Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Norrøna/Sweet heldress. Argumenter for og imot??
#142093 09/02/2011 8:40 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

Må ha meg skallklær, både jakke og bukse. Tenker å bruke det til kjøring i bakke og toppturer.

Mtp pris er det vel omtrent like dyrt å kjøpe både jakke og bukse, som å kjøpe heldress

Hvilke erfaringer har folk gjort seg ved bruk av heldress? Positivt / negativt?

Funker det fint oppover på toppturer, eller savnes muligheten til å ta av seg jakken?

Hva vil derer anbefale: jakke + bukse eller dress?

Evt. hvilken dress? Norrøna eller Sweet eller noen andre merker som også har gode dresser? Liker litt baggy passform...

Re: Norrøna/Sweet heldress. Argumenter for og imot??
Erik #142094 09/02/2011 11:22 PM
Medlem
Medlem

Kan starte med at eg har Norrøna sin heildress og er godt nøgd. Trur kvaliteten på Sweet og Norrøna er ganske lik.

Positivt med dress er jo at det ikkje kjem snø inni kleda om ein skulle tryne (ikkje det at vi drive med tryning, men uansett :razz ). Anna enn det er det vel ikkje så mange argument til fordel for heildress kontra jakke og bukse.

Eit minus med dress er jo at ein ikkje har ei jakke å ta av, men no når det er kaldt ser eg ikkje at det er nødvendig å ta av noko på toppturar. Blir kanskje meir aktuellt til våren, men med god lufting og lite klede under har det gått fint for meg.

Om du skal gå veldig mykje toppturar så trur eg jakke og bukse er best, men om du held deg mest i trekket og går toppturar av og til, er det nok det same kva du velger.

Jakke og bukse
Erik #142095 10/02/2011 1:25 AM
Entusiast
Entusiast

Har ikke prøvd heldress, men jeg ville valgt jakke + bukse. Muligheten til å variere påkledning etter forholdene er viktig.

Jeg ville sett etter følgende detaljer:

Jakke: viktig snølås i livet, eventuelt en som kan kobles sammen med bukse. bør kunne åpne for lufting,godt med store lommer og en liten for nøkler etc. , lomme håndleddet for skipass, god passform på hetta medstiv krage. Mulighet for å lukke godt i halsen/hakeparti selv med en del tøy, muligeht for å snurpe eller åpne op pale åpninegr (erme, hals, liv, etc) er en selvfølge

Bukse: Integrerte gamasjer, "strech" materiale, Lang glidelås i siden, seler, lommer.

Tenk deg en topptur som starter i 15 plussgrader og varm sol som du går uten jakke og buksene helt åpne for full gjennomlufting, til du på toppen i horisontalt snøvær har fullt skall og snurper alt igjen. Ikke ukjent scenario.

Erik #142096 10/02/2011 9:57 AM
Fersking
Fersking

Hei, jeg har også vurdert heldress, men har kommet til at jeg syntes det blir litt unødvendig. Sikkert veldig deilig i dypt pudder, men du får høye bukser og snølås, som bør holde.

Det jeg ser på som negativt med heldress:

Ødelgger du noe, ødelegger du hele.Skal du vaske den, må du vaske hele. Dvs. mer slitasje og oftere impregnering.Upraktisk på afterski... Kan strengt tatt kun brukes til ski- / brettkjøring, evt. aking... Ser kårni ut å gå på jakt, fisketur eller bare fjelltur sommer/høst med en heldress.

Man kjøper vel heldress hovedsakelig fordi det ser tøft ut, og det gjør det så absolutt.

Erik #142097 10/02/2011 12:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Ninja-Frantz:Hei, jeg har også vurdert heldress, men har kommet til at jeg syntes det blir litt unødvendig. Sikkert veldig deilig i dypt pudder, men du får høye bukser og snølås, som bør holde. Det jeg ser på som negativt med heldress:Ødelgger du noe, ødelegger du hele.Skal du vaske den, må du vaske hele. Dvs. mer slitasje og oftere impregnering.Upraktisk på afterski... Kan strengt tatt kun brukes til ski- / brettkjøring, evt. aking... Ser kårni ut å gå på jakt, fisketur eller bare fjelltur sommer/høst med en heldress.Man kjøper vel heldress hovedsakelig fordi det ser tøft ut, og det gjør det så absolutt.

Nå har eg et set med friluftsklær og 2 sett med skiklær, dette av den enkle grunn at eg står mye på ski og ikke vil at klærene skal slites så fort ut med at eg bruker dem hele året. Så å bruke skiklærene til å stikke på jakt lengre fjelltur i gjør ikke eg hvertfall.

Av skiklær så har eg en foret jakke/bukse som eg har brukt mest i år, og en heldress i fra Norrøna.Kjempe fornøyd med begge, men Norrøna dressen blir litt kald, føler eg må kle på meg veldig mye klær under når det er -20 -> -30.

Fordelen med heldress er at en får ikke inn noe snø, ofte når en tryner(eg har ikke stått på ski uten å ha gått på tryne den dagen, en har rett og slett ikke gitt nok ;)), eventuelt kjører pudder så får en snø opp mellom buksen og jakken, men det blir liggende under snøstopperen. Dette bidrar til at det blir oftere litt mer fuktighet i en delt dress.Akkurat dette slipper en med Heldress.Men som andre nevner:får du skade må du levere hele inn til reperasjon.

Det er vel en liste med andre ulemper også,f.eks må en drite, må alt av. Dette er vel værst for jenter da de skal som regel sitte uansett hva de skal.Men det er lite kult å stikke på en offentlig dass uansett hvor og så måtte ta av seg hele dressen og la den ligge på gulvet der 40 andre personer ikke har klart å treffe dassen.

Så dersom en går for heldress, er tipset å tømme ryggen før en har kommet i dressen og fått på seg skiskoa. Eventuelt finne en heldress som har en åpning for rompa slik som en ser i gamle western filmer.

Vet ikke hvor mye fornuftig du fikk ut av dette, men men.

Erik #142098 12/02/2011 9:17 PM
Ringrev
Ringrev

Synes heldressene er stilige, men jeg sliter ut 3 bukser per jakke....så jeg har ikke valgt heldress. Liker også å ta en foret jakke når det er kaldt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå