Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
"All round ski"
#141425 07/01/2011 7:05 PM
kon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei.Jeg ønsker tips om gode, men ikke for dyre all round ski. Jeg er ganske erfaren alpinist. Veier 80 kg og er 180 cm høy. Skoene jeg bruker er Nordica Grand Prix (ganle, men gode). Bindingene jeg fortsatt vil bruke er ESS 514. Tips?

konyberg

K2 coomback
kon #141426 08/01/2011 7:07 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!HR HATT DISSE SKIENE I 1MND NÅ OG ER MEGET FORNØYD.103MIDJE ,1800GR PR SKIFLYTER FINT I PUDDER ,OPPTIL 20CM OG ER ELLERS GOD PÅ ALT ANNET FØRE.KOSTET CA 3500 KR LEVERT PÅ DØRA FRA CONRAD SPORT!HAR IKKE ROCKER MEN RELATIVT MYK TUPP GJØR AT DEN FUNKER BRA I LØSSNØ.STIV BAKSKI GJØR AT EN SKYTER GOD FART UT AV SVINGENE NÅR EN LEGGER LITT PRESS PÅ SKIA.HER HAR JEG KLART GJORT MITT BESTE KJØP FOR EN RIMLIG PENGE.

RIN

Re: "All round ski"
kon #141427 08/01/2011 9:14 PM
Ringrev
Ringrev

Liten advarsel. Mulig at det er vekten min (87kilo), men coomba var ikke noen allround ski for meg. Det var forholdsvis lett å trykke for hardt til...men fungerer bra så lenge det er litt mykt. Synes den er veldig leken i pudderet. De fløt bra...Du bør kanskje også se på Atomic Access og faction alias - får veldig god kritikk i franske tester.Skaffet meg selv Salamon XWing Enduro som allround ski. 88 under foten, 2 lag med metall og rokker. Har kun kjørt den i bakke/rett ved siden av - veldig bra på hardt føre, bra når det oppkjørt. Savner litt følelse med snøen når det er mykt: det blir til at jeg setter opp farten og flyter/dundrer over/gjennom alt og enser egentlig ikke underlaget...men det er prisen å betale for 2 lag med metall. Så smale ski flyter de også, men de må ha fart, så hvis man vil være på snøen i stedet for i blir de mindre lekne enn bredere ski.

Liten pingle!
kon #141428 08/01/2011 11:38 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei Skimachine!Skjønner poenget ditt!Selv veier jeg bare 68 så vi vil nok oppleve skiene svært foskjellig:coolTror de vil fungere bra på Skittentind i morra!:razzRIN

kon #141429 09/01/2011 7:50 PM
Entusiast
Entusiast

Skimachine: Enig. Jeg er 182 og veier rundt/rett under 80kg. Kjørte på Coomback 181 i fjor og vil og mener og de ikke holder til drapå-kjøring. Stor fart i kartongføre betød nesten alltid at tuppen dro avgårde i en altfor krapp sving. For å motvirke dette måtte jeg så langt fram på skia (binding montert etter fabrikkanbefaling og BD Factor med maksimal vinkel fram på skaftet) at skia begynte å dykke. Jeg og bare påpeke at jeg helt ærlig er litt usikker på om hastighetene jeg holder er takket være teknikk eller bare endorfinindusert dumskap.

Derimot er de lettkjørte i normale hastigheter. Til krusing og helt "vanlige" toppturer mangler det ingenting med unntak av litt vinglete egenskaper på skare/kartongføre.

kon #141430 09/01/2011 7:53 PM
Entusiast
Entusiast

RIN: Den som leter skal finne, jeg har funnet noen skogholt rundt Tromsø hvor jeg for første gang har fått gjort putekjøring i skogen som jeg aldri har sett makan til - til og med hvis man kjører på fjellski med lærstøvler!

Koooos dæ!
kon #141431 09/01/2011 8:06 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Ikke fortell det til nooooen:twistedIkke for at jeg ønsker hørers ut som en sær gammal grinebiter så er det GREIT å ha noen hemmlige "fiskevann".Putekjøring ser helt rått ut men ække helt min grei:wink

RIN

cooomback en gammelmannsski!
kon #141432 09/01/2011 8:12 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Enig peddyslate"Derimot er de lettkjørte i normale hastigheter. Til krusing og helt "vanlige" toppturer mangler det ingenting med unntak av litt vinglete egenskaper på skare/kartongføre."Enig:grinKjører IKKE reser på kartongføre eller skare da jeg stort sett jakter på pudder m/K2 eller EHPIdag funka k2ene bra på Lille blåmann:razz

Hvilke ski har du nå da???

RIN

kon #141433 09/01/2011 8:25 PM
Entusiast
Entusiast

Ski jeg har hatt: BD Verdict og Voodoo, Hendryx Cash is King. K2 Coomback og Obsethed, to par Head bakkeski jeg ikke husker hva var fornoe. Har solgt noen for å kjøpe nye, og måtte i sommer desverre selge alt på grunn av en seilsommer som ruinerte meg økonomisk. Har bare støvlene igjen (om jeg måtte bo på gata så selger jeg aldri mine BD Factors!), men jeg skal kjøpe en pakke med brukte Verdicts med O1 binding og Push støvler. Så fort jeg tjener noen kroner kjøper jeg et eller to par i løpet av denne sesongen :P

Derfor kjører jeg inntil videre hardcore/oldschool på Åsnes Ingstad og lærstøvler wink

Nei, jeg har lært nok ac P.W Zappfe til å ikke fortelle hvor de beste spotene mine er, "Hold kjeft-kulturen". Ikke fordi jeg er egoist, men fordi det er en del av greia at man skal gjøre seg fortjent til svingene sine.

kon #141434 09/01/2011 8:29 PM
Entusiast
Entusiast

Coomback er vel ikke en gammalmannski egentlig, det er en knallgod touring/bc allrounder som gjør at målene er lettere å nå på grunn av lav vekt! På Holmbukttind og turer på 0ver 1500 høydemeter var de veldig fine å ha selv om jeg ikke turte slippe meg løs på tur ned. På Skittentind fikk jeg en liten tomahawk på grunn av skare :P

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå