Veldig enig med det Thor ski, det blir som å kreve at mennesker som ikke trener, har BMI over 25, røyker etc skal skatte mer eller punge ut for egen sykehusbehandling, iom at de statistisk sett er i større fare for å bli syke eller uføre.

Derimot er det ikke unormal praksis i alpene. Her i Chamonix er jeg avhengig av en Mulitsport-forsikring for å unngå en gjeld på 100.000, hvis jeg må hentes ut med helikopter utenfor markerte løyper.

I Norge er det som regel frikjørere selv som deltar i redningsaksjoner. Vi tar vare på hverandre. Skal påsketurister som har gått seg vill også få punge ut i fremtiden? Eller er de fritatt pga deres uvitenhet? Ignorance is a blessing?

På en annen side blir frikjøring mer og mer vanlig i Norge og med tiden vil vi nok se en holdningsendring hos folk flest. Derimot frykter jeg at vi gjennom en runde om med mye snakk om ansvar og sikkerhet, noe som sikkert vil ende opp med noe slikt som "Frikjøringsserfikat" e.l. Det er jo bare å se på norges klatreforbund og innføringen av brattkort. På en annen side er det kanskje ikke en idé som er helt på jordet?