Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Brekkasje Marker Duke
#141562 13/01/2011 2:37 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Ja så har det skjedd, Marker Duke er kanskje ikke så holdbar som jeg hadde håpet.

Har knekt festet til utløserplata på den ene frambindingen (den plastbiten som holder plata som beveger seg sideveis under skoen på plass).Er dette en svakhet ved disse bindingene, andre som har opplevd det samme?

Re: Brekkasje Marker Duke
Ripen #141563 13/01/2011 3:05 PM
Entusiast
Entusiast

Ikke uvanlig at den brekker, skal være mulig å få ny og bytte den. Hør med marker. (Viktig med rett innstilling på tåhøyden, sier ikke at du hadde stilt den feil, men det kan være en medvirkende årsak...)

Leste feil, trodde det var plasten under hendelen som tar fra gå til kjøremodus som hadde brukket. Lar det svaret stå også.

"Den er et kjent svakt punkt. Særlig dersom den er skrudd stramt til. Slik skruehullet er utformet skal den tillate litt bevegelse når skien flekser, dersom den er skrudd stramt til blir det store belastninger på plasten og den knekker. Dette gjelder særlig på mykere ski som bøyer seg relativt mye.

Kan være feil ved montasjen, eller så har du bøyd skien så mye at du "brukte opp" vandringen skruen vanligvis har.

Finnes eksempler på at folk har utbedret slike ting på egen hånd, men det er preventivt, tror ikke det er noe å gjøre med det når det først har skjedd."

Ripen #141564 13/01/2011 3:19 PM
Ripen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Har stilt inn tåhøyden selv etter skobytte, trodde jeg hadde gjort det riktig men ikke umulig at jeg ikke har truffet helt.

Ripen #141565 24/01/2011 8:44 PM
Fersking
Fersking

Sitat SiSt:Leste feil, trodde det var plasten under hendelen som tar fra gå til kjøremodus som hadde brukket. Lar det svaret stå også."Den er et kjent svakt punkt. Særlig dersom den er skrudd stramt til. Slik skruehullet er utformet skal den tillate litt bevegelse når skien flekser, dersom den er skrudd stramt til blir det store belastninger på plasten og den knekker. Dette gjelder særlig på mykere ski som bøyer seg relativt mye.

Dette skjedde meg nylig, har vært rundt i alle "nærbutikker" for å forhøre meg om de kan skaffe ny del, uten positivt resultat. Tror du man kan man få bestilt en slik del et sted, uten omfattende mas og reklamasjonsprosess?

Ripen #141566 24/01/2011 8:54 PM
Entusiast
Entusiast

Tror ikke det er mulig, ettersom den er en støpt del av hele plata som bindingen sitter på.

Prøv å snakke med butikken der de ble montert, evt. kontakt Marker/importør og hør om de har en binding til overs?

Ripen #141567 25/01/2011 3:02 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den delen er fullt mulig å bytte. Frambindingen er ikke fast i "skinnene" som går bakover, så plata sklir rett av når frambinding er tatt av. Dette gjøres ved å trekke ut den stålpinnen som hele bindingen roterer rundt. Er litt mokkel å gjøre det, men går fint. Jeg kontaktet tendenzer (importøren) og fikk nye deler. Dette er en meeeget vanlig feil med Marker og de blir ikke overrasket over at du etterspør nye deler. Jeg fikk et sett (to plater), så om du gjør det samme har du en ekstra til neste gang den knekker :wink

Ripen #141568 07/02/2011 4:51 PM
Fersking
Fersking

Tenkte jeg bare skulle informere om at dette ble fikset på særdeles kort tid takket være god service fra Tendenzer og Pyramiden Sport i Tromsø:)

Ripen #141569 07/02/2011 7:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Gode greier! Fikk hjelp sjøl på Pyramiden Sport, flinke folk:)

Ripen #141570 08/02/2011 9:43 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat SkimonK:Dette skjedde meg nylig, har vært rundt i alle "nærbutikker" for å forhøre meg om de kan skaffe ny del, uten positivt resultat. Tror du man kan man få bestilt en slik del et sted, uten omfattende mas og reklamasjonsprosess?

Hei, hadde selv en slik situasjon på min Marker Griffon binding.Snakket med selgeren og fikk ny binding med en gang.Tok ikke mange dagene før eg hadde en komplett ski igjen.