Den feilen de aller fleste gjør nå de kjøper ski er at de kjøper de for korte. For hver gang du hører om en som har kjøpt for lange ski, så har 9 kjøpt de for korte.Du gjør en stor feil hvis du kjøper Hardside i 174 eller 181 vil jeg si. Husk at du veier 92 kg og er 184 høy.Selv veier jeg ikke mer enn 75 fullt påkledd og er 179 høy og mine Hardside er 181. Skiene har også rocker, så den effektive lengden blir langt mindre. Skal du bruke skiene i løssnø og det er litt dybde vil du fort oppdage at 181 eller mindre er for kort for deg. Kanskje du ikke vil få så veldig mye bedre flyt i en lenger ski (Hardside) i løssnøen, men du vil få bedre stabilitet og du vil ikke føle at du må kjempe for at skiene ikke skal "dykke" og at du må ligge bakpå for å hindre dette.Enig med Peddyslate at det blir litt feil å øke lengden på en allmountainski for å få bedre løssnøegenskaper. Her må du bestemme hva skiene vil bli mest brukt til å innfinne deg med at valgene du tar ang lengde vil gå på bekostning av noe. Du kanskje finner ut at dette virkelig er veien, sannheten og livet og vil ha en pudderski i tillegg.