Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lende på ski (igjen)
#142281 22/02/2011 1:28 PM
Zoom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Sorry for å plage dere med en ny "lenge på ski tråd", men trenger virkelig noen anbefalinger.

Har tittet på mange forskjellige ski nå og har vel egentlig kommet frem til at jeg skal gå for Dynastar Sultan 94, evt K2 Hardside. Er ute etter en mest mulig allround-ski.

Litt om meg. Har ikke stått på ski på maaaange år, men testen en runde i fjor og det gikk veldig bra. 184 høy og ca 92 kg tung. Tenker at skiene vil bli mest brukt i bakke, men kjører selvsagt utenfor i løssnø hvis jeg kommer over det.

Ser at skiene kommer i lengde 172/178/184/189. SÅ spørsmålet koker ned til hvilken lengde bør jeg velge? Blir ikke klok når alle butikkene sier forskjellig.

Takker for evt svar:)

Re: Lende på ski (igjen)
Zoom #142282 22/02/2011 1:43 PM
Entusiast
Entusiast

Du blir ikke mer klok på at alle her kommer til å mene forskjellige ting heller...

Jeg er sikker på at de aller fleste vil anbefale 189, men perosnlig tror jeg at de to skiene ikke er av den typen ski hvor du får så veldig mye tilbake for å dra på lengda. Jeg tror 184 er gode allroundere som først og fremst skal kjøres i bakke. Hvis du er usikker så bær du heller vingle oppover enn nedover!

Å øke lengda for å få bedre løssnøytelse tror jeg ikke er veien å gå. Da burde du se på litt bredere ski først. Lengde gir fartsstabilitet og selvfølgelig bedre flyt, men spesifikke løssnøegenskaper har å gjøre med skien som helhet. Geometri, fleks, bredde, lengde etc. Nå er 189 overhodet ikke for lang, så du kan egentlig ikke velge feil, men generelt syns jeg det å ta utgangspunkt i en allroudski og så kjøpe den altfor lang for løssnøegenskaper, er litt teit. Da burde man gått for en annen ski til å begynne med. Når det er sagt så er skiene du har blinket deg ut gode allroundski som neppe gjør seg bort en tur utenfor u ny og ne!

Faktorer som trekker opp er vekt, hvor hardt du kjører og om du skal utenfor løypa eller ikke.

Hardside
Zoom #142283 22/02/2011 1:50 PM
Medlem
Medlem

i 188 lengde er skien du skal ha. Du kommer ikke til å angre, ihvertfall ikke hvis valget står mellom den og Sultan 94.

Zoom #142284 22/02/2011 2:05 PM
Zoom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar!

Ene butikken jeg var innom mente at jeg burde velge 172, en annen 178 og den tredje mente 184. Blir ganske forvirra...

Personlig heller jeg litt mot 178 (av en eller annen høyst ukvalifisert grunn) he he.

Ser for meg at bruken blir primært i bakke, kommer nok ikke til å dra på noe voldsomt når det gjelder fart hopp etc. Kommer nok heller ikke til å kjøre i timesvis for å dra på de beste pudder stedene, men selvsagt kommer jeg til å kjøre i pudder når muligheten byr seg. Så mest mulig allround, uten helt spesielle egenskaper er det jeg er ute etter. Så får heller tiden og erfaring vise om det er noen spesiell måte jeg ønsker å kjøre på og dertil nye ski.

Lengde
Zoom #142285 22/02/2011 2:36 PM
Medlem
Medlem

Den feilen de aller fleste gjør nå de kjøper ski er at de kjøper de for korte. For hver gang du hører om en som har kjøpt for lange ski, så har 9 kjøpt de for korte.Du gjør en stor feil hvis du kjøper Hardside i 174 eller 181 vil jeg si. Husk at du veier 92 kg og er 184 høy.Selv veier jeg ikke mer enn 75 fullt påkledd og er 179 høy og mine Hardside er 181. Skiene har også rocker, så den effektive lengden blir langt mindre. Skal du bruke skiene i løssnø og det er litt dybde vil du fort oppdage at 181 eller mindre er for kort for deg. Kanskje du ikke vil få så veldig mye bedre flyt i en lenger ski (Hardside) i løssnøen, men du vil få bedre stabilitet og du vil ikke føle at du må kjempe for at skiene ikke skal "dykke" og at du må ligge bakpå for å hindre dette.Enig med Peddyslate at det blir litt feil å øke lengden på en allmountainski for å få bedre løssnøegenskaper. Her må du bestemme hva skiene vil bli mest brukt til å innfinne deg med at valgene du tar ang lengde vil gå på bekostning av noe. Du kanskje finner ut at dette virkelig er veien, sannheten og livet og vil ha en pudderski i tillegg.

