Sitat Ninja-Frantz:Hei, jeg har også vurdert heldress, men har kommet til at jeg syntes det blir litt unødvendig. Sikkert veldig deilig i dypt pudder, men du får høye bukser og snølås, som bør holde. Det jeg ser på som negativt med heldress:Ødelgger du noe, ødelegger du hele.Skal du vaske den, må du vaske hele. Dvs. mer slitasje og oftere impregnering.Upraktisk på afterski... Kan strengt tatt kun brukes til ski- / brettkjøring, evt. aking... Ser kårni ut å gå på jakt, fisketur eller bare fjelltur sommer/høst med en heldress.Man kjøper vel heldress hovedsakelig fordi det ser tøft ut, og det gjør det så absolutt.
Nå har eg et set med friluftsklær og 2 sett med skiklær, dette av den enkle grunn at eg står mye på ski og ikke vil at klærene skal slites så fort ut med at eg bruker dem hele året. Så å bruke skiklærene til å stikke på jakt lengre fjelltur i gjør ikke eg hvertfall.
Av skiklær så har eg en foret jakke/bukse som eg har brukt mest i år, og en heldress i fra Norrøna.Kjempe fornøyd med begge, men Norrøna dressen blir litt kald, føler eg må kle på meg veldig mye klær under når det er -20 -> -30.
Fordelen med heldress er at en får ikke inn noe snø, ofte når en tryner(eg har ikke stått på ski uten å ha gått på tryne den dagen, en har rett og slett ikke gitt nok ;)), eventuelt kjører pudder så får en snø opp mellom buksen og jakken, men det blir liggende under snøstopperen. Dette bidrar til at det blir oftere litt mer fuktighet i en delt dress.Akkurat dette slipper en med Heldress.Men som andre nevner:får du skade må du levere hele inn til reperasjon.
Det er vel en liste med andre ulemper også,f.eks må en drite, må alt av. Dette er vel værst for jenter da de skal som regel sitte uansett hva de skal.Men det er lite kult å stikke på en offentlig dass uansett hvor og så måtte ta av seg hele dressen og la den ligge på gulvet der 40 andre personer ikke har klart å treffe dassen.
Så dersom en går for heldress, er tipset å tømme ryggen før en har kommet i dressen og fått på seg skiskoa. Eventuelt finne en heldress som har en åpning for rompa slik som en ser i gamle western filmer.
Vet ikke hvor mye fornuftig du fikk ut av dette, men men.