Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Salomon Quest 12 - fortsatt samme dritten
#141953 01/02/2011 2:44 PM
AriBari Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da jeg skulle kjoepe nye stoevler falt valget etter mye frem og tilbake paa aarets modell av Salomon Quest 12. Hadde lest opp og ned om problemene i fjor, men ved at jeg ikke skulle bruke stoevlene med dynafit og at dette var den forbedrede 2011-modellen, fortonet Quest seg som en god freeride-stoevel. I aar har jeg desverre faar kjoert mindre ski enn ventet. Paa soendag hadde jeg tredje tur med stoevlene, da den oevre spennen knakk rett av. Det var ikke festet som gav etter, men rett og slett spennen som knakk. Regner ikke med at det er noe stort problem aa fikse. Det som imidlertid gjoer meg forbannet er at de fortsetter aa lage produkter av teip naar de blir saksoekt for drittproduktet de lanserte i fjor. Det er helt klart kanon-digge stoevler, men det alene holder ikke for aa faa meg til aa kjoepe salomon igjen.

Dårlig tunge/pløse på innersko.
AriBari #141954 01/02/2011 3:03 PM
Fersking
Fersking

Enig med at Salomon har noe å gå på.Kjøpte et par Quest 10 til dama og det viser seg at det er mange kanter på tvers på pløsa. Sykt ubehagelig for en som har betennelse i leggen.

Lite gjennomtenkt fra Salomon.

Quest 10
AriBari #141955 01/02/2011 6:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har Quest 10, ingen problem så langt i sesongen..

Quest 12
AriBari #141956 01/02/2011 11:02 PM
Fersking
Fersking

eg kjøpte også quest 12.

Etter første tur med de så sprakk skallet i tuppen.Får nye skall, men det har gått 2 uker nå og har ikke hørt noe enda

God kveld!
AriBari #141957 01/02/2011 11:48 PM
Entusiast
Entusiast

AriBari:

Salomon har hatt problemer med spennene på en produksjon av Quest (så vidt jeg vet gjelder dette kun Quest 12). Feilproduksjonen gjelder ett fåtall støvler sett i det store perspektivet, så du har nok bare vært maks uheldig. Kontakt butikken hvor du kjøpte støvlene så vil du kunne få repartert med nye spenner fra en normal produksjon kostnadsfritt.

Ellers så er små feilproduksjoner ikke noe som er uvanlig når det kommer til støvelproduksjon, og det er ikke et vanligere problem hos Salomon enn hos f.eks. Scarpa, BD, Lange osv. Så selvom ditt forhold til Salomon nå er svekket, vil jeg likevel råde deg til å velge støvelen som sitter best på din fot da du fort kan ha samme uflaks hos en annen produsent.

Likevel et kjipt problem, men enkelt å fikse opp i.

Så var det denne "rediger-innlegg-knappen" da..
AriBari #141958 01/02/2011 11:50 PM
Entusiast
Entusiast

Dynafitproblemet forrige sesong har foresten fint lite med spenneproblemet å gjøre.

jeg skal ikke nevne navn
AriBari #141959 02/02/2011 1:55 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er nok å søke opp salomon quest her http://www.tetongravity.com/forums/forumdisplay.php?f=8 for å finne en bæsjstorm uten sammenligning når det gjelder skiutstyr. Det fremstår som rimelig klart at dette er produkter som i beste fall ikke har gjennomgått noen form for seriøs kvalitetskontroll. I tillegg til problemene som er nevnt over er gåfunksjonen heller ikke til å stole på, med konsekvens at støvelen kan kollapse helt plutselig. Ikke noe særlig på en støvel som retter seg mot råkjøring i store fjell langt fra folk.

Sitat Martinn:AriBari:Salomon har hatt problemer med spennene på en produksjon av Quest (så vidt jeg vet gjelder dette kun Quest 12). Feilproduksjonen gjelder ett fåtall støvler sett i det store perspektivet, så du har nok bare vært maks uheldig. Kontakt butikken hvor du kjøpte støvlene så vil du kunne få repartert med nye spenner fra en normal produksjon kostnadsfritt. Ellers så er små feilproduksjoner ikke noe som er uvanlig når det kommer til støvelproduksjon, og det er ikke et vanligere problem hos Salomon enn hos f.eks. Scarpa, BD, Lange osv. Så selvom ditt forhold til Salomon nå er svekket, vil jeg likevel råde deg til å velge støvelen som sitter best på din fot da du fort kan ha samme uflaks hos en annen produsent.Likevel et kjipt problem, men enkelt å fikse opp i.

At en person som helt tydelig, ut fra tidligere innlegg jobber i en butikk som selger disse støvlene utaler seg uten å opplyse om ansettelsesforholdet er vel noe betenkelig.At du heller ikke ser at flere forskjellige alvorlige problemer med samme støvel helt klart tyder på gjennomgående elendig produktutvikling synes jeg er rart. Og at du tydeligvis fortsatt anbefaler et produkt med så mange kjente feil får meg til å ta butikken deres svært lite seriøst.

Det hjelper liksom ikke med gode seter og bra bagasjeplass om bilen ved flere tilfeller har mistet bremser og styring.

Re: Salomon Quest 12 - fortsatt samme dritten
AriBari #141960 02/02/2011 12:38 PM
Entusiast
Entusiast

J.Hansen:

Jeg beklager at dette ikke kom frem, men følte det ikke var relevant. Hensikten med mitt innlegg var kun å poengtere at feilproduksjoner forekommer, og at dette ikke er et vanligere problem hos Salomon enn hos konkurerende merker.

