Nå er vel denne diskusjonen flere steder bare på ff, så denne diskusjonen er vel nok en repetisjon.

Personlig mener jeg denne diskusjonen er todelt:

På den ene siden mener jeg at det er alt for mange ute i fjellet som har absolutt null peiling på hva de gjør. At noen renner ned en side og ikke blir tatt av et skred, blir av mange oppfattet som trygt. Du kan være nummer 3 eller 30 ned samme side og blit tatt. Et kurs redder ingen. Øvelse kan gjøre det kombinert med erfaring og sunnt vett. At vi skal ende opp med amerikanisert politikk for ferdsel i naturen har jeg ingen tro på, da det ofte kan være små marginer som skiller mellom hasardvirksomhet og kalkulert risiko.

På den andre siden mener jeg at skitrekk, politi og forståsegpåere i stor grad svartmaler et bilde og gir all skyld på utøveren. Skitrekk i norge er en SKAMPLETT når det kommer til skredsikkerhet og driver med kontinuerlig utvanning av respekt for elementene på den måten de praktiserer skredvarsel. De gule flaggene er stort sett bleket av sol/sorte av salt etter å ha stått ute året rundt sammen med skilt om skredfare. Grønt blir så og si aldri brukt og de røde kommer først frem etter at raset har gått/heisen er stengt. Når noviser ser dette ender det opp i en negativ spiral kombinert med KRIK-mentalitenten om at hvis andre renner der kan jeg også. Gjerne i haugkant med andre. JA til et ordentlig skredvarsel og en felles innsats rundt en felles truende fare! (Stor pluss til at det faktisk er private som tar initiativ her i norge, når stat/heisbransjen sitter på gjerdet og klør seg i ræv-hålet)