Sitat jatakkalledeler:Noen som kan gi meg liit tips på hvilde ski jeg skal kjøpe?Skal ha noen ski jeg lett kan bruke i både off og on piste. ca 70% off, og 30% on piste. skal brukest litt til topptur og...Har carvingski fra før som er nokså stiv, så når det blir sluch i løypene så er det helt for forferdli å renne på di, så trenger noen med litt mindre spenn... Er i østerike nå så skal kjøpe de her, så setter pris på noen litt raske og nyttige tips
G3, Black Daimond generelt, Elan sin Summit serie, Kästle sin FX serie og K2 sin Adventure serie ting å se på for frikjøringski som også er gode på topptur (mtp. vekt og flat bakski). Dynafit har mye bra(særlig Stoke), men det forutsetter at du bruker tech-bindinger. Skilogik Howitzer, Black Crows Corvous og Faction Alias kan og være verdt å se på (særlig om du liker litt stivere ski og klarer litt ekstra vekt på oppturen). Med 70/30 fordeling mellom bakke og løssnøski er det vanligste ski med rundt 100mm i midjen (men opp til 110-115mm er bra om du liker breie ski), early-rise (lav rocker i tuppen) og gjerne litt tapper i tuppen.
Du kan jo sjekke hvilke ski som du kan få demo på eller leie, det er definitivt best om du prøver før du kjøper så du finner det som er rette kombinasjonen av lekenhet, vekt, kantgrep, flyt og stabilitet for deg.