For å være litt nerd her... 
Min erfaring er at SSD-harddisk gir stor ytelsesforbedring når operativsystem, redigeringsprogram, kildevideoene og selve prosjektfilene kjøres fra denne. 8 GB eller mer minne er heller ingen ulempe (krever at man har 64-bits versjon av Windows).
Jeg syns også maskinen jobber lettere hvis jeg konverterer alle kildevideoene fra H.264+AVC-format (som er det Gopro lagrer i) til et standardformat som er mindre komprimert, f.eks MJPEG+AVI (bruker MediaCoder eller AviDemux til dette). Mulig det ikke er helt optimalt for bildekvaliteten, men jeg klarer ikke se dette, og kan da bruke flere forskjellige programmer uten å bekymre meg for hvilken H.264 codec-pakke som fungerer best med hvert program 
Jeg syns forøvrig MovieMaker er helt greit hvis man vil prøve seg litt på videoredigering, eller bare lage enkle filmer hvor man egentlig bare vil vise innhold uten fancy effekter. Den har slowmotion som fungerer ganske greit og enkle overganger (f.eks fade in/out from black/white). Den har selvfølgelig mange begrensninger, og et fåtall (dårlige) effekter, men er tross alt gratis. Man kan legge på ett lydspor, men lydkurven vises ikke så synking av klipp med overganger/beat i musikk er litt knot.