Jeg føler at dette er en ny trend. Frikjøring har hatt en eksplosiv vekst, men det har dessverre ikke kunnskapsnivået til mange av de som bedriver det. Selvfølgelig er det mange som er flinke, og har gått på skredkurs, men det er ikke gitt at man etter et par dagers skredkurs er utlært. Folk kjøper seg sikkerhetsutstyr, dette er nesten blitt en mote. Da føler de seg trygge, og får da muligheten til å tenke annerledes når de vurderer terrenget. Dette er en veldig dum trend! Skredet skal i utgangspunktet ikke gå. Søkeren, og resten av utstyret, er ting som skal brukes når man har dritt seg skikkelig ut, og gjort alt annet galt!
For deg som kan litt, og har vær på skredkurs tidligere, kan jeg anbefale ski og skredworkshopene som Øytun Folkehøgskole arrangerer. Har vært med på to slike, og kan virkelig anbefale dem.
PS: Dette innlegget er ikke ment som en kritikk av trådstarter. Jeg håper det kan være med å skape en holdning hvor kunnskap settes i høysetet. Total sikkerhet i fjellet er ikke noe man lærer seg kjapt.