Zoom #142286 22/02/2011 3:11 PM
Zoom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Jå9:Her må du bestemme hva skiene vil bli mest brukt til å innfinne deg med at valgene du tar ang lengde vil gå på bekostning av noe. Du kanskje finner ut at dette virkelig er veien, sannheten og livet og vil ha en pudderski i tillegg.

Er litt det her jeg også tenker. Vet at en allround ski aldri vil bli en super pudderski og omvendt. Jeg tenker at skien jeg skal ha nå, bør være mest forusert på bakke kjøring, men takle puddersnø på en grei måte. Heller kjøpe meg ett par ski ment "kun" for pudderkjøring senere.

Takker og bukker for svar, blitt litt klokere på valg av lengde, men valget mellom Sultan 94 og Hardside har blitt betydelig vanskligere..he he

Zoom #142287 22/02/2011 5:22 PM
Fersking
Fersking

Husk at k2 ofte er en del lengre enn det som står på skia!

Lengde på K2
Zoom #142288 22/02/2011 9:55 PM
Medlem
Medlem

Mine Hardside (181) er i underkant av 184 mener jeg.Det viktige er vel hvordan skiene oppleves og for meg kunne de godt ha vært lenger, synes de er ganske lettkjørte.

Zoom #142289 23/02/2011 11:09 AM
Fersking
Fersking

Slenger meg på tråden. Drar til østerrike førstkommende lørdag - kommet pudder fler steder, så jeg vurderer å kjøpe meg et par planker rett før avreise. Får en god deal på et par Volkl Gotama. Men, de er 194, selv er jeg 188 og 92kg. Er det grei lengde? Regner med det er rocker på dem og at tuppen sånn sett må regnes litt "bort"

Zoom #142290 23/02/2011 11:31 AM
Entusiast
Entusiast

Det er fin lengde for deg. Gotama har lavprofil-rocker i hele skien og oppleves derfor kortere enn lengden skulle si.

Men om du skal kjøpe planker spesifikt for pudder er nok Gotama for allround. Du skulle ikke hatt noe breiere om pudder er grunnen til at du kjøper eller skal du bruke denne skia som en hverdagski? Et annet tips er å ringe en butikk i Østerrike å kjøpe plankene av de slik at de venter på deg når du kommer ned, kanskje du sparer noen kroner på det.

Gotama
Zoom #142291 23/02/2011 11:36 AM
Medlem
Medlem

@Olakjerre:Vet ikke så mye om Gotama bortsett fra at den har en relativt stor (lang) rocker og er uten metallforsterking, men har karbon isteden.Du kan risikere at Gotama i mindre lengder enn 194 blir litt klein for deg. Til meg (179/75) hadde jeg valgt 186 og vært kjempehappy med det.

Zoom #142292 23/02/2011 11:40 AM
Fersking
Fersking

Takk for råd karer. Jeg hadde egentlig innfunnet meg å reise med mine Bandit b2 - og evt leie litt forskjellig der nede for å teste. Men så får jeg et meget godt kjøp på et par Gotama, og da begynte jeg selvfølgelig å surre med det i knollen smile

Jeg kjører ikke nok pudder til at jeg vil ha en pudder-only ski, vil ha en god allround. Mantra er kanskje det beste valget, men Gotamaen sies å være bra allround samt bedre flyt på pudderdagene... Kanskje litt lang radius på Gotama til å herje i bakken?

Liker å kjøre litt bajas, alt fra høyfarts carving til litt old school hopping smile

Eneste bekymringsfulle nå er at jeg drar på lørdag, så jeg rekker ikke teste dem spes mye før avreise.

Zoom #142293 23/02/2011 11:41 AM
Fersking
Fersking

Du skal ikke være redd for å velge for lange K2 Hardside.Siden du veier litt så har du ingen problemer med å få dem til å svinge som du vil. Jeg kjører de lengste (188 tror jeg det var i fjor) og er kjempefornøyd med hvordan de oppfører seg. Frontrockeren er konge i oppkjørt bakke eller pudder.

Zoom #142294 23/02/2011 2:50 PM
Entusiast
Entusiast

@OlaKjerre: Som allroundski er nok Gotama topp. Mantra er i min mening en gubbeski, den carver bra og forutsigelig, men samtidig dønn kjedelig og flyter ikke så bra. Gotama med den spesielle rockerkonstruksjon er derimot en livlig ski med god flyt, og fortsatt stabil nok. Ikke se deg blind på innsvinget til skia da rockerkonstruksjonen gjør at de blir lekne og kan svinges knappere.

Det å leie og dermed prøve masse forskjellige ski slik at du hadde funnet noen ski du virkelig liker hadde heller ikke vært dumt. Så kan du kjøpe dem på vårsalg senere i år...