Synes forøvrig innlegget mitt var ganske nyansert, og bare så det ikke blir tolket som et slags skjult salgstriks -vil jeg meddele at butikken hvor jeg finner sted ikke lenger har denne støvelen inne på lager.

Men igjen, -beklager misforståelsen. Hensikten var som sagt kun å belyse at problemer som dette er like vanlige eller uvanlige hos samtlige merker.

Tror jeg lar det ligge med det, -ha en finfin dag! smile

AriBari #141961 02/02/2011 1:29 PM
AriBari Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Martinn,setter pris paa aa faa litt nyanser inn her. Poenget mitt var likevel at naar du - i en hvilken som helst bransje - driter deg ut ved aa sende et uferdig produkt ut paa markedet, boer du kjoere 10 runder med QA paa neste runde. Feilproduksjon skal ikke skje etter at du har faatt saa mye daarlig publisitet for daarlige produkter. Nettopp fordi en forbruker som meg driter i om spenneknekken er en bekreftelse paa generelt daarlig kvalitet, eller kun en tilfeldig feilproduksjon. Jeg skal nok bruke god tid paa aa finne gode stoevler neste gang, men Salamon blir ikke med i utvalget.

Bort med dritten!
AriBari #141962 02/02/2011 10:21 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Synes nok svaret til Martin er gjennomtenkt og nyansert. Så får vi håpe at vår uheldige finner seg et par nye sko fra en annen leverandør. Det vil jeg vil tro Salomon er tjent med. "Bort med dritten" ;)Til personen med betennelse: Vil jeg fraråde å kjøre på ski til betennelsen er helt borte. Og i mellomtiden sendt inn pløsa til en forhandler som kan få den sjekket.

Samme problem 2 ganger
AriBari #141963 15/02/2011 6:06 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Det samme opplegget har skjedd med meg 2 ganger. Nå siste gangen i dag på TOPPEN av Sportsgastein.!! Har vel brukt skoen ca 15 ganger siden desember 2010, røk først gangen i Myrkdalen i romjula. Noe å merke seg er at spennene som har røke, har røke på samme plass. Så her er det mer enn en feilproduksjons serie av spenner. Denne skoen skal i retur..

low tech på salomon ennå?
AriBari #141964 19/02/2011 6:26 PM
Fersking
Fersking

er det noen som vet om salomon leverer low tech inserts som virker nå? leser på telemark-pyrenees dette:

"Replacement Tour sole pads for Salomon Quest boots.These pads are conform to the Touring sole DIN norms. The sole pads have visible steel inserts intended to make these Quest touring-style sole pads compatible with a specific type of touring-style ski binding, commonly referred to by backcountry skiers as a "low-tech binding."

det fremgår vel ikke direkte at de nå har low tech kompatible pads......? noen som kjenner til dette?

AriBari #141965 07/03/2011 10:39 AM
AriBari Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Bare for aa understreke. Skulle ta baa meg mine Quest 12 for aa renne ned til utleiesjappa (ettersom stoevlene fortsatt er ubrukelige etter at den foerste spenna knakk). I det jeg spente paa meg -uten aa bruke saerlig makt - knakk oevre spenne paa venstre stoevel ogsaa. Kan bare bekrefte at dette ikke om en feil paa en "produksjons-lot" av spenner. Her har Salomon valgt materialer som overhodet ikke holder. Drittkvalitet -saa enkelt.

Noen som har noen erfaringer med aa fikse dette -utover aa sende dem tilbake til Salomon?

AriBari #141966 07/03/2011 12:51 PM
Ringrev
Ringrev

Det var da voldsom bæsjestorm her;-) Jeg har quest 10 og har ikke hatt problemer(12 skidager til nå), ryker spennene på 10'ern og eller?

AriBari #141967 14/03/2011 12:59 PM
Fersking
Fersking

Som det tidligere er skrevet om i tråden så hadde Salomon en produskjonsfeil i Quest 12 serien som de ikke fikk stoppet før støvlene nådde butikkene. Sånt skjer, og det er ikke værre enn å bytte inn støvlene - selv om det er irriterende. Har selv kjørt på Quest 12 hele sessongen og er jævli fornøyd. Martinn; takk for et godt svar. Prylnissene som klager kan kjøpe noe annet:)

Ikke bare quest
AriBari #141968 14/03/2011 5:33 PM
Fersking
Fersking

Salomon bruker resirkulerte rumenske colabokser for å produsere spenner og disse knekker...(bare et tidsspørsmål før du står der med pikken i handa.

Er du skikkelig uheldig som meg skjer dette på topptur når du er på vei ned.

Bilde
AriBari #141969 14/03/2011 5:36 PM
Fersking
Fersking

AriBari #141970 14/03/2011 8:12 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ingen problem med mine quest 10. Har ca 12 skidager på de.

????
AriBari #141971 15/03/2011 5:47 PM
Fersking
Fersking

Sitat Analex:Salomon bruker resirkulerte rumenske colabokser for å produsere spenner og disse knekker...(bare et tidsspørsmål før du står der med pikken i handa.Er du skikkelig uheldig som meg skjer dette på topptur når du er på vei ned.

<p></p>
Hva du holdt på med på den turen klarer jeg ikke å forestille meg...og det er jeg jammen glad for.

AriBari #141972 15/03/2011 9:43 PM
Fersking
Fersking

Eneste problemet jeg har hatt til nå er at støvelen ikke går fra gå til ski modus på første forsøk. Må liksom jobbe litt for få den inn i sporet sitt. Ikke noe stort problem, men tenker at hvis det ikke er bare meg som har dette problemet tar det ikke lang tid før noen brekker begge beina etter kjøring i gåmodus..

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå