Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montere Duke selv?
#142302 23/02/2011 3:44 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei.

Bestilte et par ski over nett (Moment Night Train), og tenke å montere Dukes på dem.

(Har vært med å montert et par alpintbindinger på et gammelt skipar for lenge siden, men ellers ingen erfaring med akkurat dette)

Noe spes. man må tenke på vedr. monteringa?

Bare å sentrere papirmalen og borre iveig?

Regner med man bør bruke lim, men vanlig trelim nedi hullene? Eller behøver man noe spesial-lim?

Re: Montere Duke selv?
Erik #142303 23/02/2011 7:41 PM
Ringrev
Ringrev

Stikk borret inn i chocksen på borremaskinen slik at det stikker like langt ut som du skal borre, da kan du ikke drite deg ut;-) Jeg brukte epoxy.

Erik #142304 23/02/2011 8:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Før du borrer, så vær supernøye med målingen. Mål, kontrollmål og kontrollmål igjen. Bommer du litt med skruene, kan det bli bortimot umulig å få låst bindingen ned i kjøremodus.

Om du bare har gjort det en gang før for lenge sia, testborr og monter bidingen et par ganger på ei gammel ski eller en planke. Får man det ikke til der, får man det ikke til på skia heller...koster sikkert bare et par hundre kr å få gjort det på en butikk.

Kom gjerne med tilbakemeldinger på Night Train-skia etter litt bruk! Ser meget interessant ut!

Momen Night Train.
Erik #142305 13/03/2011 8:14 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har nå fått noen dager på Moment-skia, og er sålangt greit fornøyd. Nå er ikke jeg noen ekspert, og dette er de første skia jeg har hatt med skikkelig rocker både foran og bak... ( Ski jeg har hatt før og sammenligner med: Black Crows Navis, 4Frnt EHP, Line Prophet 100 + div carving-ski)

De er vel som forventa i pudder - flyter godt og er lette og kaste rundt. I tillegg funker de overraskende fint og carve med i bakken! Man må selvsagt jobbe ganske mye for å få raske, korte svinger, men dette er nok også mye vanesak. De er veldig myke - det er ikke noe stress å kjøre fort med de heller, men det er nok ikke skia for å dra på mest og kjøre fortest ned storfjella med...

Vindpakka snø, oppkjørt pudder og det meste utenom skikkelig is, går problemfritt! Har ved to anledninger mista kantgrepet og falt pladask pga avblåst is som kom litt overraskende på :--)

Men for min del føles de for korte! (Jeg er 190 lang, og kjører på 186 versjonen) Monterte bindingen 1 cm bak bullseye, men har svært lang bakski, og forholdsvis kort framski etter min smak. Føles litt som å kjøre på sentermonterte ski.

PS: Endte med at jeg fikk bindingene montert i butikken...

Erik #142306 13/03/2011 9:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Takker for tilbakemelding!

Du høres nesten litt halvfornøyd ut bare? Når du sier bullseye, mener du da midtstilt? Eller anbefalt linje fra produsenten? Hvorfor montert så langt fram?

Myke sier du? "Hvor" myke? Hva vil du sammenligne de med?

(puh...ny rekord i spørsmålstegn) :-)

Erik #142307 16/03/2011 11:22 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Med bullseye mener jeg anbefalt linje fra produsenten ja. Så de er laga for at bindingen skal stå ca der den står nå.

Tja, er egentlig godt fornøyd! Bare litt bekymfra for at skia er litt for jibbe-orientert etter min smak. Men vurderer og selge de andre skia mine, og montere onyx på disse og bruke dem alle dager. laugh Godt å bare ha et par ski og forholde seg til! Kanskje det bare er jeg som må lære meg litt triks og leke litt mer :P

Ang. mykhet vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Har lite konkret å sammenlikne med... Jeg har tatt i mykere ski i butikkene / til kompiser liksom, men Night Trainsen er iallefall mye mykere enn de andre skia jeg har hatt (se over). Men det er ikke noe stress å presse på storslalomsvinger ned de preparerte hengene (F.eks Vangslia og Hovden på Oppdal, om det sier deg noe). Vil nok anta de ligger midt i laget mtp. på stivhet ifht. andre full-rocker ski.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå