en helt ny 09 modell, er dere selvfølgelig frie til å betrakte dette inlegget som bull).
|
|
|
 obs...
|
Entusiast
|
Entusiast
09 modellen er med ny lettere kjerne, men jeg står for resten jeg skrev.
|
|
|
 fjordårest
|
Medlem
|
Medlem
så fjorsårets ant er ikke like lett som årets? Men hei:) er gjerne interessert å høre noen av dine skiforslag=) hva tror du duger til topptur og løs hæl?
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Mye av grunnen til å kjøpe nå er jo at jeg tenkte å fa tak i en fjorårs modell til en litt billigere penge. Har funnet Scratch Brigade BC til en veldig god pris og tror jeg går for denne. Håper bare jeg blir fornøyd, og det høres det ut som jeg vil bli 
|
|
|
 aalps
|
Entusiast
|
Entusiast
Tenker Schtian har valgt lurt. Skia han går for er veldig allsidig og en drøy cm breiere enn den han hadde før. Det vil gi merkbart bedre flyt i løssnø og den er ganske lett, lettkjørt og morsom ( mener jeg )Å gå fra 87 mm (karma)til 107 mm (ant)i ett jafs kan bli litt stor overgang når man snakker om en flerbrukski. Breie ski er en tilvenningsak, og har man muligheten til det vil man ikke angre på å ha et par nr to til de store dagene.Aalps, du har kanskje litt annet utgangspungt i.f. tidligere ski enn schtian? Kan virke som du er litt mer klar for noe stort. Hva har du kjørt til nå? Kommer gjerne med forslag, men selv kjører jeg altså alpint, så helt troverdig blir jeg vel ikke.Du har nevnt G3 El Hombre tidligere, det tror jeg er en kanonski, etter hva jeg har lest. Når det gjelder Ehp er dette tre forskjellige ski- 186, 190 og 193. Dette er ikke bare tre lengder. Greit å være klar over om du skulle snuble over et par. Har kjørt 193- fantastisk ski, men ganske drøy radius, så i bakke synes jeg den ble litt kjedelig. Ikke dette den er laget for heller, da. 190 skia har mer carv, og 186 har noen sære mål og er den som er breiest på midten av de tre.
|
|
|
 :)
|
Medlem
|
Medlem
Har kjørt seth-skia i 179- og synest det var en fantastisk ski. vokste ganske mye det siste året og gikk for Volkl Katana i fjord 190 modell. synest også dette var en fabelaktig ski, men litt for tung for topptur. så solgte de og vil ha en ski som var litt lettere til den sesongen som kommer. er personlig 190 cm høy, 80 kg og har sans for litt fart, men også skogskjøring. bor på vestlandet, så er ikke pudder året rundt, men jamt fin snø( litt sløsh, litt pudder osv) Så liker ganske godt litt breie ski, og føler jeg har bedre flyt over kjøringa mi da. mer stabilt. har vertfall vert kanonfornøgd med katana og seth:)
|
|
|
 obs... igjen-
|
Entusiast
|
Entusiast
Ser ut til at Ehp har kommet i helt ny linje i år, og nå ikke er tre ulike ski som nevnt over, men de er nok for tunge for dine ønsker. Litt vanskelig å finne lette ski over 110mm, om dette er et viktig ønske, men har du vurdert K2 Coomba? Den skal veie under to kg i lengste lengde. Veldig myk og bare 101mm, men ikke dum i oppoverbakke, har hakk bak for feste av feller, og er veldig lettkjørt. Mulig noen begrensninger i høy fart, særlig på hardt underlag. Ellers har jeg litt tro på El Hombre med sine 105mm som vel også er ganske lett, og så er det jo Vct som er nevnt tidligere, men der ryker nok vektgrensen igjen. Ant kan også høres ut som er aktuell for deg, siden du har kjørt Katana, men jeg har ikke funnet vekten på den nye lettere modellen.Fint om noen med G3 El Hombre kan lufte litt erfaringer her.Tusen takk.
|
|
|
 coomba
|
Medlem
|
Medlem
Tror coomba er en kaaanonski, men vet ikke hvordan det er med lengden 188cm. kan vere at dette er lang nok? skien har heller ikke twintip, så går ingen cm til dunders der. har også fått interesse for ANT nå. men vil helst vite vekt før jeg kjøper(brente meg på katana:P) men det kommer vel gjerne en skitest i neste friflyt-magasinet.El Hombre er også eg alternativ
|
|
|
 Coomba i pudder og mykt
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat aalps:Tror coomba er en kaaanonski, men vet ikke hvordan det er med lengden 188cm. kan vere at dette er lang nok? skien har heller ikke twintip, så går ingen cm til dunders der. har også fått interesse for ANT nå. men vil helst vite vekt før jeg kjøper(brente meg på katana:P) men det kommer vel gjerne en skitest i neste friflyt-magasinet.El Hombre er også eg alternativ K2 Coomba skal være veldig bra i pudder og myk snø...men i harde partier (og preppet) skal den være akk så svak... Det er ingen allrounder akkurat.
|
|
|
|
|
|
 atomic
|
Entusiast
|
Entusiast
Coomba i 188 er ca 191, så sikkert lang nok. Har kun kjørt den i myk skog og oppkjørt løype, digg begge steder. Vedr hardt føre virker det som det er litt ulike tilbakemeldinger- kanskje noen flere med erfaringer her?Kom til å tenke på en gammel traver som fremdeles er med, Atomic sugardaddy. Den har lite innsving, men var i alle fall lett før, 99mm midje. Kanskje verd en nærmere titt?
|
|
|
 coomba
|
Medlem
|
Medlem
er 188cm egentlig 191??? det er jo bare helt fantastisk! Har hørt mye godt om coomba, men har ikke tenkt at den er så lang som jeg vil ha den til å vere. men om desse skia er så lange, vurderer jeg de sterkt men de har en liten svakhet på hardt underlag? har vunnet litt forskjellige tester. bl.a friflyts tester. på Sugerdaddy har jeg også hatt i tankene, men har slått fra meg.
|
|
|
|
|