Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Strolz alpinstøvler hos Juls Sportsshop
#142536 14/03/2011 12:39 PM
keano16 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Er det noen av dere som har erfaring med Strolz alpinstøvler (full pakke, med skall og innerstøvler) fra Juls Sportsshop på Trysil?

Jeg skal ha meg et par, og tenker det greieste er å dra opp dit (blir nok ingen alpetur med det første, desverre).

Har vært innom og fått føttene målt, og sjefen sjøl virker dyktig og dedikert.

Det jeg lurer på er tilpasningsprosessen hos lisensierte leverandører (som Juls), kontra hos Strolz i eks Lech. Etter å ha kikket gjennom informasjonen som er å finne på strolz.at, ser det ut til at prosessen er langt mer omfattende og grundig i Lech enn hva den er hos eks Juls på Trysil (eneste sammenligningsgrunnlag jeg har). Da tenker jeg på det faktum at det i Lech bl a gjøres dataanalyser av føttene, lages en trelest som er lik ens fot, tilpasning av skall osv. Slik så det ikke ut til å være på Trysil, hvor støvlene til de to kundene jeg observerte var ferdig på én til halvannen time (eksludert de 12 timene som trengs i etterkant). Prosessen i Lech varer jo tilsynelatende i flere timer, delt i to forskjellige "deler".

Noen som har erfaring med dette?

Alle innspill er meget verdifulle!

Mvh Robert

Go for it!!!
keano16 #142537 14/03/2011 1:45 PM
Fersking
Fersking

Halloen Robert.

Eg fikk tilpasset mine hos Gamletorvet sport i 2001 hos gamletorvet sport i gjøvik, på samme måte som du beskriver at det blir gjort hos Juls på Trysil. Har også kamerat som har vært i Lech og kjøpt sko der, og det var akkurat samme metode der også.

1. De måler foten din og utfra dette velger de en ytterstøvel som passer. Du velger selv hardhet på skallet og hvilken vinkel du vil ha på den. Om du ikke har en formening ang. dette forklarer de og hjelper deg.

2. Du får laget en såle helt etter foten din. Til dette brukes Conformable sine såler, der en maskin tar avtrykk av fotsålen din og freser ut en innleggsåle basert på avtrykket.

3. Sålen blir lagt i innerstøvelen, og de legger på pads på steder de vet at støvelen kan trykke litt, feks kulene på ankelen,

4. Du tar på innerstøvel og ytterskall, og lukker ytterskallet. Innerstøvel fylles opp med skum. Dette utvider seg maks, noe som gjør rimelig vondt, for så å trekke seg tilbake 2mm. Mens dette skjer står du i ett stativ og trykker det du er god for nedover for å passe på at hælen er på riktig sted gjennom hele prosessen.

5. Du tar foten ut av støvelen. Foten har nå blitt rosa, og det prikker når blodet kommer tilbake.

Dette tar ca 1,5 time, og du har gjort din beste ski-innvestering på lenge!

Eneste minuset er at ingen støvler etterpå føles like gode!

Eg anbefaler det på det sterkeste!

Hvor mye koster det nå forresten? Eg betalte 7000,- i 2001.

Mvh

Roy

Re: Strolz alpinstøvler hos Juls Sportsshop
keano16 #142538 14/03/2011 5:56 PM
keano16 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar, Roy! Informativt og fint.

Prisen er 8000,-. Rimelig stivt, men folk flest ser jo ut til å mene at det er verdt det.

Innehaveren mente jeg skulle ha den stiveste modellen (den orange, racing), grunnet størrelse/vekt. Er 197 høy og veier ca 111 (mer med alt utstyr på selvfølgelig). Kjører ca 10 dager i året, håper på mer de kommende. Mest bakke (ca 95%), liker "kontrollert" fart hvor jeg får skiene på skjær. Har ingen problemer med dette i rød løype, men har ennå en del å gå på i sort løype. Er først og fremst ute etter økt komfort, men vil samtidig ha støvler som ikke svikter meg når jeg utvikler meg videre og trøkker til mer.

Etter hvert ønsker jeg også å prøve meg mer i løssnø, og ønsker støvler som også funker der.

Når du sier "hardhet på skallet", mener du da flex?

Har du (eller andre, for den saks skyld) noen formening om hvilken av modellene som passer best?

PS. Synd støvlene er så inni h******* stygge. Hadde ikke gjort med litt mer nymotens design, gitt.

Flex
keano16 #142539 14/03/2011 9:58 PM
Fersking
Fersking

Det var flex eg mente ja. Eg valgte den røde, som var den stiveste.

Tror du også bør gå for det stiveste alternativet.

Eg synes støvlene fungerer overalt, komforten overgår alt, eneste minuset er at mine ikke lukter så godt lenger etter 10 år i tjeneste.

Siden støvelen er støpt etter foten din, trenger du ikke stramme den "drit-hardt" slik som en må med vanlige støvler til tider. Har aldri opplevd at hælen har løftet seg fra sålen i skoen, og pga dette er de veldig presise spesielt med tanke på bakkekjøring.

Det som kan være litt uvant i begynnelsen er at de er veldig stive, men det er en vanesak.

Prisen er litt stiv, men samtidig kjøper du en støvel du har i mange flere år enn en vanlig støvel. Sånn sett har eg brukt 700kr hvert år, eller 2100kr pr 3 år.

Eg synes utseendet er helt greit(min er helt røde). Alle løsningene er jo funksjonelle med tanke på at alle deler skal kunne skiftes ut.Du har jo skibukse utenpå mesteparten av støvelen alikevel, om du ikke står i dongeri da:-)

Lykke til med valget ditt ihvertfall, men ikke gå på en smell og velg for myk støvel.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå