Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randonee sko lik Scarpa TX pro
#141381 04/01/2011 11:00 PM
andrski Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

I dag var jeg innom en lokal sportsbutikk for å teste randonee sko, jeg ble fortalt at scarpa tx pro sin modell ville passe i mine marker duke, og jeg syntest at disse skoene satt utrolig godt!Men da jeg kom hjel og leste litt her på forumet, ble jeg svært skeptisk til disse skoene, da de er telemarksko og ikke fullt ut randonee.

Har noen her inne erfaring og kan tipse meg om randonee sko som er like scarpa tx pro? Da tenker jeg på måten de sitter på foten.

Ellers er jeg på utkikk etter en sko som egner seg best for nedfarten, da jeg ser for meg flere dager i løypa enn på toppturer.

Re: Randonee sko lik Scarpa TX pro
andrski #141382 05/01/2011 1:08 AM
Fersking
Fersking

Jeg tror ikke du kan bruke TX Pro i Marker Duke, de vil flekse på midten da det blir åpning midt under skoa. TX pro kan brukes med Dynafit binding, da det finnes en egen støttekloss til å feste midt under skoa som følger med bindingen.

andrski #141383 05/01/2011 11:52 AM
andrski Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat dr yes:Jeg tror ikke du kan bruke TX Pro i Marker Duke, de vil flekse på midten da det blir åpning midt under skoa. TX pro kan brukes med Dynafit binding, da det finnes en egen støttekloss til å feste midt under skoa som følger med bindingen.

Nei akkurat, det er derfor jeg er ute etter en rando-sko som er lik tx pro i passform...

andrski #141384 05/01/2011 12:26 PM
Fersking
Fersking

Heisann!

Jeg har selv breie plattføtter som passer best til tx-pro. Jeg har funnet ut at Scarpa Skookum er den randoskoa som likner mest på tx-pro skoa i passform. Den er hakket bredere enn Scarpa Mobe ut fra min subjektive vurdering.

Nå har jeg prøvd Dalbello virus, Dynafit Titan og Zzero 4, Scarpa Skookum, Spirit 4 og Mobe samt Garmont Axon og Crispi EVO. De fleste prøvene ble gjort i butikk, da uten å varme opp skoa. Jeg tok ut innerstøvelen og stakk foten oppi for å sjekke at skallet var bredt nok til mine pailabber.Selv har jeg eid/eier Axon, Mobe, TX-PRO og EVO, så der kan jeg gi nærmere beskrivelse om passform.

Skulle gjerne ha testet Scarpa Mastrale og spesielt BD Factor ettersom den har rykte på seg for å være bred i lesten.

Jeg endte opp på Scarpa Mobe selv, litt blokking av skall må til før jeg er helt fornøyd.

Viktig å huske på er at innerskoa bør stekes før bruk, da formes den til foten. Det kan klemme og føles ubehaglig når man tester støvel i butikk der innerskoa ikke er formet til foten din, men det blir bedre ved oppvarming.En god sportsbutikk vil forhåpentligvis kunne finne rette støvler til deg. Husk, ikke kjøp for store støvler og få deg en skikkelig såle!

andrski #141385 05/01/2011 5:18 PM
andrski Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat Odd-Arne:Heisann!Jeg har selv breie plattføtter som passer best til tx-pro. Jeg har funnet ut at Scarpa Skookum er den randoskoa som likner mest på tx-pro skoa i passform. Den er hakket bredere enn Scarpa Mobe ut fra min subjektive vurdering.Nå har jeg prøvd Dalbello virus, Dynafit Titan og Zzero 4, Scarpa Skookum, Spirit 4 og Mobe samt Garmont Axon og Crispi EVO. De fleste prøvene ble gjort i butikk, da uten å varme opp skoa. Jeg tok ut innerstøvelen og stakk foten oppi for å sjekke at skallet var bredt nok til mine pailabber.Selv har jeg eid/eier Axon, Mobe, TX-PRO og EVO, så der kan jeg gi nærmere beskrivelse om passform.Skulle gjerne ha testet Scarpa Mastrale og spesielt BD Factor ettersom den har rykte på seg for å være bred i lesten.Jeg endte opp på Scarpa Mobe selv, litt blokking av skall må til før jeg er helt fornøyd.Viktig å huske på er at innerskoa bør stekes før bruk, da formes den til foten. Det kan klemme og føles ubehaglig når man tester støvel i butikk der innerskoa ikke er formet til foten din, men det blir bedre ved oppvarming.En god sportsbutikk vil forhåpentligvis kunne finne rette støvler til deg. Husk, ikke kjøp for store støvler og få deg en skikkelig såle!

Takk for bra svar!Jeg tror heller at jeg er smal i foten, men vil gjerne prøve skookum om denne er lik tx pro..Håper noen her i Ålesund har denne inne i butikk slik jeg får prøvd.

Platou
andrski #141386 05/01/2011 6:29 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Sjekk ut Platou på Moa. Dei hadde inne Scarpa Skookum før, men solgte ut fjorårsmodellen til under halv pris før sesongen. Dei har ihvertfall forskjellige andre Scarpa-modellar, som Mobe og Maestrale.

andrski #141387 05/01/2011 8:47 PM
andrski Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat taklampe:Sjekk ut Platou på Moa. Dei hadde inne Scarpa Skookum før, men solgte ut fjorårsmodellen til under halv pris før sesongen. Dei har ihvertfall forskjellige andre Scarpa-modellar, som Mobe og Maestrale.

Takk for tipset, men vet godt om Platou. Det var der jeg fikk anbefalt TX Pro til mine marker duke... Så tviler litt på deres kunnskap.

andrski #141388 06/01/2011 8:05 AM
Fersking
Fersking

Kontakt dropp i Bergen.

www.dropp.no

Tror du kan få Mobe for 5000kr der.

andrski #141389 06/01/2011 10:40 AM
Fersking
Fersking

Har vært gjennom alt av sko som er å finne for å finne passform.. Jeg har normalt breie føtter. Dette vil si Skookum ble litt for brei for mine føtter, Maestrale og tlt5 mountain fikk jeg ikke beina nedi engang..

Dalbello virus var en sko som passet bra, men fant ingen 29.5, kun 29, så det ble uaktuelt. Den perfekte passformen for min semi breie fot var dynafit zzero04 U MF. Det var ikke noe diskusjon en gang da jeg tok på meg disse skoene.

I utgangspunktet trudde jeg at jeg hadde veldig brede føtter, men det var ikke helt sant. Veldig greit å få svar på dette ved å prøve seg frem. Hadde nok aldri kjøpt sko uten først å ha fysisk testet dem først.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå