Gotama er jo en velkjent ski og som iflg. omtaler skal ha et relativt stort bruksområde (pudder, oppkjørt off-pist og pist). Men igjen uttaler jeg meg om ski som jeg ikke har prøvd. Skia har noe kalt "extended low profile" (ELP), som betyr at "rockeren" starter langt inn på skia (i denne forstand har den ikke en liten rocker), men uten å ha en så høy profil som andre rocker-ski kan ha. Dette skal redusere "flapping" som andre høyprofilsrocker-ski kan ha, samtidig som at den er lettere å initiere i sving enn en mer tradisjonell ski (f.eks. Mantra).Videre skal forskia være stivere enn bakskia. Hvis jeg har forstått det riktig er det er visst tre grader av stivhet som avtar jo lengre bak på ski en kommer. Andre kan sikkert bekrefte/avkrefte om dette stemmer. Det jeg leser av dette er at forskia skal takle oppkjørt snø og hardere underlag bedre enn en mykere forski. Den relativt myke bakskia er fin å ha til myk skogskjøring. En slik kombinasjon skal gjøre at skia får et relativt bruksområde. Den eneste svakheten jeg kan se med dette er at bakskia blir for myk på hardt underlag og i fart. Hvorvidt dette blir et problem i ditt tilfelle, avhenger noe av din kjørestil. Ligger du frampå eller bakpå når du kjører? Som du sikkert skjønner vil det komme bakpå i fart på hardt underlag på en slik ski ikke være optimalt.

Noen minuser med skia:Kvalitet: Volkl har fått negativ kritikk for å lage ski av dårlig kvalitet de siste sesongene (eller bare den siste sesongen). Hva som menes med dette vet jeg ikke. Andre på forumet kan sikkert svare på det.

Bredde og flyt: Er 106mm nok til å gi flyt i myk skogspudder? Jeg veier det samme som deg og kjører på 108mm under midten. Joda, dette gir meg som regel nok flyt - spesielt når farten øker. Imidlertid er ikke farten spesielt høy i skog, hvertfall ikke for min del. Mindre fart kombinert med mykt skogspuddder, kan gjøre at du ønsker mer flyt (men for all del, ift. Mantra gir Gotamaen en del mer). Du sier at 120mm+ blir for mye. Kanskje bør du se etter noe mellom 110-115? - Forbandet være Line som ikke kan lage Sir Francis Bacon lengre enn 182! Dette tror jeg hadde vært en god ski for oss rundt 190 og 100kg.