Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Synspunkter førstegangskjøp av Twintip!
#141442 07/01/2011 11:14 PM
pixis Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har nå bestemt meg for å gå til innkjøp av eget utstyr. Etter ett par timer med surfing fram og tilbake på diverse sider fant jeg fort ut at begrep som "ROCKER" og "EARLY RISE" ble for mye informasjon for en førstegangskjøper som meg.:frown

Formålet med skiene er å kunne ha mulighet til å gå på toppturer, men jeg ser for meg at de blir mest brukt i skianlegg.

Jeg er 175cm høg og bruker størrelse 43 i gatesko.

Jeg gidde oppgaven videre til en relativt erfaren venn som kom fram til denne pakken :

Freeride Plus 100 mm randonebinding '09/10[url]www.oslosportslager.no/produkt/diamir-freeride-plus-100-mm-randonebinding-0910-7210.aspx[url/]

Salomon Quest 8 alpinstøvel / touringsko, 28[url]www.oslosportslager.no/produkt/salomon-quest-8-alpinstovel-touringsko-24898.aspx[url/]

K2 ObSETHed freerideski '09/10, 179 cm [url]www.oslosportslager.no/produkt/k2-obsethed-freerideski--0910-21584.aspx[url/]

Re: Synspunkter førstegangskjøp av Twintip!
pixis #141443 08/01/2011 12:06 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du skal bare skal ha mulighet til å gå på Topptur, ville jeg ha valgt en annen binding enn Diamir Freeride. Gåfunksjonen er riktignok bra, men den har dårligere kjøreegenskaper enn f.eks en marker-binding. Siden du skal kjøre mest i bakken er det nok dette du da bør fokusere på.

Det er riktignok en tyngre løsning, men med Obsethed og Quest som "toppturpakke", så er ikke vekten satt i fokus av kompisen din;)

Obsethed er absolutt fine ski og når det gjelder støvler bør du ikke låse deg til en modell, men fokusere på å finne en støvel som passer foten din.

pixis #141444 08/01/2011 11:45 AM
Entusiast
Entusiast

Armada JJ med en Marker duke binding? syke ski og en binding som funker i bakken og er OK for de korte turene

Lol
pixis #141445 08/01/2011 4:18 PM
Fersking
Fersking

Armada JJ med markerbinding. som skal inkludere gåfunksjon, til en førstegangskjøper er vel å tøye strikken til den ryker, og litt til.

Skipakker fra Xxl eller lignende til 3500kr er sannsynligvis mer enn nok til de første to årene. Har ferdighetene blitt bedre da, så kan du begynne å kikke oppover. Hva topptur angår så spenn fast skiene på sekken å gå oppover. Det holder for de fleste. Bruk truger om det er mye snø.

Sånn: Nå slipper du å spare i en mannsalder før skipakken skal kjøpes.Mulig at støvlene ikke er så gode som de bør være, men da er det bare å gå opp en klasse eller to, og så betale mellomlegget.

pixis #141446 08/01/2011 6:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skal du gå endel toppturer bør du nok heller velge diamir freeride pro enn markerbindinger. Pro bindingen er blitt stivere og bedre enn plus modellen (som er en eldre modell). Funksjonsmessig er den også bedre en marker sine. Du slipper å ta av skia for å bytte til gåmodus, bedre helløfter, og bedre gåfunksjon. Men hvis du kun skal gå tur en gang iblandt, da er marker bindinger fine.

Taen titt på atomic access. Har fått visstnok fått mye bra kritikk. Freeride ski med allround egenskaper.

Støvel: Finn en som passer og er komfortabel.

Som rambo sier, ingen vits i å ruinere seg, så du kan handle fra utlandet http://www.sport-conrad.com. Bra butikk med godt utvalg og rask levering, og ikke minst veldig billig.