Altså, dere må ikke missforstå nå da. Jeg har 2 stk skihjelmer jeg BRUKER, skal ikke bruke den på ski.
Jeg kjører mye snøscooter, også mye drosjekjøring og det innebærer også kjøring i 15 km/t 200 meter for å hente en kasse for eksempel. Mye løfting og tungt arbeid, så det er veldig plagsomt med hjelm. Men påenget er at det er påbudt, uansett! Og det irriterer meg noe heelt enormt når det er så unødvendig! (Jeg bruker hjelm når jeg kjører ellers! Men i loven som omfatter dette står det følgende:
"Påbudet gjelder likevel ikke:f) når godkjent¹ og CE-merket² alpinhjelm brukes under kjøring medbeltemotorsykkel eller i slede til beltemotorsykkel."
Jeg vet det blir en del kontroller på dette, så jeg har så sinnsykt lyst på en slik lue, (Og det sto at dette var en CÈ merket alpin hjem, men ser helt ut som en lue)Egentlig bare for å fremmheve mitt påeng vist jeg blir stoppet.
Kan argumentere i det uendelige mot dette, men det ser jeg ikke vitsen i å skrive om her.. Er det noen som har en link til denne? Mener det var noe som begynte på www.s....
NB! Må bare få tilføye, det sto også at dette var "årets hodeplagg for de som ikke likte den teite hjelmen, som overhode ikke står i stil med resten av uniformen!" Dette blir bare for dumt! Når folk setter livet på spill for at ski/brett dressen skal matche er det noe fundimentalt galt.. Og som det er nevnt lengere oppe her, det finns fakktisk veldig mange tøffe og veldig behagelige skihjelmer på markedet i dag!
Og for de som lurer: Jeg kunne for all del brukt en skihjelm til scooterbruken min der jeg ikke vil bruke vanlig scooterhjelm, den er så liten å lett at det har gått helt fint! Men at eldre folk som kjører litt scooter skal måtte enten gå til innkjøp av en lett alpin hjelm (Ikke mange som vet at det er en mulighet en gang) eller at de skal streve med den tunge/tette/varme scooterhjelmen når det er 100% unødvendig, det gjør meg veldig sint! Håper noen kan hjelpe meg med en link!