Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
COOMBA VS. NTN
#142865 16/09/2008 3:38 PM
aalps Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

hallo i luken alle sammen:)

Har no et problem med å velge ski til vintern. Har sett litt på coomba i det siste, og er interessert i tilbakemelding korleis dette skia fungerar med telemarkbinding (helst NTN). har hørt at den er for mjuk for NTN, fordi dette er en ganske stiv binding? kan dette stemme? Utstyret eg ha satt meg ut til no er Scarpa TX-pro og årest NTN. Men veit ikkje kaslags ski eg skal satse på.oken som har gode erfaringa me coombs, eller andre ski?

Skal bruke utstyret til topptur, og er helst interessert i forholdsvis lette ski med litt bredde på. Har kjørt Katana før og syns desse er supre, men blei litt tunge for mitt bruk. Er 190 høg og ca 80 kg.

Re: COOMBA VS. NTN
aalps #142866 16/09/2008 5:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Coomba fungerer vel helt greit med telemarkbindinger, og til toppturer skulle de passe helt supert. Som du skriver: forholdsvis lette ski med en viss bredde. Forholdsvis myke, men det trenger ikke være et problem..

Største problemet med NTN slik jeg ser det er at bindingen er relativt tung. Stivhet i bindingen er bare et pluss, og har lite med stivheten til skia å gjøre, men du kunne sikkert klart deg med en lettere/mer "pinglete" binding, siden bruksområdet sannsynligvis ikke er å kjøre veldig fort og hardt gjennom vekslende snøforhold. I så tilfelle er nok en stivere ski å foretrekke. Dynastar XXL Prorider, f.eks?

Jeg ville imidlertid ikke vurdert en binding uten gåfunksjon, hvis bruk er tenkt primært til toppturer.

Kjør på......
aalps #142867 16/09/2008 5:18 PM
Entusiast
Entusiast

Har en sesong bak meg på TX/NTN/Coomba oppsett og kan garantere at det fungerer fint som f..n. Skia er for brei/myk til å være en høydare på preppet underlag uavhengig av bindinger og støvler, men skal du bruke den til topptur/freeride er nevnte oppsett konge.

Personlig synes jeg ryktet om NTNs manglende gåegenskaper er betydelig overdrevet. Bruker du gåfunksjonen har du motstandsløs bevegelse av støvlen til rundt 30-40 graders vinkel. Jeg har aldri blitt plaget av å møte bøyemotstand under gange, det faller naturlig å begynne traverseringen når det blir så bratt. Eneste minusene til toppturbruk er at du bare har en innstiling på hælløfterne og selvfølgelig vekten.

hmmm
aalps #142868 16/09/2008 9:57 PM
aalps Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Dynastar XXL prorider er vel i tungeste laget lenker eg.Så du stuntman ville gått for coomba med ntn? kan tenke meg at dette er bra, men har ikkje hørt berre godt om dette. har hørt at det blei veldi stivt i forhold til skia? han eg prata med hadde crispi-skoen, men er det ikkje slik at den er litt for stiv?Korleis funka coombaa på slush?

..........
aalps #142869 17/09/2008 9:01 AM
Entusiast
Entusiast

Coomba takler slush, pudder og vekslende føre alldeles strålende, hard skare og preppet underlag duger den ikke til.

Det er riktig at skia vrir seg seg fælt når du kommer på hardt underlag og alt ovenfor (binding/støvel) er stivt. Men jeg har prøvd Coomba som rando og synes ihvertfall ikke det er noe bedre på hardt underlag når både bindingen og skia gir seg.

Det er uansett ikke en ski for bakkekjøring så at myk ski/stiv binding ikke er optimalt på hardt føre er ikke et moment jeg ville ha vektlagt

.
aalps #142870 17/09/2008 11:02 AM
aalps Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

nei asså. trur ikkje eg legge så mykje vekt på preppa underlag. har ikkje plana om å bli ei trekkhore til no so..:)

Line Mothership?
aalps #142871 14/10/2008 1:30 PM
Medlem
Medlem

Hva med line's nye storfjellski mothership? den er relativ lett i forholdt til katana og xxl'n trur jeg... line folka sier i alle fall dette selv. ganske stiv, men skal vist ha sinnsykt bra flyt og stabilitet. funker vist nok greit på hardere føre også.

Sugardaddy
aalps #142872 14/10/2008 3:30 PM
aalps Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Vil ha en lettere ski.. har sett litt på sugardaddy i det siste.. noken som veit korleis dette funker? Kjøreegenskaper, vekt osv..

Re: COOMBA VS. NTN
aalps #142873 14/10/2008 3:59 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Angående vekt på NTN. Er endel som er litt feilinformert her. Ja, selve bindingen er litt tyngre enn en R8 eller tilsvarende. Scarpa TX skoene er derimot ganske mye LETTERE enn Scarpa T1. Resultatet er at vekten på NTN binding på Scarpa TX er lavere enn R8 bindinger med Scarpa T1. Nå er den nye TX Pro noe tyngre enn TX, men å bruke vekt på binding som et argument for å ikke kjøpe NTN er tull.

enig
aalps #142874 10/11/2008 5:57 PM
aalps Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

heilt enig med Tabaqui! burde ikkje velge vekk NTN etter den lisje vektforskjellen i forhold til andre. Og det der med at Line mothership er en lett ski, er heilt feil:P For dokke som skal kjøpe ei ski som er god venn i oppoverbakke, styr unna den lineskia.. Vege nesten 3 kg per ski trur eg=)må vertfall ha store fine lår..