Har lagt inne denne kommentaren på en annen tråd også:
Fra intervju med Truls Fyhn:"I dag kreves det at man må ha utvist «Grov uaktsomhet», for at man skal kunne ilegges erstatning.
Fyhn mener at det å bevisst sette seg ut over fareskiltet, er å betrakte som grov uaktsomhet."
-Denne skiltingen i Kroken er konstant. Det blir som å ha et skilt langs veien med "Fare, glatt vei grunnet is" hele året, og så si at de som forulykker langs en slik veistrekning midt på sommeren har vist grov uaktsomhet.
"? Jeg tror erstatning er det eneste språket disse forstår, sier Fyhn, som er opptatt av at redningsmannskapene utsettes for fare."
- Disse folkene som Fyhn her generaliserer og kriminaliserer er en stor og svært heterogen gruppe fra alle lag og aldersgrupper i samfunnet, både her i Tromsø og landet ellers. Disse redningsgruppene er for en stor del bestående av frivillige som Røde Kors osv. Ønsker disse at erstatning skal betales og hvis en erstatning kommer, hvor mye vil gå til disse frivillige grupperingene som er de som faktisk utsettes for fare?
"? Hvordan var ungdommene utstyrt? Hadde de for eksempel skredvarslingsutstyr?
? Det hadde de. Det viser at de var utrustet med det for øye at de kunne bli begravd. Det bekrefter bare at de var vel vitende om at det var en risiko ved å kjøre der, og ville gardere seg."
-M.a.o hvis du bruker skredustyr så viser du at du har "skumle" hensikter, og at hvis du kjører i skredfarlig terreng yten skredsøker, spade etc. så er du mindre erstatningspliktig enn i motsatt tilfelle. Eller at hvis du ikke har bremser på bilen din, så har du mindre ansvar for en ulykke du forårsaker grunnet f.eks. for høy fart enn hvis du hade hatt bremser.
?? Å advare tydeligere enn ved skilting er nesten ikke mulig. Vi har vurdert å sette opp sperrebånd, men har ikke kapasitet til daglig å følge med at båndet er intakt. Dessuten kan det lett oppfattes som at det er trygt i det øyeblikk vi fjerner det.
Variert skilting vanskelig Det samme mener Fyhn om skilting som varierer i henhold til den aktuelle rasfaren.
? Spørsmålet er om det er praktisk mulig og hvem som skal ha ansvaret for det. Det er ingen enkel vurdering fra dag til dag, sier Fyhn. Da mener han det er bedre å si fra når det blir mye snø, at området vil være farlig i lang tid framover."
-Dette viser bare grenesløst lite kunnskap om hva som gjøres i andre land med tanke på skredvarling m.m og hva som faktisk fungerer i forhold til å redde liv.
Fyhn har også i et annet intervju hevdet noe sånt som at på denne tiden av året er det konstant høy skredfare.