Du blir ikke mer klok på at alle her kommer til å mene forskjellige ting heller...
Jeg er sikker på at de aller fleste vil anbefale 189, men perosnlig tror jeg at de to skiene ikke er av den typen ski hvor du får så veldig mye tilbake for å dra på lengda. Jeg tror 184 er gode allroundere som først og fremst skal kjøres i bakke. Hvis du er usikker så bær du heller vingle oppover enn nedover!
Å øke lengda for å få bedre løssnøytelse tror jeg ikke er veien å gå. Da burde du se på litt bredere ski først. Lengde gir fartsstabilitet og selvfølgelig bedre flyt, men spesifikke løssnøegenskaper har å gjøre med skien som helhet. Geometri, fleks, bredde, lengde etc. Nå er 189 overhodet ikke for lang, så du kan egentlig ikke velge feil, men generelt syns jeg det å ta utgangspunkt i en allroudski og så kjøpe den altfor lang for løssnøegenskaper, er litt teit. Da burde man gått for en annen ski til å begynne med. Når det er sagt så er skiene du har blinket deg ut gode allroundski som neppe gjør seg bort en tur utenfor u ny og ne!
Faktorer som trekker opp er vekt, hvor hardt du kjører og om du skal utenfor løypa eller ikke.