Sitat booun:Mr. mcdonald. som jeg skrev er det bare å skifte pulse frekvensen inne på en meny i søkeren med ett tastetrykk, iallefall slik det er beskrevet i manualen, skjønner ikke at det ikke skal stemme da? du skifter fort fra et område på verdenskartet til et annet, aerea a, b og c.
Det er altså to muligheter her:1) Man kjøper amerikansk modell. Da er pulse-frekvensen låst til standarden de bruker over there, og man kan ikke endre den selv. De er vel redd for å få millionkrav på seg etterpå for alt jeg vet. Skal man bruke denne i europa (og vil bruke pulse-funksjonen) må man levere den inn til et servicested som endrer for deg. Skal du så f.eks. på tur til USA/Canada og fortsatt vil ha pulse-funksjonen må den på nytt til servicested for endring, og så tilbake til servicested for endring når du kommer hjem igjen... Jeg tror forøvrig ikke at det finnes noen slike servicesteder i norge? Men kan godt ta feil der.
2) Du kjøper europeisk modell. Denne er satt til pulse-frekvensen som brukes i europa, men her kan du endre til USA/Canada-frekvens selv! Akkurat som det står i brukermanualen altså. Litt mer enn bare ett tastetrykk, men ikke så mye mer.
Så konklusjonen er at om man anser pulse-funksjonen som viktig så er det europeisk modell som gjelder, siden man da kan endre selv om man skal på tur til andre siden av havet.
Når det er sagt så vil jeg vel mene at i vanlig kameratredning så er ikke pulsefunksjonen så viktig. Man graver vel opp den nærmeste først uansett om man ser puls eller ei. Om man derimot kommer til et skred som har gått for en stund siden vil det helt klart ha noe for seg å grave opp de man ser fortsatt er i live først. Det er hvertfall sån jeg ser på det.