Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredsøker - Hvordan bruke
#142501 09/03/2011 11:33 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tenker å kjøpe meg en "bca trancker dts" skredsøker. Fant en butikk i byen som solgte for 2000,-. Mener å ha hørt at dette er en grei nybegynnersøker.

Noen som har en link, eller informasjon om hvordan man bruker denne skredsøkeren på mest effektiv måte.

Takk for svar-

Re: Skredsøker - Hvordan bruke
Bastian1 #142502 09/03/2011 1:03 PM
Fersking
Fersking

Jeg kan selv ikke noe om den søkeren som du nevner, men vanligvis følger det med en bruksanvisning når du kjøper søkeren. Deretter så er den vanlige metoden å søke på. Der anbefales det å gå skredkurs.

Bastian1 #142503 09/03/2011 1:57 PM
Medlem
Medlem

Sjekk også BCA og Mammut sine hjemmesider, de har gode illustrasjoner og infotainment som er en start. Anbefaler også at du melder deg på skredkurs.Få med deg noen kompiser med skredsøkere og så graver dere ned en (eller flere) og leter den opp som en lek (OBS: dette er vanskeligere enn man tror, så skredsøkeren bør ligge i en sekk eller noe som har mer volum enn bare skredsøkeren!). Se hvem som oppnår best resultater på 3 søk og sammenligne gjerne søkere og hvilke egenskaper som hjelper og hva som forvirrer.Den gruppen jeg var sammen med da jeg gikk på skredkurs hadde en deltaker som fikk nesten panikk da vi skulle lete etter to nedgravde søkere. Signalene er vesentlig vanskeligere å tolke når det er flere som er begravd.BCA Tracker er en enkel og god søker og som mange klarer å få til kort søke tid med, men det må øves!

KURS
Bastian1 #142504 09/03/2011 1:59 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Bruk 500kr og gå på mammut skredkurs,verdt hver eneste krone!RIN

Bastian1 #142505 09/03/2011 11:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som nevnt tidligere, meld deg på et skredkurs!Søker,søkestang og spade skal du selvfølgelig ha med deg på tur, men først og fremst handler det om å ikke bli tatt av skred;)

Husk også at det ikke bare søking man må øve på. Riktig bruk av søkestang og graveteknikker er essensielt for å grave ut et skredoffer fortest mulig.

Bastian1 #142506 10/03/2011 10:05 AM
Fersking
Fersking

her står det mye bra info:

http://beaconreviews.com/transceivers/

Skredkurs nærmt Sogndal ?
Bastian1 #142507 10/03/2011 11:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når vi først er inne på skredkurs her; nokon som veit om skredkurs nærmt Sogndal?

Bastian1 #142508 11/03/2011 12:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Markus:Når vi først er inne på skredkurs her; nokon som veit om skredkurs nærmt Sogndal?

Bare å bruke google for det det er verdt:)http://www.norgesguidene.no/kurs/skredkurs_nf.asp

Bastian1 #142509 11/03/2011 11:09 AM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Ja Norges Guidene og www.fimbuljostedal.no.

_
Bastian1 #142510 11/03/2011 11:42 AM
Medlem
Medlem

Kurs er helt klart å anbefale, og burde vært obligatorisk. Desverre noen som kun leser litt på nett, og føler at dette er nok. Er en god start, men greit å ha litt praksis også, slik at du vet hva du kan forvente.Husk, skredet vet ikke at du er ekspert.

Kunskap om skred, og hvordan unngå dette er svært viktig når man beveger seg i denne typen terreng. Media er mer over oss en noen gang, og hvis vi klarer å gjøre alt mest mulig korrekt, vil de ikke ha så mange overskrifter i fremtiden.

Så ta et kurs først som sist, og lær deg hvordan du skal bruke utstyret. I teori og praksis.

Bastian1 #142511 11/03/2011 12:48 PM
Fersking
Fersking

Jeg føler at dette er en ny trend. Frikjøring har hatt en eksplosiv vekst, men det har dessverre ikke kunnskapsnivået til mange av de som bedriver det. Selvfølgelig er det mange som er flinke, og har gått på skredkurs, men det er ikke gitt at man etter et par dagers skredkurs er utlært. Folk kjøper seg sikkerhetsutstyr, dette er nesten blitt en mote. Da føler de seg trygge, og får da muligheten til å tenke annerledes når de vurderer terrenget. Dette er en veldig dum trend! Skredet skal i utgangspunktet ikke gå. Søkeren, og resten av utstyret, er ting som skal brukes når man har dritt seg skikkelig ut, og gjort alt annet galt!

For deg som kan litt, og har vær på skredkurs tidligere, kan jeg anbefale ski og skredworkshopene som Øytun Folkehøgskole arrangerer. Har vært med på to slike, og kan virkelig anbefale dem.

PS: Dette innlegget er ikke ment som en kritikk av trådstarter. Jeg håper det kan være med å skape en holdning hvor kunnskap settes i høysetet. Total sikkerhet i fjellet er ikke noe man lærer seg kjapt.

Bastian1 #142512 12/03/2011 4:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat heisekrana:Jeg føler at dette er en ny trend. Frikjøring har hatt en eksplosiv vekst, men det har dessverre ikke kunnskapsnivået til mange av de som bedriver det. Selvfølgelig er det mange som er flinke, og har gått på skredkurs, men det er ikke gitt at man etter et par dagers skredkurs er utlært. Folk kjøper seg sikkerhetsutstyr, dette er nesten blitt en mote. Da føler de seg trygge, og får da muligheten til å tenke annerledes når de vurderer terrenget. Dette er en veldig dum trend! Skredet skal i utgangspunktet ikke gå. Søkeren, og resten av utstyret, er ting som skal brukes når man har dritt seg skikkelig ut, og gjort alt annet galt!For deg som kan litt, og har vær på skredkurs tidligere, kan jeg anbefale ski og skredworkshopene som Øytun Folkehøgskole arrangerer. Har vært med på to slike, og kan virkelig anbefale dem.PS: Dette innlegget er ikke ment som en kritikk av trådstarter. Jeg håper det kan være med å skape en holdning hvor kunnskap settes i høysetet. Total sikkerhet i fjellet er ikke noe man lærer seg kjapt.

Kan si meg enig i det, men det finnes vel ikke noe som heter total sikkerhet i fjellet? Det kan jo gå skred selvom skredfaren er på nivå 1. Kunnskap er noe som må vedlikeholdes.Sett bort fra skredfaren er det også mangel på førstehjelpskunnskap. Skred er voldsomme krefter i sving. En ting er å få noen ut av et skred, men hva om personen ikke puster eller har alvorlige skader andre steder?

Bastian1 #142513 12/03/2011 8:38 PM
Entusiast
Entusiast

Helt enig med de to sistnevnte. Vil også nevne viktigheten av å ha med riktig og nok utstyr. Førstehjelpsutstyr, 4-5 meter 4mm tau, sportsteip, vindsekk eller redningsfolie(dampsperre)og ekstra votter og lue er etter min mening et absolutt minimum.

Mest lest på FRIFLYT.NO