Zoom #142295 23/02/2011 3:16 PM
Fersking
Fersking

Takk for utfyllende svar F33d3r. Tror jeg leier noe der nede, så får vi se hvordan det tar i vei smile

Skileie
Zoom #142296 24/02/2011 8:12 AM
Medlem
Medlem

Har de Völkl Katana i skiutleien, så hadde jeg testet den om det er de rette forholdene. Det er en utpreget freerideski og bare litt bredere enn Gotama (111 på *midten*).

Zoom #142297 24/02/2011 9:04 AM
Fersking
Fersking

I går kveld slo jeg Gotamaen litt fra meg - fikk da tilbud på 09/10 versjon av Obsethed, den har midtbredde på 10,5 (årets versjon av samme ski har vel 11,7 og enda litt bredere tupp)

Tenkte at det var en ålreit allround ski, jeg liker å hoppe/herje litt også smile

Kan få den for ned mot 4 lapper med binding. Kan vel ikke være helt gærdi det?

Zoom #142298 24/02/2011 9:14 AM
Zoom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Jå9:Hardside i 188 lengde er skien du skal ha. Du kommer ikke til å angre, ihvertfall ikke hvis valget står mellom den og Sultan 94.

Har du prøvd Sultan 94? Isåfall, hva mener du er den største forskjellen på de skiene? Fordeler/bakdeler?

Sultan 94 vs Hardside
Zoom #142299 24/02/2011 11:15 AM
Medlem
Medlem

Vi si at denne skien er mindre stabil enn Hardside. De har også en mindre svingradius. Rockeren er også minimal og det kan gjøre at tuppene lett blir litt "hooky". I følge tester bør du ikke veie for mye heller hvis du skal få mest utbytte av disse. Mener rett og slett Hardside er en bedre ski for en tung person. Sånn veldig subjektivt så gir Dynastar meg en litt "satt" følelse. Det er skikkelig solide ski, men likevel... Det eneste jeg ville byttet ut på mine Hardside er stålkantene som er under enhver kritikk: Superpinglete, tynne kanter med en elendig stållegering. Grunnen til at jeg kjøpte Hardside var at jeg ville ha en ski med litt rocker og som ikke gir meg en "ooohh shiiit, dette går ikke!" følelse om det blir litt hardt, ujevnt og slagete. Bare synd med de stålkantene altså...

Zoom #142300 24/02/2011 2:11 PM
Zoom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker og bukker for alle svar jeg har fått her. Har blitt litt kloker hva jeg bør velge.

Når det gjelder valg av modell blir det vel Hardside, hvis jeg ikke får Sultan94 endel billigere.

Zoom #142301 25/02/2011 10:08 AM
Fersking
Fersking

Etter mye vingling ble det nye ski på meg i går. Stikker til alpene på lørdag, så jeg måtte jo seff ut å teste dem i går kveld smile

Valget falt på 09/10 modellen av Obsethed, fikk de med neste års Marker Griffon 13 til 4lapper - helt nytt så klart. Tror det var en bra pris.

Først tok jeg en tur med gamle skia, hadde nye såler i støvlene så jeg ville bare teste en tur først. Så byttet jeg til de nye. Og første turen ble sånn "hva faen har jeg gjort nå!" Fikk ikke til spesielt mye, gikk fra 182 ski med 18m radius til 189 Obsethed som sikkert har 25-29m radius.

Men, man kan ikke gi seg, så da ble det angrepsposisjon i stedet, og dæven det ble moro etterhvert. Satt faktisk i sofaen i går og humret for meg selv som en liten guttunge på julaften.

Det som er hevet over en hver tvil er at skia liker å bli dratt på med, big time. Jo mer fart jeg hadde jo mer satt dem, kjørte svære fine svinger i skikkelig speed, skia satt som limt. Testet også litt utforstil med de, bare dro på rett ut for å sjekke stabilitet, overraskende bra. Så dette lover godt. Helt klart en ski som ikke gjør seg bort i preppa bakke. Så nå gjenstår det bare å få testet dem i litt pudder smile

Skal i løypa igjen i kveld, så da blir det mer innkjøring før det braker løs, men enn så lenge lover det veldig godt. Moro at det finnes ski med såpass midtbredde som kan kjøres hardt og morsomt i bakke også. Det var ikke spesielt hardt i går akkurat, men jeg gidder som regel ikke kjøre på isete underlag uansett.

Men topicen handler om skilengde, så for ikke å spore av for mye - jeg er 1.88, 92 kg. Kjører på 189, men det er jo K2 ski, så den er nok nærmere 193/194 målt tupp til tupp. Den kjentes absolutt ikke lang ut, så pass på å ikke kjøp for korte. Det går bort en del i rockertuppen, det er viktig å tenke på før kjøp.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå